• سه‌شنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95040112537
  • منبع : نمایندگی مرکزی

اتلاف انرژی در ایران 3.5 تا پنج برابر بیش از مصرف جهانی است

اتلاف انرژی در ایران 3.5 تا پنج برابر بیش از مصرف جهانی است

ایسنا/مرکزی یک استاد دانشگاه از کشور سوئد گفت: آمار رسمی که سازمان بهینه سازی انرژی ایران "سابا" ارائه کرده حکایت از این دارد که در کشور به طور متوسط بین 3.5 تا پنج برابر بیش از مصرف جهانی اتلاف انرژی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، کارگاه بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت و ساختمان به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی و بسیج مهندسین اراک در کانون بسیج جوانان این شهر با حضور پروفسور محمودی متخصص حوزه انرژی از کشور سوئد برگزار شد.

پروفسور جعفر محمودی در حاشیه برگزاری این کارگاه گفت: اجرایی کردن شعار اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه از نیازهای اصلی جامعه است.

وی افزود: در کشور اتلاف‌ انرژی در منابع مختلف وجود دارد که این اتلاف‌ها تا حدی با راهکارهای مدیریتی قابل جلوگیری است، به عبارتی ما می‌توانیم تا 15درصد صرفه‌جویی در انرژی داشته باشیم.

محمودی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در مصرف انرژی به معنای جلوگیری از تلف شدن پول است، افزود: آمار رسمی که سازمان بهینه سازی انرژی ایران "سابا" ارائه کرده حکایت از این دارد که ما به طور متوسط بین 3.5 تا پنج برابر بیش از مصرف جهانی اتلاف انرژی داریم.

ایران هشتمین کشور جهان در تولید دی‌اکسید کربن است

وی تصریح کرد: آمار جهانی نشان می‌دهد که ایران هشتمین کشور جهان در تولید دی‌اکسید کربن است، همچنین مصرف انرژی و اتلاف انرژی ما بیشتر از مصرف جهانی بوده و سهم ما در آلودگی  محیط زیست بیشتر از حد انتظار است.

محمودی ادامه داد: به جز موضوع اقتصاد مقاومتی به جهت آینده نسل خودمان باید مسئله صرفه‌جویی در مصرف انرژی مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که به منظور نهادینه کردن مصرف بهینه انرژی در صنایع باید چه اقدامی را در اولویت قرار داد، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به طور سنتی انرژی ارزان قیمت بوده است، پس طبیعی است که در مصرف انرژی دقت نمی‌شود.

این متخصص حوزه انرژی با اشاره به اینکه نان در کشور ما ارزان و اتلاف نان نیز زیاد است، افزود: یکی از بهترین‌ راهکارهای عملی که می‌توانیم در راستای مصرف درست انرژی داشته باشیم گران کردن حامل‌های انرژی است.

وی ادامه داد: ما تمایلی به پرداخت پول زیاد برای انرژی‌هایی همچون برق نداریم، اما اگر با دید کلان به این موضوع نگاه شود، به نفع مملکت است. این مهم در کشورهای دیگر دنیا نیز صدق می‌کند.

این متخصص حوزه انرژی در خصوص راهکارهای کاهش اتلاف انرژی بیان کرد: یکی از راهکارها آموزش مردم جهت جلوگیری از اتلاف منابع اعم از برق، آب و ... است. در این راستا در سطح کشور نسبت به گذشته گام‌های بسیار بلندی برداشته شده و امروز سطح علم مردم نسبت به گذشته اصلا قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد: نشستن در پای چنین مباحثی نشان از آن دارد که جامعه نسبت به این مسائل حساس شده و بهترین راه این است که در قالب مصاحبه، آموزش، اینترنت و ... آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی صورت بگیرد در عین حال که قیمت انرژی را نمی‌توان در شکل مصرف آن بی‌تاثیر دانست.

محمودی تاکید کرد: باید توافق و قبول کنیم که هزینه حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند و سود حاصل از این افزایش به زندگی مردم تزریق شده و تلف نشود که این مهم نیاز به مدیریت دارد.

27درصد از کل انرژی کشور را صنایع مصرف می‌کنند

وی ادامه داد: در ایران آمار دقیقی از هدررفت انرژی صنایع ارائه نشده است، اما مصرف انرژی در صنایعی که به نوعی از پمپ و ...استفاده می‌کنند حدود 27درصد کل انرژی است که در مورد ساختمان این عدد 40درصد است.

محمودی بیان کرد: اگر در مورد انرژی ساختمان و صنعت حساس شویم، در مورد 70 درصد از کل انرژی مملکت حساسیت ایجاد کرده‌ایم و طبیعتا این مهم اثرگذار خواهد بود.   

این دکترای انرژی اضافه کرد: وظایف مدیران این است که شرایط مصرف انرژی در واحدهای مختلف را شناسایی کنند و سپس ببینند این سیستم‌ها در کجا قابل بهبود است و بعد این بهبود را تقسیم‌بندی کنند.  

وی افزود: وقتی به خود متکی باشیم کسی نمی‌تواند بر ما فشار وارد کند و در این صورت است که می‌توانیم در حوزه‌های مختلف حرف برای گفتن داشته باشیم.

محمودی ادامه داد: زمانی می‌توانیم در حوزه نفت و انرژی حرف برای گفتن داشته باشیم که تکنولوژی‌های جدید را وارد عرصه کرده و خودکفا باشیم؛ نباید به جایی برسیم که دیگران به ما بگویند چکار کنیم و چکار نکنیم.

محمودی با بیان اینکه هدف از برگزاری این کارگاه نیز دنبال کردن موارد مذکور است، اظهار کرد: اگر دیگران مایحتاج اولیه ما را تامین کنند، طبیعتا هر زمان که مایل باشند می‌توانند ما را از آن محروم کنند. اقتصاد مقاومتی به این معنا یک سخن پایه و اساسی است و باید نام آنرا استقلال بنامیم و این استقلال را حفظ کنیم.

به گزارش ایسنا، این کارگاه در دو بخش 45دقیقه‌ای توسط دکتر محمودی برگزار شد.

پروفسور محمودی بیش از 15 سال است که در حوزه انرژی و سیوینگ‌های انرژی نو  در کشورهای اروپایی همچون اسکاندیناوی، سوئد، نروژ و آمریکا پروفسورای مربوطه را اخذ کرده و در این زمینه فعالیت می‌کند. 

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha