• شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95040114642
  • خبرنگار : 71021

هزینه‌های اضافی پس از پایان تور با مسافر است

کودتا در ترکیه، ربطی به آژانس‌های مسافرتی ندارد

کودتا در ترکیه، ربطی به آژانس‌های مسافرتی ندارد

رییس هیات‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اعلام این‌که از آخرین وضعیت مسافران ایرانی در ترکیه اطلاعی در دست ندارد، گفت: کودتا و شرایط بحرانی حاکم در ترکیه به خدمات آژانس‌های مسافرتی ارتباطی ندارد و مسافرانی که در استانبول و یا آنکارا مانده‌اند و مدت تورشان تمام شده، خودشان باید هزینه‌های اضافی ماندگاری در ترکیه را پرداخت کنند.

محمدحسن کرمانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی سرنوشت مسافران و گردشگران ایرانی که به خاطر کودتا و تعلیق پروازها در ترکیه بلاتکلیف مانده‌اند، اظهار کرد: ترکیه فعلا پرواز ممنوع اعلام کرده، اما این شرایط مطمئنا زیاد طولانی نخواهد شد. وضعیت برای تورهای گردشگری نیز "فورس‌ماژور" است،  معمولا در چنین مواقعی، طرفین با در نظر گرفتن اوضاع مقصد، به صورت توافقی مسائل را حل می‌کنند.

او با یادآوری این‌که آژانس‌های مسافرتی در چنین مواقعی مسؤولیتی ندارند، افزود: قانونا پرداخت هزینه‌های اضافی پس از پایان تور با مسافر است، ولی امکان دارد برخی مسافران پول به حد کافی همراه نداشته باشند که آژانس‌ها می‌توانند آن‌ها را مساعدت کنند و یا اینکه از طریق نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، مشکل را حل کرد.

«کرمانی» همچنین درباره‌ی وضعیت مسافرانی که قرار بود امروز (شنبه)‌ راهی ترکیه شوند و با تعلیق پرواز و متعاقب آن تور مواجه شده‌اند، گفت: در مواقع اضطراری، طرفین با درنظر گرفتن شرایط خود، توافقی مساله را حل می‌کنند و ممکن است تاریخ دیگری برای این سفر جایگزین شود. طبیعتا پشت سر گذاشتن این وضعیت که بنابر تجربه‌های گذشته، خیلی هم طول نمی‌کشد، به همراهی طرفین نیازمند است.

طبق ماده ۳۲ قرارداد «ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در تورهای خروجی» که به این شرایط بحرانی می‌پردازد، کارگزار متعهد است برنامه سفر و گشتِ مورد توافق را به طور کامل و دقیق انجام دهد، لیکن در صورت وقوع حوادث و پیشامدهای غیرمنتظره از قبیل جنگ، شورش، اعتصاب و مشکلاتی که از کنترل کارگزار خارج بوده و سبب ابطال یا تغییر برنامه گشت شود، مسؤولیتی متوجه کارگزار نخواهد بود، اما کارگزار موظف است وجوه دریافتی را به گردشگر مسترد کند.

در تبصره‌ی این ماده قانونی نیز آمده است: چنانچه پیشامدهای غیرمنتظره پس از ورود به کشور مقصد روی دهد، کارگزار موظف است با ارائه مستندات نسبت به کسر هزینه‌های انجام شده از مبلغ دریافتی اقدام و مابقی را به گردشگر مسترد کند.

در ماده ۳۳ قرارداد تیپ سفرهای خارجی آمده است: کارگزار متعهد است در صورت بروز هرگونه اتفاقی برای گردشگر یا گردشگران در کشور مقصد، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را در آن کشور از موضوع مطلع کنند.

کودتای ارتش ترکیه از شب گذشته (جمعه) این کشور را وارد شرایط بحرانی و اضطراری کرده است، پس از تصرف فرودگاه آتاتورک در استانبول تمام پروازهای این مقصد کنسل شد. سرکنسولگری ایران در استانبول و منابع آگاه ایرانی در ترکیه پس از اعلام کودتا در ترکیه و تسلط شورشیان بر اماکن و نقاط مهم خبر دادند که هیچ ایرانی در این حوادث آسیب ندیده است.

وزارت خارجه ایران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هموطنان گرامی مقیم ترکیه و مسافران محترمی که به جمهوری ترکیه سفر نموده‌اند، لطفا تا اطلاع ثانونی از ترک محل اقامت و حضور در هرگونه تجمع خودداری و هشدارهای مقامات ذی‌ربط امنیتی جمهوری ترکیه را مد نظر قرار دهند و به محل‌های پر رفت و آمد و یا به نمایندگی‌های سایر کشورها نیز مراجعه نکنند.»

سازمان هواپیمایی نیز اعلام کرد؛ مجوزی برای پرواز هواپیماهای بدون مسافر از تهران به مقصد کشور ترکیه صادر شده تا مسافران ایرانی باقی‌مانده در این کشور را در اسرع وقت به ایران بازگرداند.

هموطنان ایرانی که در حال حاضر در ترکیه ساکن هستند نیز در صورت مواجهه با هر مشکل و بحرانی‌تر شدن اوضاع می‌توانند با سفارت ایران در آنکارا تماس بگیرند.

آدرس و تلفن سفارت ایران:

Tahran cad.no:۱۰ kavaklidere

Ankara – Turkey | 4682820

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha