• پنجشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95050118072
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد

تفکیک آسیب‌های اجتماعی در مناطق شهری مشهد

تفکیک آسیب‌های اجتماعی در مناطق شهری مشهد

ایسنا/خراسان رضوی یک جامعه‌شناس گفت: آسیب‌های اجتماعی در هر شهری رابطه خاصی با مناطق شهری دارد به طوری که در حال حاضر مشهد به سمت دو قطبی شدن میل می‌کند.

به  گزارش ایسنا، حسین اکبری امروز 28مرداد ماه در مراسم فرهنگ، اجتماع و شهر که در شهرداری مرکز برگزار شد، اظهار کرد: کسانی که خود درگیر مسائل اجتماعی هستند و در حواشی شهر زندگی می‌کنند خودشان اطلاع بیشتری دارند و در این خصوص تصمیمات بهتری می‌توانند بگیرند.

وی افزود: در پیمایش عمومی که برای جمعیت 400 نفر از افراد مشهد انجام گرفت مشخص شد که در نقشه پراکندگی‌های مشهد 60 درصد از افراد متولد خود مشهد بوده و 40 درصد مهاجر هستند و در این شهر زندگی می‌کنند.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: بیشتر افرادی که متولد مشهد هستند در منطقه 9 ساکن شدند و هرچه به سمت حاشیه شهر پیش می‌رویم به تعداد افرادی که مهاجر هستند، اضافه می‌شود، در هسته مرکزی شهر بیشتر افرادی هستند که متولد مشهد بوده‌اند.

وی ادامه داد: در این پیمایش یک شکاف درآمدی بین اقشار مختلف جامعه مشخص شد به طوری که در حاشیه شهر و نقاط کم‌برخوردار درآمد افراد بین 600 هزار تا یک میلیون تومان بوده و در مناطق برخوردار درآمد افراد به 2.5 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

اکبری در خصوص آلودگی‌های صوتی، عنوان کرد: موضوع جالبی که در این پیمایش مشخص شد این بود که 14 درصد از مردم صدای خصوصی همسایه‌ها را می‌شنوند؛ کمترین میزان این آمار در منطقه یک بوده، اما در مناطق 12 و 7 مشهد این مساله دارای آمار بالایی است.

این جامعه‌شناس اضافه کرد: این موضوع از آن جهت است که در مناطق برخوردار کیفیت ساخت و ساز بهتر بوده و این نوع از آلودگی صوتی کاهش می‌یابد.

وی در خصوص وضعیت مکان‌های ناامن شهری مناطق حاشیه شهر از نظر تجمع افراد مزاحم و شرور، یادآور شد: تجمع برای فروش موادمخدر در حاشیه شهر بیشتر از هسته شهر و غرب مشهد است که هرچه به سمت هسته شهر پیش می‌رویم از تعداد مکان‌های ناامن کاسته می‌شود.

اکبری گفت: هویت محله‌ای نیز در این پیمایش سنجیده شد و مشخص شد که این موضوع رابطه زیادی با آسیب‌های اجتماعی دارد به طوری که هرچه هویت محلی بیشتر و پررنگ‌تر باشد میزان آسیب‌ها نیز کمتر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: احساس امنیت در مناطق 1، 12 و 5 شهری و مناطق کم‌برخوردار همچنین در حاشیه شهر کمتر بوده، اما در مناطق متوسط بیشتر است.

وی با بیان اینکه هسته مرکزی شهر آمار بیشتری را در سرقت داشته است، یادآور شد: در خصوص شاخص خودکشی 3.4 دهم درصد از افراد گفته‌اند به خودکشی فکر می‌کنند و این موضوع در مناطق دو و پنج مشهد بیشتر بوده است همچنین این موضوع در حاشیه شهر مشهد نیز بیشتر احساس می‌شود.

اکبری در خصوص استفاده از موادمخدر، عنوان کرد: طبق این پیمایش عمومی 12 درصد از مردان و کمتر از یک درصد از زنان سیگار می‌کشیدند که بیشترین میزان در منطقه ثامن مشهد بوده است.

این جامعه‌شناس اضافه کرد: همچنین 9 درصد از مردان و زنان قلیان می‌کشیدند که 60 درصد از آنان با اعضای خانواده و در خانه قلیان مصرف می‌کنند.

وی در خصوص میزان طلاق نسبت به مناطق شهری مشهد، عنوان کرد: بیشترین گزارش طلاق در حاشیه شهر و مناطق 2، 4 و ثامن مشهد بوده است که طبق این پیمایش 16.5 درصد از افراد طلاق گرفته‌اند.

اکبری افزود: همچنین در مناطق ثامن، 2 و 5 شهری خشونت و آزار جسمی و فیزیکی بیشتر بوده که این خشونت بر علیه زنان نیز آمار بیشتری داشته است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه 70 درصد از جامعه آماری، موضوع اینکه ثروتمندان هر روز ثروتمندتر و فقرا هر روز فقیرتر می‌شوند، موافق بوده‌اند، ادامه داد: بالاشهری‌ها نسبت به خود و زندگی خود رضایت بیشتری داشته و هرچه به سمت حاشیه شهر می‌رویم این رضایت کمتر می‌شود.

وی در خصوص اینکه چرا آسیب اجتماعی کودکان کار و خیابانی در این پیمایش مورد سنجش قرار نگرفته است گفت: در حال حاضر موضوع کودکان کار و خیابانی دغدغه مردم نیست و بیشتر آنان شناختی نسبت به این قضیه ندارند و به همین دلیل این موضوع را مورد تحقیق و پژوهش خود قرار نداده‌ایم.

اکبری ادامه داد: طبق این پیمایش باید شورای شهر و شهرداری در موضوعات پیوست فرهنگی و اجتماعی به صورت عملیاتی اقدامات مناسبی انجام دهند.

محمد آصفی‌یزدی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه، عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل حساسیت زیادی که حاشیه شهر مشهد داشت آن را تبدیل به یک گفتمان ملی کردیم و در این خصوص دفتر مقام معظم رهبری، دولت، وزارتخانه‌ها و دیگر سازمان‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات مناسبی را انجام دادند، اما اساس کار، تامین و تخصیص اعتبارات در دست شهرداری بوده است؛ شهرداری دراین خصوص نقش بی بدیلی داشته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر متاسفانه به دنبال رفع معلول‌ها هستیم و به علت‌ها توجهی نداریم؛ جمع‌آوری کارتن خواب‌ها و معتادان کار سودمند و فایده‌داری نیست.

آصفی‌یزدی گفت: سال گذشته شهرداری مشهد 4 میلیارد تومان و در سال جاری نیز 4 میلیارد تومان دیگر در بخش‌های درمانی، نگهداری و رسیدگی به معتادان و کارتن‌خواب‌های شهر هزینه کرد.

این عضو شورای شهر مشهد یادآور شد: شورای شهر مشهد در خصوص این‌گونه از آسیب‌های اجتماعی با تحکیم بنیان خانواده، ارتقاء سطح اطلاعات و سبک زندگی زوج‌های جوان، ارتقاء سطح تحصیلات و ... عمل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری و شورای شهر مشهد با سیاست‌های خود تبدیل به یک سازمان اجتماعی شده و در این خصوص به شهر کمک می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha