• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95040118220
  • خبرنگار : 71415

همبستگی با کشمیر در "روز سیاه"

در حالی که امروز (چهارشنبه) از سوی دولت پاکستان و چند تن از رهبران مقاومت کشمیر به عنوان "روز سیاه" به منظور اعلام همبستگی با کشمیری‌ها نام گرفته، نیروهای دولتی در کشمیر تحت کنترل هند ده‌ها پرچم سیاه و پرچم ملی پاکستان را که از سوی ساکنان این منطقه در راستای این فراخوان به اهتزاز درآمده بودند، حذف کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، نیروهای هندی نگران هستند که بعد از فراخوان پاکستان برای تظاهرات روز سیاه در این کشور به منظور اعلام همبستگی با کشمیری‌هایی که هدف اقدامات بی‌رحمانه نیروهای هندی قرار گرفته‌اند، دور جدیدی از ناآرامی‌ها به راه بیفتد.

تظاهرات اخیر در منطقه کشمیر امروز وارد دوازدهمین روز متوالی خود شده و زندگی در این منطقه به دلیل تدابیر امنیتی و سانسور شدید همچنان فلج است و همچنان سربازان پلیس و شبه نظامی دولتی هند در این منطقه حکومت نظامی اعمال کرده‌اند.

پاکستان اعلام کرده که از کشمیری‌ها و شورشیان مخالف هندی که خواهان استقلال کشمیر و یا پیوستن آن به پاکستان هستند حمایت دیپلماتیک، اخلاقی و سیاسی به عمل خواهد آورد.

پاکستانی‌ها در پاسخ به فراخوان تظاهرات نواز شریف، نخست وزیر کشورشان تجمعاتی را در چندین نقطه از این کشور از جمله منطقه کشمیر پاکستان برگزار کردند تا سوء استفاده‌های حقوق بشری رخ داده در کشمیر تحت کنترل هند را محکوم کنند.

نواز شریف در بیانیه‌ای گفت: مساله کشمیر را نمی‌توان به عنوان یک مساله داخلی هند پذیرفت و سازمان ملل نیز آن را به عنوان یک منطقه مورد مناقشه اعلام کرده است.

شریف تاکید کرد: هندبه جهان وعده داده بود که در کشمیر تحت کنترل خودش همه پرسی برگزار کند اما هنوز به تعهدش عمل نکرده است.

این در حالی است که دور اخیر تظاهرات در کشمیر که بزرگترین اعتراضات در نوع خود در سال‌های اخیردر این منطقه محسوب می‌شود پس از آن رخ داد که نیروهای هندی اقدام به کشته برهان وانی، یک رهبر 22 ساله شورشیان مخالف هند در تاریخ هشت ژوئیه در این منطقه کردند.

این اتفاق باعث درگیری‌هایی شد که تاکنون 46 کشته که اغلب آنها نوجوان و مردان جوان بوده‌اند، برجای گذاشته است.

هم‌چنین 2000 غیرنظامی و همچنین حدود 1600 نیروی دولتی هند نیز در این ناآرامی‌ها زخمی شده‌اند.

در حال حاضر همچنان جلوی اطلاع رسانی در اکثر بخش‌های کشمیر به ویژه مناطق جنوبی که بیشترین کشتار در آنها رخ داده، گرفته می‌شود.

دسترسی به خطوط تلفنی زمینی نیز بهجز در شهر سریناگار محدود شده است و خلا اطلاع رسانی باعث دامن زدن به شایعات در مناطق ناآرام شده است.

همزمان وزارت امور خارجه هند نیز در پاسخ به فراخوان پاکستان برای تظاهرات روز سیاه اعلام کرد که اسلام آباد باید از مداخله در امور داخلی هند و بی ثبات کردن وضعیت کشمیر دست بردارد.

بااین حال به رغم حکومت نظامی 24 ساعته و سانسور اطلاع رسانی اعتراضات در کشمیر همچنان ادامه دارد و بسته بودن فروشگاه‌ها موجب شده که مردم دچار کمبود اقلام اساسی نظیر غذا و دارو شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha