• چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 95061007015
  • منبع : نمایندگی گیلان

صحت سرشماری، کمک‌کننده به توسعه همه‌جانبه کشور

صحت سرشماری، کمک‌کننده به توسعه همه‌جانبه کشور

ایسنا/گیلان رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان این‌که سرشماری یکی از مهم‌ترین ابزارها توسعه کشور است، گفت: دقت، صحت و سلامت انجام این کار به امر توسعه همه‌جانبه کشور کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، «کیوان محمدی» در جلسه هماهنگی اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن با معاونین فنی ستاد شهرستان‌ها، با بیان این‌که سرشماری یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند برای توسعه کشور مورد استفاده قرار گیرد، گفت: دقت، صحت و سلامت انجام این کار به امر توسعه همه‌جانبه کشور کمک می‌کند.

وی افزود: انجام کار گسترده‌ای مانند سرشماری بدون تعامل با یکدیگر و بدون همکاری با سازمان‌های دیگر امکان‌پذیر نیست.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان این‌که در مرحله اول هر چقدر ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان قوی‌تر و بهتر عمل کند، سرویس‌دهی ستاد به مأموران سرشماری در شهرستان‌ها مناسب‌تر خواهد بود، ادامه داد: شهرستان‌ها نیز اگر جدیت را در این ستاد ببینند، با این قضیه جدی‌تر برخورد خواهند کرد.

مدیر اجرایی ستاد سرشماری نفوس و مسکن در استان گیلان با تأکید بر این‌که نهایت همکاری از طرف سازمان برنامه و بودجه صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: دقت خواهد شد که همه امور براساس برنامه‌ریزی و به موقع انجام شود.

محمدی خاطرنشان کرد: معاونین فنی ستاد سرشماری نفوس و مسکن، نماد سرشماری در شهرستان‌های مختلف خواهند بود. اگر در جلسات با شهرستان‌ها، آمادگی کامل برای حضور در جلسات را نداشته باشند، دچار مشکل می‌شوند، از این‌رو تأکید می‌شود با آمادگی لازم در جلسات حضور یابند. باید مشخص شود در  هر جلسه‌ چه موضوعی بیان شود و چه انتظاری از مخاطبان وجود دارد.

وی در ادامه گفت: اعضای ستاد سرشماری نفوس و مسکن در مناطقی حضور خواهند یافت که دارای فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و حساسیت‌های مختلف هستند، از این‌رو باید حساسیت‌های منطقه‌ای را از لحاظ عرفی و شرعی و سیاسی و... رعایت کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان در خصوص مسائل امنیتی مربوط به سرشماری، یادآور شد: حتماً با مأموران انتظامی و مسئولان امنیتی هر منطقه هماهنگی لازم صورت بگیرد تا برای پرسشگران در حین اجرا مشکل ایجاد نشود. گروه‌های مرجع اعم از ائمه جمعه و روحانیون نیز می‌توانند در تسهیل بسیاری از مسائل مربوط به سرشماری کمک و راه را برای اعضای ستاد باز کنند. همچنین نشست و هم‌فکری با فرمانداران، بخشداران و دهیاران هر منطقه می‌تواند یاریگر بسیاری از مسائل باشد.

محمدی اظهار کرد: فرمانداران، رئیس‌جمهور هر منطقه هستند و باید معاونین فنی ستاد سرشماری در هر شهرستان، خود را با فرمانداران هماهنگ کنند. طوری نباشد که این احساس در فرماندار ایجاد شود که بدون هماهنگی با آن‌ها عمل می‌شود. هماهنگی با فرمانداری‌ها در امر سرشماری می‌تواند به موفقیت ستاد، کمک فوق‌العاده‌ای کند.

مدیر اجرایی سرشماری نفوس و مسکن گیلان ادامه داد: قطعاً نیروهایی که به‌عنوان پرسشگر در اختیار معاونین ستاد سرشماری قرار می‌گیرند افراد متعهدی هستند، اما نظارت میدانی بر عملکرد این نیروها می‌تواند دقت و صحت کار ستاد سرشماری را بالا برده و ارزش کار را افزایش دهد. اطلاعاتی که در اختیار معاونین فنی و نیروهای شهرستانی قرار می‌گیرد اسرار مردم است و قطعاً این اسرار باید در نزد معاونین فنی و نیروهای آنها به امانت بماند و مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.

وی با بیان این‌که سرشماری نوعی مواجهه با مردم است، ادامه داد: مأمورین سرشماری باید در نوع پوشش و رفتار و نحوه پرسشگری نهایت دقت را داشته باشند. نیروها به شکلی ورود نکنند که باعث رنجش مردم شوند. باید انطباق بین شرایط محیطی و نیروهای سرشماری صورت بگیرد و عرف منطقه باید رعایت شود تا حساسیت کمتری به وجود بیاید.

محمدی به بیان ویژگی‌های انتخاب نیروهای سرشماری پرداخت و گفت: حتی‌المقدور نیروهای با تجربه، باسواد، آگاه، با اخلاق و متعهد در سرشماری انتخاب شود.  کسانی که می‌خواهند همکاری کنند، باید هوش اجتماعی زیادی داشته باشند، از این‌رو تنها به سواد نباید تکیه کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علی‌رغم این‌که سرشماری کار سختی است، اما تعامل و هماهنگی خوبی بین سازمان برنامه و بودجه و استانداری گیلان وجود دارد. امیدواریم با کمک سایر دستگاه‌های اجرایی بتوانیم در انجام مأموریتی که به سازمان محول شده است، موفق عمل کنیم.

وی تصریح کرد: در خصوص دخل و تصرف در تعاریف، ستاد سرشماری نفوس و مسکن و حتی فرمانداران نیز نمی‌توانند تغییرات در تعاریف ایجاد کنند. البته در جلسه با فرمانداران، این موضوع به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان یادآور شد: پیشنهاد داریم که چهارشنبه هر هفته جلسه ستاد سرشماری نفوس و مسکن با معاونین فنی تا پایان سرشماری به‌صورت مرتب و دائم برگزار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha