• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95050106835
  • منبع : نمایندگی لرستان

ارزش یا بی‎ارزشی آثار تاریخی با یک تصمیم

ارزش یا بی‎ارزشی آثار تاریخی با یک تصمیم

ایسنا/لرستان ساختمان‎ها و بناهای تاریخی، سازه‎هایی هستند که به سبب سبک خاص معماری، ماندگاری و قدمت قابل توجه و یا وقوع وقایع خاص تاریخی، اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی، بسیار ارزشمند تلقی می‎شوند و در حقیقت همین ارزش‎هاست که ما را به سمت حفاظت از آنها سوق می‎دهد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، "حفاظت تاریخی" یا "حفاظت میراث فرهنگی" تلاشی است در جهت حفظ، نگهداری و مصون نگه داشتن بناها، اشیا، چشم اندازها و آثار دیگری که از اهمیت تاریخی برخوردارند که در این راستا صندوق حفظ و احیاء شکل گرفته است.

صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی نقش مهمی در این مقوله در کشور ایفا می‎کند. بناهای تاریخی از طریق مزایده عمومی واگذار می‎شوند و با توجه به عواملی مانند کاربری اصلی بنا، توجه به ظرفیت‎های سازه، توجیه اقتصادی، ظرفیت‎ها و مزیت‎های تاریخی وفرهنگی بنا، تناسب میان معماری اثر و عناصر کالبدی جدید، همخوانی کاربری جدید با شرایط اجتماعی و فرهنگی منطقه و غیره، متقاضیان مجاز خواهند بود تا کاربری جدید را تعیین کنند و به تثبیت برسانند.

این صندوق با واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی سعی در احیای ابنیه دارد، نفس عمل ارزشمند است اما در این میان باید احتمال داد اگر بنای واگذاری به جای تعمیر، تخریب شود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ آیا جریمه فرد و حتی محکومیت حبس او می‎تواند جسم تخریب شده این آثار فاخر را التیام ببخشد؟

بناهای تاریخی ظرفیت و پتانسیل کم‌نظیری هستند

رامین ابراهیمی، مسئول صندوق حفظ و احیاء اداره کل میراث فرهنگی لرستان دراین باره بیان کرد: بناهای تاریخی ظرفیت و پتانسیل کم‌نظیری هستند که می‌توان برای رونق اقتصادی و فرهنگی جامعه مورد استفاده قرار گیرند.

وی اضافه کرد: این بناها اگر وارد چرخه بهره‌برداری شوند، می‌توانند تاثیرات مثبت زیادی در توسعه بگذارند و علاوه بر احیا و مرمت، در ارزآوری و اشتغال نیز نقش بسزایی داشته باشند.

ابراهیمی ادامه داد: در همین راستا در استان اقدام به واگذاری بناهای تاریخی به منظور احیا و در نهایت بهره‌برداری از آنها کرده‎ایم.

مسئول صندوق حفظ احیا اداره کل میراث فرهنگی لرستان تصریح کرد: هم اکنون حمام گپ خرم‌آباد با این هدف به بخش خصوصی واگذار شده است و خانه بزرگمهر، کاروانسرای چمشک، منزل غرضی بروجرد و کاروانسرای گوشه را نیز در دست اقدام داریم.

وی با بیان اینکه خانه بزرگمهر بروجرد کارهای آن انجام شده و هفته آینده به مزایده گذاشته می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر سعی شده مسیری منطقی برای وارد کردن این بناها به چرخه اقتصاد گردشگری کشور پیدا شود که واگذاری بناها به بخش خصوصی از این دست کارهاست.

ابراهیمی تصریح کرد: بناها به بخش خصوصی داده می‎شوند که احیا شوند و اگر به همان نحوی که انتظار داریم این کار انجام نشود آن را از بخش خصوصی باز پس می‎گیریم. مرمت بنا نیز با نظارت میراث فرهنگی انجام می‎شود و برای جلوگیری از تخریب و آسیب به آن، از بهره‎بردار تضمین‎های لازم گرفته می‎شود.

مسئول صندوق حفظ و احیاء اداره کل میراث فرهنگی لرستان با بیان اینکه کوچکترین خلاف از مفاد قرارداد منجر به فسخ قرارداد می‎شود، اظهار کرد: چنانچه قرارداد به هم بخورد بهره‎بردار ملزم به برگرداندن بنا به حالت اول می‎شود، کمااینکه در تهران امارت مسعودیه به علت اینکه مفاد قرارداد به صورت کامل رعایت نشده بود از بهره‎بردار گرفته شد.

بعد از مرمت نیز حفاظت از بنا رصد می‎شود

مهندس اسدی، معاون میراث فرهنگی لرستان نیز گفت: برای احیای بناهایی که نیاز به مرمت دارند آنها را به اداره کل صندوق احیاء که از زیربخش‌های سازمان میراث فرهنگی است، معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: مرمت جامع بنا با نظارت مستقیم اداره کل انجام می‌شود و پیمانکار تخصص مرمت دارد. طرح تهیه شده با نظارت یک کارشناس رشته مرمت از اداره کل بررسی می‌شود.

اسدی اظهار کرد: بعد از مرمت نیز حفاظت از بنا رصد شده و جزء امورات اساسی محسوب می‌شود چنانچه تشخیص داده شود که بنا تخریب شده ممکن است قرارداد فسخ و حتی فرد به 6 ماه تا 3 سال زندان محکوم شود.

معاون میراث فرهنگی لرستان اضافه کرد: در استان 12 بنا به صندوق احیاء معرفی شده و ازجمله این بناها می‌توان به خانه بزرگمهر بروجرد اشاره کرد که قدمت این بنای تاریخی به دوره قاجاریه برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این بنا به مزایده گذاشته شده و مصوبه واگذاری گرفته است. قرار است این بنا نیز همانند حمام گپ به بخش خصوصی جهت مرمت واگذار شود.

اسدی ادامه داد: مرمت این بنا حدود 1.5 سال طول می‌کشد و 750 میلیون تومان هزینه آن برآورد شده است که بعد از مرمت بخش خصوصی به صورت پایه 500 هزار تومان اجاره می‌دهد و هر سال 20 درصد به این مبلغ افزوده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی لرستان افزود: قرار است این خانه به مجموعه اقامتی، تفریحی و فرهنگی تبدیل شود.

هر بنای تاریخی باید به عنوان یک موجودیت فیزیکی از زمان، مکان و کاربری خود شناخته شود. تغییراتی مانند اضافه کردن ویژگی های کالبدی و عناصر معماری از بناهای دیگر منجر به ایجاد حس کاذبی در بنا می‎شود که باید از آن اجتناب کرد.

همچنین بخش‎های الحاقی جدید باید به شیوه‎ای انجام شوند که اگر در آینده حذف شدند، یکپارچگی کل بنا و محیط آن دست نخورده باقی بماند.

گزارش از: سمیرا عزیزی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان
انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha