• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95062415557
  • خبرنگار : 71405

سنایی: صدور روادید میان تهران و مسکو افزایش 100 درصدی داشته است

سنایی: صدور روادید میان تهران و مسکو افزایش 100 درصدی داشته است

سفیر ایران در مسکو با اشاره به ارائه تسهیلات بیش‌تر گمرکی به بازرگانان ایرانی و روس از افزایش میزان صدور روادید برای تجار و گردشگران دو کشور خبر داد و گفت: میزان صدور روادید بین ایران و مسکو در سال جاری افزایش 100 درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، مهدی سنایی در دومین همایش تخصصی فرصت‌های تجاری و بازاریابی روسیه با بیان این‌که روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دهه‌های گذشته شاهد فراز و فرودهایی بوده است، گفت: این امر در فضای دیپلماتیک امری غیر طبیعی نیست، ولی تلاش مسوولان بلندپایه دو کشور جهت ترسیم پایه‌های مناسبات بر اساس اصول محکم و قابل اعتماد به ویژه در طول سال‌های اخیر قابل توجه بوده است. به طوری که در حال حاضر شاهد تحقق این روند بسیار مثبت در عرصه‌های مختلف هستیم و به جرات می‌توان آن را در طول روابط دیپلماتیک پنج قرن دو کشور بی‌نظیر و نقطه عطف تاریخ مناسبات دانست.
وی ادامه داد: به دلیل تبعیت نکردن کامل و قابل تحسین روسیه از تحریم‌های مختلف بین‌المللی علیه کشورمان، روابط فیمابین همواره از سطحی مناسب و قابل توجه برخوردار بوده که این امر با توجه به سیاست‌های جدید مسکو جهت احیای قدرت سیاسی و اقتصادی روسیه و تلاش جهت بازگشت موثر به صحنه بین‌الملل از یک سو و هم‌چنین نوع دیپلماسی و رویکرد جدید دولت آقای روحانی در سیاست خارجی و در نتیجه ارتقاء جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در بعد سیاسی و اقتصادی به ویژه پس از برجام از سوی دیگر، سمت و سوی دیگری پیدا کرد که بر اساس آن از سال 1394 روابط دو کشور روند بسیار مثبت‌تری به خود گرفت که افزایش تعامل بخش‌های دولتی و خصوصی و تردد هیات‌های مختلف تجاری بین دو کشور از جمله حضور شما دوستان گواه آن است که لازم است حداکثر بهره‌برداری از شرایط موجود به عمل آید.
سنایی با اشاره به تعاملات و ملاقات‌های متعدد رییسان جمهور دو کشور در دو سال اخیر از جمله سفر اخیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به تهران و تبادل هیات‌های مختلف در سطوح عالی خاطرنشان کرد: این تعاملات بیانگر نوع دیدگاه مقامات عالی رتبه دو کشور به اهمیت توسعه مناسبات فیمابین و تلاش جهت حرکت به سوی تعمیق بیش‌تر آن به ویژه در بعد تجاری و اقتصادی است به طوری که همه روزه شاهد تحول یا تلاشی جهت تعمیق روابط اقتصادی دو طرف است.

وی تصریح کرد: بنا بر اعلام مقامات روسیه در شش ماهه اول سال جاری میلادی حجم تبادلات تجاری دو کشور حدود 67 درصد افزایش داشته که امید می‌رود با تمهیدات انجام شده و توافق‌های صورت گرفته این روند در آینده نیز تداوم یافته و تشدید شود.
سفیر کشورمان در مسکو تاکید کرد: ارائه تسهیلات بیش‌تر گمرکی به بازرگانان دو کشور و افزایش میزان صدور روادید برای تجار و گردشگران در سال جاری که رقمی در حدود 100 درصد را نشان می‌دهد در کنار ازدیاد تعداد پروازهای بین دو کشور، در همین راستا قابل ارزیابی است. در کنار بخش‌های اجرایی کشور، ورود دیگر مراکز تصمیم‌گیر از جمله مجلس شورای اسلامی به موضوع همکاری با روسیه را در شرایط کنونی بیش از پیش شاهد هستیم که اقدام سریع اخیر مجلس در تصویب مجوز استفاده از خط اعتباری اعطایی 5 میلیارد دلاری این کشور از آن جمله است که انصافا جای تقدیر دارد و راه را برای استفاده بخش‌های ذی‌ربط فنی و عمرانی کشور و توسعه همکاری‌ها در این زمینه باز کرده است.
وی با اشاره به این‌که توافق دو کشور جهت ایجاد کریدور سبز گمرکی برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران آینده روشنی را برای صدور این نوع محصولات کشورمان رقم می‌زند خاطرنشان کرد: دو طرف در حال آخرین رایزنی‌ها برای اجرایی کردن و ایجاد سیستم مناسب برای تحقق این هدف هستند که پیش‌بینی می‌شود با اقدام طرف ایرانی در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری عملی از آن باشیم که بر اساس آن صادرات محصولات مزبور از ایران به روسیه طبق اظهارنامه مبدا ترخیص خواهد شد. هم‌چنین لازم است به این مهم اقدام طرف روسی جهت اعمال تعرفه پایین گمرکی نسبت به محصولات کشاورزی ایران و صدور مجوز برای 26 شرکت ایرانی فعال در زمینه محصولات لبنی و آبزیان جهت صادرات به روسیه را نیز  اضافه کرد.
سنایی افزود: تلاش بخش‌های بازرگانی دو کشور جهت شناخت زیرساخت‌های اقتصادی یکدیگر و آشنایی با ظرفیت‌های متقابل تجاری، انجام مذاکرات بر اساس ظرفیت و امکانات واقعی و انجام تعهد بر اساس آن، ابعاد جدید همکاری‌ها را پیش روی بازرگانان قرار می‌دهد که در این رابطه برگزاری سمینارها و نشست‌های تخصصی مختلف از جمله همایش فعلی و روند رو به رشد حضور و ثبت شرکت‌های ایرانی در روسیه بیانگر توجه جدی جهت ایجاد ارتباط قوی‌تر و بیش‌تر میان بخش‌های تجاری فیمابین است که روند رو به رشد حضور و ثبت شرکت‌های تجاری دو کشور (به ویژه ایران) موید همین موضوع است که از این جهت با توجه به تلاش‌های انجام شده و تمهیدات در نظر گرفته شده جای قدردانی دارد.

وی با بیان این‌که با وجود تلاش‌های انجام شده نمی‌توان به مشکلات توسعه روابط تجاری دو کشور اشاره نکرد، گفت: نداشتن شناخت تجار و بازرگانان دو کشور از امکانات یکدیگر و عدم آشنایی به مقررات تجاری کشور مقابل و هم‌چنین عدم حل کامل مشکلات بانکی و مراودات مالی فیمابین، موانع مهمی جهت توسعه کامل تجارت دو کشور بوده‌اند که امید می‌رود با تسهیلات در نظر گرفته شده و رفع موانع موجود که با جدیت از سوی مسوولان دو کشور پیگیری می‌شود شاهد تحقق هدف مورد نظر باشیم. ضرورت تجمیع امکانات صادراتی، ورود شرکت‌های بزرگ ایرانی به عرصه تجارت با روسیه، برنامه‌ریزی بلند مدت، رقابت‌پذیر بودن قیمت کالاهای ایران و تقویت بخش لجستیک از ضروریات مهم و قابل توجه جهت ورود پایدار و موفق در بازار روسیه است.
انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha