• پنجشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۷:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95061107539
  • خبرنگار : 71214

سازمان حفظ نباتات به ایسنا خبر داد

هجوم غیرمنتظره ملخ‌ها از افغانستان به ایران

هجوم غیرمنتظره ملخ‌ها از افغانستان به ایران

ملخ‌ها حشرات خانمان‌سوزی هستند که در هر جایی طغیان کنند هر سبزی و آبادانی را ویران می کنند و به منطقه‌ دیگری می‌روند که معاون سازمان حفظ نباتات از هجوم غیر منتظره ملخ‌های آسیایی از طریق کشور افغانستان به ایران خبر داد و گفت: عملیات مبارزه با این ملخ‌ها از دیروز آغاز شده است.

یحی ابطالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ملخ‌های آسیایی به صورت کاملا غیر منتظره از طریق افغانستان به کشور وارد شده و هم اکنون در اطراف دریاچه هامون استقرار پیدا کرده اند اما آمادگی کامل از نظر تدراک، سم دستگاه‌های سم‌پاشی، تانکرهای آب و دیگر تجهیزات لازم وجود دارد و از دیروز عملیات مبارزه با این ملخ‌ها آغاز شده است.

وی افزود: پیش از این تصور می‌شد که امسال ملخ‌ها از طریق عمان وارد کشور شوند اما تغییرات اقلیمی مانع این اتفاق شد و به صورت کاملا غیر منتظره از طریق افغانستان به کشور وارد شد.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات ادامه داد: ملخ‌ها در هر منطقه‌ای وارد شوند ابتدا در مراتع و اطراف رودخانه‌ها برای تجدید نسل استقرار پیدا می‌کنند و سپس هر چه سبزی و گیاه روییدنی است را از بین می‌برند.

ابطالی پیش بینی کرد امسال با توجه به تدارک پیش بینی شده سطح مبارزه با این حشره به بیش از ۵۰۰۰ هکتار برسد تا بتوانیم کانون‌کوبی به موقع و مناسب را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، ملخ آسیایی مهاجر پراکندگی‌ وسیعی‌ در سرزمین هایی مانند آفریقا، جنوب‌ صحرای‌ آفریقا، شبه‌ جزیره‌ عربستان، شبه‌ جزیره‌ هند و پاکستان، اروپا و مناطق‌ ساحلی‌ مدیترانه، شرق‌ آسیا و استرالیا دارند و با توجه به اینکه  از خانواده‌ گندمیان‌ تغذیه‌ می‌کنند، می‌توانند تخریب‌ قابل‌ توجهی‌ در محصولات‌ غله‌ای‌ ایجاد کنند. پوره‌ها و حشره‌ کامل‌ از برگ‌ و ساقه‌های‌ جوان‌ و غنچه‌ها تغذیه‌ می‌کنند که بر این اساس در ایران‌ گیاه‌ میزبان‌ این‌ حشره‌ خانمان سوز ذرت، گندم، برنج، مو، سبزیجات‌ و... است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha