• یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 95050119821
  • منبع : نمایندگی زنجان

بازار سنتی ابهر؛ تلفیقی از سنت و مدرنیته

بازار سنتی ابهر؛ تلفیقی از سنت و مدرنیته

ایسنا/زنجان مجموعه بازار در ایران از دوران ساسانیان در شهرهایی که رونق بازرگانی داشتند شکل گرفت. بازار به عنوان نهادی اقتصادی - اجتماعی در استخوان‌بندی شهر و روستاهای بزرگ به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، بازار واژه‌ای فارسی است و ریشه آن در زبان پهلوی "بهاچار" به معنی مکان قیمت‌هاست و از نظر تاریخی، بازار به محلی اطلاق می‌شود که خریداران و فروشندگان برای مبادله کالا یا خدمات به آن مراجعه می‌کنند. 

هسته ابتدایی بیشتر بازارها در حوالی دروازه مهم شهر تشکیل شده و در امتداد مسیرهای اصلی گسترش و ادامه می‌یافت. شکل‌گیری بازار و نحوه توسعه و ساماندهی فضاها، به کارکرد و رشد اقتصادی آن بستگی داشته است. تعامل و هماهنگی بین عناصر بازار همواره به پویایی بازار کمک می‌کند. عناصری چون راسته اصلی، راسته‌های فرعی، دالان، چهارسو (چهار سوق)، میدان و جلوخان را از فضاهای ارتباطی بازار به شمار می‌آیند.

در بازارهای سنتی شاهد دکانی هستیم که دور تا دور قفسه‌هایی چیده شده تا اجناس را در معرض دید عموم قرار دهد و خریدار با فراغ بال کالای مورد نظر خود را انتخاب کند و در بازارهای مدرن و به اصطلاح پاساژها، ویترین‌های رنگارنگ تو را غرق در میل خرید می‌کنند. در شهر ابهر نیز بازاری با معماری سنتی در حال احداث است که در ساخت این پروژه از الگوهای معماری ایرانی اسلامی و بومی بهره گرفته شده است. این بازار دارای ۴ سوق است که از ضلع شرقی به بلوار سی متری و از ضلع غربی به طالقانی جنوبی مشرف است.

شهردار ابهر گفت: بازار سنتی ابهر با پیشرفت 90 درصدی به زودی افتتاح می‌شود.

عبدالعلی قاسم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: این پروژه با در نظر گرفتن معماری ایرانی اسلامی و نیز بهره‌گیری از معماری بومی احداث شده است که سازه آن از نظر اسکلتی بتن آرمه بوده و سقف هم کف با تیرچه بلوک با پوترهای قوسی شکل مربوط به راسته اصلی و گنبد و تیمچه‌ها ساخته شده است. سقف زیر زمین با دال بتنی به همراه پوترهای بتنی و پوشش کف حجره و راسته‌ها و چهار سوق‌ها با سنگ پلاک مقاوم و مناسب، نماها با آجر سفالی سنتی و پوشش کف پارکینگ با موزاییک است.

شهردار ابهر با تاکید بر اینکه نوع آجرهای به کار رفته در این بازار از آجرهای خفته راسته و قوی است، تاکید کرد: زیرزمین این بازار به عنوان پارکینگ و همکف نیز تجاری و دارای ۱۰۳ دهنه غرفه تجاری است و این پروژه در مساحتی به متراژ 3060 متر مربع در دو طبقه ساخته شده است.

وی به میزان اعتبار پیش‌بینی شده به منظور احداث بازارچه سنتی در ابهر اشاره کرد و افزود: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۰۶ میلیار و ۴۱۴ میلیون ریال در دو طبقه زیر زمین به صورت پارکینگ و هم‌کف به صورت تجاری با غرفه‌های متعدد و مشارکت بخش خصوصی احداث شده است.

قاسم‌پور با تاکید بر اینکه پروژه احداث بازارچه سنتی در دو فاز انجام می‌شود، تصریح کرد: فاز نخست این پروژه بیش از ۱۰ سال پیش به اتمام رسیده است و اجرای فاز ۲ این پروژه از سال ۹۲ آغاز شده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha