• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۸:۱۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 95050119283
  • منبع : نمایندگی مازندران

کاهش رشد جمعیت و نیروی فعال جوان در مازندران

کاهش رشد جمعیت و نیروی فعال جوان در مازندران

ایسنا/مازندران معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران گفت: رشد جمعیت و نیروی فعال جوان در مازندران از سال 75 روند کاهشی داشته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران گفت: رشد جمعیت و نیروی فعال جوان در مازندران از سال 75 در مازندران روند کاهشی داشته است.

به گزارش ایسنا، «بهرام اکبرزاده» در جلسه شورای اداری شهرستان  چالوس در محل فرمانداری با اشاره به این‌که امسال برای نخستین بار  سرشماری 95 به‌صورت ترکیبی و مدرن انجام می‌شود، اظهار کرد: رتبه ایران در  آمار سازمان ملل از نظر عملکرد جزو رنکینگ A است که نشان‌دهنده دقیق بودن آمار در ایران است.

وی با مقایسه فراوانی جمعیت از دوره‌های پیشین تاکنون افزود: در سال 75 بیشترین فراوانی سن 10 تا 14 سال بود که در سرشماری سال 85 جمعیت 10 سال پیرتر شد و در سال 90 بیشترین سن جمعیت به 25 تا 30 سال رسید و امسال به 30 تا 35 سال می‌رسد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران تصریح کرد: در یک دوره زمانی در کشور مدارس زیادی در سطح روستاها ساخته شد که هم‌اکنون خالی شده است و امروز مسکن و اشتغال برای این جمعیت زیاد مهم‌ترین نگرانی است که توسط دولتمردان مطرح می‌شود.

اکبرزاده با بیان این‌که میانگین رشد جمعیت استان  در سال 75 ، 1.35 بود، گفت: این عدد در سال 85 به 1.16 رسید و در سال 90 به 1.2 رسیده است که جای نگرانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: نیروی فعال همیشه جوان در سال 75 حدود 36 درصد بود و در سال 85 به 21 درصد رسید و در سال 90 نیز به 19 درصد رسید و به طور حتم در سال 95 به 15 رصد می‌رسد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با اشاره به این‌که ۷ درصد خانوارهای استان مازندران تک نفره شدند، افزود: شاخص مهم در جمعیت میزان باروری است که مبنا قرار می‌گیرد که در استان مازندران 1.4 درصد است و میانگین کشور 1.8 درصد می‌باشد.

اکبرزاده امید به زندگی در استان مازندران را بالا دانست و گفت:  سرشماری یکی از وقایع مهم هر کشور است و در انتخابات هم نقش اساسی داشته و برای ۱۰ سال مبنای برنامه‌ریزی‌ها قرار می گیرد.

وی با اشاره به سرشماری امسال به‌صورت ترکیبی و مدرن گفت: سرشماری امسال که از سوم مهرماه آغاز و تا 23 مهرماه ادامه دارد بدون استفاده از کاغذ اجرا می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه مازندران سرشماری امسال را به‌صورت اینترنتی اعلام کرد و گفت: باید فراخوان شود و باید در این زمینه تبلیغات وسیع صورت گیرد، چون وقتی اطلاعات اینترنتی پر می‌شود دقت بیشتری انجام می‌شود و خطای آماری به حداقل می‌رسد.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: بهورزان، مدیران مدارس و دهیاران به‌عنوان نمایندگان دولت می‌توانند در پرکردن اطلاعات به مردم کمک کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردها در سرشماری سال 95 در چالوس انتظار است که ۳۷ هزار و ۳۰۶ خانوار بر اساس ۱۴۴ آبادی و شهر در چالوس باید سرشماری شود.

این مسئول با بیان این‌که صحت، دقت و سرعت شعار سرشماری امسال است، یادآور شد:  ضریب نفوذ اینترنت در مازندران از میانگین کشور ۳ درصد بیشتر است، هم‌چنین در استان ۱۱۰ هزار کارمند اعم از دستگاه‌های دولتی، نظامی و انتظامی مشغول فعالیت هستند که می‌توانند از فردا لوگوی سرشماری را در سایت‌ها و سربرگ‌های خود قرار دهند.

اکبرزاده یادآور شد: به هر میزان درصد سرشماری اینترنتی  افزایش پیدا کند هزینه دولت کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha