• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 95040118224
  • خبرنگار : 71439

امین زاده:

مفاهیم حقوق شهروندی را باید ترویج داد

مفاهیم حقوق شهروندی را باید ترویج داد

دستیار ویژه رئیس جمهور درامور حقوق شهروندی تاکید کرد که این مفاهیم باید در جامعه ترویج پیدا کند.

به گزارش ایسنا، الهام امین‌زاده در پنل تخصصی حقوق شهروندی که در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت:‌ ما در حوزه شهروندی، شهروندی داریم که حقوق و وظایفی دارد. در عین حال سه مفهوم دیگر مدیریت شهری، حقوق شهری و حقوق شهروندی نیز وجود دارد که برای داشتن شهری پویا باید این مفاهیم را مورد بحث و بررسی دقیق قرار داد تا فرصت توسعه و رفاه برای همه فراهم شود.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید انسان محور باشد تصریح کرد: خودکفا کردن محلات و مباحث مربوط به معلولین و سالمندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

امین زاده ادامه داد: دولت تعهدمدار است و مردم حق مدار، اما در برخی موارد نمی‌توان گفت شهروندان فقط حق دارند و نباید مشارکتی داشته باشند به طور مثال در حوزه محیط زیست  مشارکت و همکاری شهروندان بسیار مهم است و در این جا با تکلیف شهروندی روبرو می‌شویم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی خاطر نشان کرد: در حوزه مدیریت شهری می‌توان با دادرسی عادلانه سرمایه را افزایش داد. بنابراین باید مردم نسبت به بخشنامه‌ها و قوانین مصوب در خصوص مدیریت شهروندی و حقوقی شهروندی آگاهی داشته باشند و این مصوبه‌ها نباید فقط روی میز شورای شهر و شهرداری‌ها باقی بماند. بحث اطلاع رسانی در این زمینه قابل اهمیت است.

امین زاده اظهار کرد: شوراها یکی از مکان‌هایی هستند که در آنها مردم خودشان برخودشان مدیریت می‌کنند اما این مدیریت برخود فقط در شهرداری و شورای شهر نیست و هر کس در هر مسئولیتی که است می‌تواند این مدیریت را داشته باشد.

وی با اشاره به مسائل و مشکلات موجود در شهرها گفت:‌ مشکلات حقوق شهروندی شامل مشکلات حریم شهری، ساختمان‌ها، حمل و نقل، محیط زیست، ‌آلودگی هوا، ‌مدیریت بحران و مشکلات فرهنگی و بهداشتی می‌شود که برای رسیدن به توسعه پایدار باید برای آن فکری کرد.

امین زاده هم‌چنین تاکید کرد:‌اگر پروژه‌های عمرانی و شهری در تضاد با حقوق شهروندی باشد نباید اجرایی شود و در هر پروژه عمرانی باید پیوستی برای حقوق شهروندی در نظر گرفته شود.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت ترویج مفاهیم حقوق شهروندی اظهار کرد: آموزش‌های زیربنایی و فرهنگسازی در زمینه‌های مختلف همچون اصلاح الگوی مصرف و رسیدگی به پارک‌ها و فضاهای شهری و کنترل ترافیک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha