• چهارشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95050117511

کمال‌الملک کجا آرمیده است؟

کمال‌الملک کجا آرمیده است؟

در نزدیکی آرامگاه عطار نیشابوری، بنایی زیبا ساخته شده که مدفن یکی از هنرمندان بنام این سرزمین است؛ این آرامگاه هر سال در سالروز درگذشت کمال‌الملک - نقاش نامی ایران - گلباران می‌شود.

به گزارش ایسنا، در دهه‌های گذشته معماران و طراحان آرامگاه‌های زیبایی را برای مشاهیر ایران‌ ساخته‌اند که علاوه بر یادبود و بزرگداشتی برای مشاهیر، هر کدام با تلفیقی از هنرهای مختلف، یک اثر هنری به‌شمار می‌آیند. آرامگاه کمال‌الملک در نیشابور یکی از این بناهای ارزشمند است که با نمای هندسی زیبا و متفاوتش هر سال گردشگران بسیاری را برای دیدن آرامگاه این هنرمند، به یکی از محله‌های نیشابور می‌کشاند.

آرامگاه کمال‌الملک در نزدیکی آرامگاه عطار در محله شادیاخ نیشابور (عرفان کنونی) ساخته شده است. برای ساخت این بنا، از رنگ‌هایی استفاده شده که در هماهنگی با آرامگاه عطار باشد و زیبایی‌اش را به بیننده منتقل کند.

آرامگاه کمال‌الملک تداعی‌کننده‌ی تاق‌های چهاربخش است که در معماری سنتی ایران کاربرد بسیاری داشت. این تاق‌ها توسط قوس‌های متقاطع به‌وجود آمده‌اند. ترکیب المان‌هایی از معماری سنتی و مدرن، این بنا را دارای ویژگی‌های خاصی کرده و به آن زیبایی بخشیده است.

تزیینات استفاده‌شده برای این بنا نیز قابل توجه است که بیش از همه، کاشی‌های معرق آن خودنمایی می‌کنند. این کاشی‌ها به‌گونه‌ای روی سطوح منحنی کار شده‌اند که کاملا منطبق بر هندسه‌ی بنا هستند و قوس‌ها را به‌خوبی نمایان می‌کنند.

نقش‌برجسته‌ی سنگ قبر کمال‌الملک نیز یک اثر هنری است که ابوالحسن صدیقی (نقش و مجسمه‌ساز مشهور و از شاگردان کمال‌الملک) آن را تراشیده است.

کار طراحی بنای کمال‌الملک سال ۱۳۳۸ آغاز و تا پایان کار و رونمایی، چهار سال زمان برای آن صرف شد. پس از پایان ساخت بنا و دیگر قسمت‌های جانبی آن، فروردین‌ماه ۱۳۴۲ به‌طور رسمی از آرامگاه رونمایی شد.

محمد غفاری معروف به «کمال‌الملک» در سال ۱۲۲۴ در کاشان و در خانواده‌ای هنردوست به دنیا آمد. علاقه او به نقاشی از طرف پدرش که استاد کشیدن منظره و چاپ سنگی بود، با استقبال روبه‌رو شد. او در ۱۳ سالگی برای ادامه تحصیل به دارالفنون رفت. سه سال از حضور محمد در این مدرسه می‌گذشت که بازدید ناصرالدین‌شاه از دارالفنون، او را شیفته کارهای این هنرمند نوجوان کرد. او با دیدن پرتره‌ای که محمد از اعتضادالسلطنه (رییس وقت مدرسه دارالفنون) کشیده بود، کمال‌الملک را به دربار برد.

کمال‌الملک پس از مرگ ناصرالدین‌شاه به اروپا رفت و از موزه‌های فلورانس، لوور و ورسای دیدن کرد. او سال‌هایی از عمر خود را در اروپا گذراند و به مطالعه آثار معروف موزه‌های دنیا پرداخت. یکی از مهم‌ترین کارهای او تأسیس مدرسه صنایع مستظرفه بود.

کمال‌الملک سال‌های آخر عمرش را در نیشابور گذراند و در ۲۷ مردادماه ۱۳۱۹ درگذشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha