• پنجشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 95061812050
  • منبع : نمایندگی سمنان

معرفی بزرگترین ایل عشایری استان سمنان در مهدیشهر

معرفی بزرگترین ایل عشایری استان سمنان در مهدیشهر

ایسنا/سمنان شهرستان مهدیشهر در فاصله بین دو عید بزرگ قربان و غدیر پذیرای علاقه‌مندان به فرهنگ اصیل ایران‌زمین برای آشنایی با بزرگترین ایل عشایری استان سمنان(ایل سنگسری) خواهد بود.

به گزارش ایسنا، منصور بیدقی، دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره گردشگری ایل عشایر سنگسری در نشست خبری  بابیان اینکه طی سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی در راستای معرفی ایل عشایر سنگسری دراین شهرستان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: امسال این جشنواره با محوریت نان و لبنیات به‌مدت سه روز از 24 تا 26 شهریور در شهرستان گردشگری مهدیشهر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی جهت برگزاری با شکوه این جشنواره افزود: به طور مستقیم 100نفر در برگزاری این جشنواره مشارکت و همکاری دارند و برای این جشنواره تاکنون بیش از یک میلیارد ریال برآورد هزینه شده است.

دبیراجرایی جشنوراه گردشگری ایل سنگسری در تشریح برنامه‌های این جشنواره افزود: مراسم افتتاحیه این برنامه از عصر روز چهارشنبه 24شهریورماه درمحل هتل دربند مهدیشهر، آغاز و سپس در ضلع جنوبی غار دربند مهدیشهر به عنوان سایت اصلی جشنواره با برگزاری نمایشگاه و برپایی کارگاه عرضه نان و صنایع دستی و سیاه چادر با حضور مسولین کشوری و استانی رسما افتتاح می‌شود.

وی از برپایی غرفه صنایع دستی عشایر سنگسری در بیش از 80غرفه خبرداد و تصریح کرد: این نمایشگاه از عید قربان تا غدیرخم پذیرای علاقمندان است.

بیدقی، برگزاری جنگ ولایت بمناسبت هفته ولایت، برگزاری سمینار گردشگری در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مهدیشهر، برگزاری کوچ نمادین عشایر سنگسری، برگزاری یادواره شهدای عشایر سنگسری، مسابقات ورزشی و برگزاری پیاده‌روی خانوادگی از میدان ولایت مهدیشهر تا غاردربند و جشنواره غذا را از دیگر برنامه های این جشنواره برشمرد.

وی از برگزاری فستیوال نمایشی خودروهای آفرود در منطقه دربند مهدیشهر خبرداد و تصریح کرد: در این برنامه بیش از 60خودرو درقالب سه تیم معروف کشوری از شهرهای تهران و شمال ایران وارد مهدیشهر می‌شوند.

حسن ارگی، فرماندار شهرستان مهدیشهر نیز  با اشاره به جایگاه ایل سنگسر در غنابخشی به فرهنگ عشایری، به گستردگی مسیر کوچ این ایل اشاره کرد و گفت: کوچ ایل سنگسری در قلمروی وسیع و طولانی و از طبس تا طالقان انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره گردشگری ایل سنگسری در شهرستان مهدیشهر، فرهنگ مردم این خطه از سرزمین ایران را غنی ارزیابی و خاطرنشان کرد: در شاهنامه فردوسی به فرهنگ مردم غیور سنگسری نیز پرداخته شده است.

فرماندار شهرستان مهدیشهر یکی از اهداف برگزاری این جشنواره را شناساندن فرهنگ عشایر ایل سنگسری برشمرد و تصریح کرد: قلمرو مسیر کوچ عشایر ایل سنگسری از طبس تا طالقان با بیش از1500 کیلومتر است که بزرگترین مسیر کوچ عشایر است. 

ارگی، تصریح بر اتحاد، همدلی و تقویت مقاومت فرهنگی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و با اشاره به ظرفیت‌های بالای شهرستان مهدیشهر، برمعرفی و شناساندن این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

وی با اذعان به اینکه ایل سنگسر مظلوم واقع شده است افزود: متاسفانه رسانه ها کمتر به ظرفیت های عظیم این ایل بزرگ توجه کردند.

همچنین بیدختی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان سمنان ضمن تمجدید از مردم شهرستان مهدیشهر اظهار داشت: بیش از نیمی از سرمایه گذاران بخش گردشگری استان سمنان مهدیشهری هستند و این یک افتخار بزرگی است که سرمایه گذاران مهدیشهری به بخش گردشگری اهمیت ویژه ای می‌دهند.

بیدختی با اشاره به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های مردم عشایر ایل سنگسری افزود: تنوع غذا، صنایع دستی و نگاه سرمایه‌ای به آثار هنری از مهمترین ظرفیت‌های مردم این خطه از کشورمان است.



انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha