• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95062415248
  • خبرنگار : 71129

موافقت شورای امنیت با اعزام هیاتی به کلمبیا برای پیگیری توافق صلح

موافقت شورای امنیت با اعزام هیاتی به کلمبیا برای پیگیری توافق صلح

شورای امنیت سازمان ملل با استقرار هیات ناظران این سازمان برای نظارت بر آتش‌بس امضا شده میان دولت کلمبیا و فارک موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای شورای امنیت سازمان ملل  به اتفاق آرا با اعزام هیاتی از ناظران و غیرنظامیان به کلمبیا موافقت کردند. این هیات متشکل از 450 ناظر و یک گروه از غیرنظامیان است که در 40 منطقه در کلمبیا مستقر می‌شوند و به نظارت بر روند اجرای آتش‌بس میان دولت بوگوتا و چریک‌های فارک می‌پردازند.

دیپلمات‌ها می‌گویند در زمان امضای توافق رسمی صلح میان دولت بوگوتا و فارک در 26 سپتامبر 2016 در کارتاگنا و رفراندوم ملی برای تایید این توافق در دوم اکتبر سال جاری میلادی(11 مهر) این هیات باید در کلمبیا باشد.

در 23 ژوئن سال جاری میلادی خوآن مانوئل سانتوس، رییس جمهوری کلمبیا و فارک آتش‌بس و خلع سلاح چریک‌های فارک را امضا کردند تا به جنگ داخلی 52ساله در این کشور آمریکای جنوبی پایان دهند.

ماریا اما مخیا، سفیر کلمبیا در سازمان ملل با قدردانی از انگلیس برای حمایت از روند تایید استقرار این هیات در کلمبیا گفت:‌ مردم کلمبیا فرصتی خواهند داشت تا آینده‌ای بهتر داشته باشند و می‌توانند از ثبات و صلحی بادوام در کشور استفاده کند و همگی این‌ها بابت تلاش‌های سازمان ملل و شورای امنیت است.

ماتیو ریکرافت، سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز از دولت کلمبیا برای دستیابی به توافق با چریک‌های فارک قدردانی کرد و گفت:‌ این یک تغییر خوب برای بازگشت به زندگی عادی در کلمبیاست و ما با تایید استقرار این هیات دیپلماتیک در کلمبیا می‌توانیم ثبات در این کشور آمریکای لاتین را برقرار و حفظ کنیم.

درگیری‌های داخلی در کلمبیا بین چریک‌های فارک و دولت بوگوتا باعث کشته شدن بیش از 220 هزار تن، مفقود شدن 40 هزار تن و بی‌خانمانی بیش از چهار میلیون تن دیگر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha