• دوشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95050111212

«کوشک» و «باغ ناجی» یزد ثبت ملی شد

«کوشک» و «باغ ناجی» یزد ثبت ملی شد

«کوشک و باغ ناجی یزد» متعلق به دوره قاجار، به عنوان سی‌ویکمین باغ ثبتی در استان یزد، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از معاونت سازمان میراث فرهنگی استان یزد، محسن ذاکری‌نیا با اعلام این که "کوشک" و "باغ ناجی" یزد که متعلق به دوره قاجار هستند، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد، گفت: این عمارت و باغ املاک شخصی به نام «ناجی»، با کاربری مسکونی بوده که در دوره‌های مختلف الحاقاتی در آن انجام شده است. این باغ پس از اهدا به شهرداری، در حال حاضر به صورت بوستان بازسازی و مورد استفاده عموم است.

ذاکری‌نیا افزود: کوشک این باغ که در بلوار شهید بهشتی یزد است، مشتمل بر چهار جبهه فعال در یک بنای مرکزی است. این عمارات در قسمت شرقی دارای یک تالار با بادگیر، دو اتاق در بالای آن و پنج اتاق در طبقه همکف است که به جز جبهه شمالی، بقیه قسمت‌ها دارای زیرزمین هستند.

به گفته او، باغ‌های «صدری»، «حافظی»، «نمیر»، «علی‌نقی‌خان» در تفت، «تیتو» و «حمص» در بافق، «پهلوان‌پور» و «دکتر ملک‌زاده» در مهریز، «دولت‌آباد»، «روآب»، «شاه‌ عباسی»، «عبدالرحیم‌خان»، «مشیر» و «خان» دریزد از جمله باغهای تاریخی شهر خشتی یزد به شمار می‌رود.

طبق این گزارش، باغ‌های «دولت‌آباد» یزد و «پهلوان‌پور» مهریز دو اثر از مجموع ۹ منظومه باغ‌های ایرانی کشور هستند که به عنوان نخستین آثار استان یزد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند. همچنین وجود ساختمان‌های قدیمی و تاریخی با معماری زیبا و سنتی که در وسط باغ قرار گرفته‌ و به آن «عمارت» گفته می‌شود، از ویژگی‌های باغ‌های تاریخی یزد است.

«باغ دولت آباد» یزد با مساحتی بالغ بر ۴۰ هزار متر مربع از باغ‌های بی‌نظیر ایران و یادگاری از دوره‌های افشاریه و زندیه به شمار می‌رود که هم‌ردیف باغ «فین» کاشان و باغ «شاهزاده» ماهان استباغ توسط «محمد تقی خان بافقی» سر سلسه خاندان خان‌های یزد و معاصر «شاهرخ میرزای افشار» و «کریم خان زند» در سال ۱۱۶۰ هجری قمری احداث شده و بادگیر آن که به شکل منشوری است با ارتفاع ۳۳ متر را بلندترین بادگیر جهان می‌شناسند.

باغ تاریخی «پهلوان‌پور» مهریز با داشتن برج گلین حفاظتی و کوشک از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان یزد است که جاری بودن قنات «حسن‌آباد» در دو مسیر باغ سبب طراوت و شادابی خاص این باغ شده است.

باغ‌های تاریخی یزد با معماری اصیل ایرانی و اسلامی و قدمت چند هزار ساله ارثیه‌ای ارزشمند از گذشتگان و گویای هنر و سخت‌کوشی کویرنشینان خوش‌نام است. طراحی و ساخت باغ‌های تاریخی با وجود کمبود آب در این استان نشانگر نبوغ استعدادها و خلاقیت معماران و باغ سازان تلاشگر و قناعت‌پیشگی اهالی یزدی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha