• یکشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050101409
  • خبرنگار : 71496

در واکنش به مواضع عراق درباره توافق اخیر پیشمرگ‌ها با پنتاگون؛

پیشمرگ‌ها به توقف هماهنگی با بغداد تهدید کردند

پیشمرگ‌ها به توقف هماهنگی با بغداد تهدید کردند

وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق در واکنش به توضیحات وزارت دفاع عراق درباره یادداشت تفاهم پیشمرگ‌ها با پنتاگون تاکید کرد که هرگز از مناطقی که دو سال قبل آزاد کرده، عقب نشینی نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه ماهواره‌ای سومریه نیوز عراق، وزارت نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای که منتشر کرده، با تاکید بر عدم عقب نشینی خود از مناطقی که دو سال قبل آزاد ساخته، اعلام کرد، توضیحات وزارت دفاع عراق درباره یادداشت تفاهم ما با وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با دخل و تصرف منتشر شده و در آن آمده است، پیشمرگ‌ها در عملیات‌ها برای آزادسازی مناطق مختلف در مقابل کمک مالی و با موافقت آنها مشارکت کرده و با دستور و راهنمایی آنها از مناطق آزاد شده عقب نشینی خواهند کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است، وزارت دفاع عراق در توضیحات خود اعلام کرده که همزمان با اجرای این یادداشت تفاهم، نیروهای پیشمرگ و دیگر نیروهای اقلیم کردستان براساس جدول زمانی تعیین شده از مناطق آزاد شده در عملیات نینوا عقب نشینی خواهند کرد. این مطلب صحیح است که پیشمرگ‌ها از مناطق آزاد شده در عملیات آتی نینوا طبق جدول زمانی و موافقت دولت فدرال و اقلیم کردستان عقب نشینی خواهند کرد اما بدان معنا نیست که پیشمرگ‌ها از مناطقیرکه در طول دو سال گذشته آزاد کرده‌اند، نیز  عقب نشینی خواهند کرد. در واقع عقب نشینی پیشمرگ‌ها تنها شامل شهر موصل خواهد بود.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است، ما به همه طرف‌ها ابلاغ می‌کنیم که تفنگ پیشمرگ‌ها برای اجاره نیست. شلیک گلوله از تفنگ پیشمرگ‌ها با تصمیم مردم اقلیم کردستان و در راستای منافع‌شان انجام می‌شود و پیشمرگ‌ها منتظر موافقت هیچ شخصی نیستند.

وزارت پیشمرگ‌ها در ادامه تاکید کرد، اشتباه است که عده‌ای در دولت بغداد فکر می‌کنند که اسلحه پیشمرگ‌ها قابل اجاره است و این اسلحه با شروط و موافقت آنها شلیک می‌کند. ما هر زمان که احساس کنیم معامله‌ای در کار است که شایسته دلاوری‌ها و فداکاری‌های نیروهایمان نیست، هماهنگی و فعالیت‌های مشترکمان با نیروهای دولت بغداد را متوقف خواهیم کرد.

وزارت دفاع عراق روز شنبه (۲۲ ژوئیه) در توضیح یادداشت تفاهم پنتاگون و وزارت پیشمرگ‌ها تاکید کرد که در این یادداشت هیچ نامی از پایگاه‌های نظامی آمریکایی و یا ائتلاف ضد داعش برده نشده و در این یادداشت آمده است، نیروهای پیشمرگ‌ و دیگر نیروهای اقلیم کردستان عراق در عملیات نینوا طبق جدول زمانی دولت بغداد از مناطق آزاد شده عقب نشینی خواهند کرد.

اقلیم مذکور و پنتاگون در تاریخ ۱۳ ژوئیه جاری برای اولین بار پروتکل همکاری نظامی را در شهر اربیل به امضا رساندند مبنی بر اینکه واشنگتن تا پایان عملیات علیه داعش کمک‌های سیاسی، نظامی و مالی به ارزش تقریبا ۴۵۰ میلیون دلار به نیروهای پیشمرگ ارائه دهد.

استورت جونز، سفیر آمریکا در عراق روز پنجشنبه گذشته (۲۱ ژوئیه) تاکید کرد که توافقنامه نظامی آمریکا و اربیل با موافقت دولت بغداد امضا شده و طبق این توافقنامه ۴۱۵ میلیون دلار به نیروهای پیشمرگ تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha