• سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95050107318
  • خبرنگار : 71503

نمایش یک لباس سوزن‌دوزی‌شده در کاخ نیاوران

نمایش یک لباس سوزن‌دوزی‌شده در کاخ نیاوران

یک لباس سوزن‌دوزی‌شده اثر زهرا ریگی در کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران به‌نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران، لباس «سوزن‌دوزی‌ فاخر بلوچ» اثر زهرا ریگی، هنرمند سوزن‌دوز که اثرش در بیست‌وششمین نمایشگاه صنایع دستی به‌عنوان لباس فاخر رونمایی شد، از ۱۴ تا ۲۲ مردادماه در تالار آبی کاخ نیاوران در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد. در کنار این نمایشگاه، کارگاه آموزشی سوزن‌دوزی بلوچ برای علاقه‌مندان برپا می‌شود.

هنر سوزن‌دوزی در میان زنان بلوچ، از دیرینه‌ای کهن برخوردار است و دختران بلوچ این هنر زیبا را نسل به نسل از دستان مادران خود فرا می‌گیرند.

قبل از اسلام، قومی به نام اسلاوها به منطقه بلوچستان مهاجرت کردند. آن‌ها در پرورش کرم ابریشم و تبدیل آن به نخ و پارچه استاد بودند و این صنعت را به قوم بلوچ آموزش دادند. از آنجا که زندگی در منطقه گرم و خشک بیابانی بلوچستان و پارچه‌های بافته‌شده با الیاف طبیعی در این منطقه، از دوام و استحکام کافی برخوردار نبود، زنان بلوچ بر آن شدند که این هنر زیبا را در پوشاک خود استفاده کنند. آن‌ها برای استحکام بیشتر البسه خود، در قسمت‌هایی که بیشتر در معرض فرسودگی و پارگی قرار داشت، پارچه را با نخ‌های رنگی می‌دوختند. این قسمت‌ها شامل جلو لباس، جیب، سر دست‌ها تا آرنج و دمپای شلوار تا زانو است.

این کار باعث می‌شد تا دوباره پارچه با سوزن‌دوزی دوخته شود و در نتیجه، استحکام بیشتری به لباس داده شود و زیبایی فوق‌العاده و چشمگیری نیز به آن ببخشد. می‌توان گفت این هنر نخست به‌عنوان ضرورت مورد استفاده قرار گرفته تا یک زینت؛ ولی امروزه بیشتر به‌عنوان زینت از آن استفاده می‌شود.

در کاخ نیاوران لباس‌هایی متعلق به فرح دیبا که با هنر سوزن‌دوزی بلوچ توسط هنرمندان پیشکسوت بلوچی‌دوزی خلق شده بودند، در معرض نمایش عموم قرار دارد و نمایشگاه حاضر با هدف معرفی این هنر فاخر و کهن ایرانی برای علاقه‌مندان برپا می‌شود.

دوستداران این هنر می‌توانند برای دیدن این نمایشگاه، از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ به کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران واقع در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha