• جمعه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 95062616325
  • منبع : نمایندگی گلستان

امام جمعه گرگان:

کنفرانس چچن، مرز بین اهل سنت و وهابیت را مشخص کرد

ایسنا/گلستان امام جمعه گرگان با اشاره به برگزاری کنفرانسی با موضوع «شناخت اهل سنت» در شهر گروزنی چچن، گفت: خوشبختانه این کنفرانس، مرز بین اهل سنت با وهابیت و سلفی گری را مشخص کرد.

به گزارش ایسنا، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر افزود: یکی از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس، دانشگاه الازهر مصر بود که علمای برجسته اهل سنت از این دانشگاه، در کنفرانس چچن نیز حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در این کنفرانس، احمد طیب، رئیس دانشگاه الازهر، به عنوان پیشوای اهل سنت معرفی شد، خاطرنشان کرد: در این کنفرانس براساس استدلال های صحیح بخاری که پایه های اسلام را ایمان، اسلام و احسان دانسته، چنین نتیجه گرفتند که اهل سنت متفاوت از وهابیت و سلفی گری است و در بیانیه پایانی نیز، آنرا اعلام کردند.  

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با بیان اینکه نتیجه این کنفرانس، با مخالفت هایی از سوی حامیان وهابیون و سلفی گری مواجه شد، خاطرنشان کرد: یوسف زرقاوی، از کنفرانس چچن به عنوان مسجد ضرار تعبیر کرد، برخی دیگر، این کنفرانس را کنفرانس فتنه و کنفرانس شیطان دانستند.  

آیت الله نورمفیدی با ابرازخرسندی از برگزاری کنفرانس چچن، ادامه داد: شاید اراده حق تعالی بر این قرار گرفت که شخصیت های برجسته اهل سنت، به مخالفت با وهابیون برخیزند و مرز بین خود و آنها را مشخص کنند.  

وی با بیان اینکه مخالفان کنفرانس چچن در تلاش بودند که برگزاری این کنفرانس را به ایران نسبت دهند، اظهار کرد: این اظهارات، راه به جایی نبرد؛ زیرا عملکرد وهابیون و سلفی ها در میدان عمل، مشخص کننده تفکر آنهاست.  

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه افراطیون وهابی و سلفی، با رفتار خود، آبروی اسلام را برده اند، تاکید کرد: اینها دست پرورده مستکبران و مخالفان اسلام هستند و به دلیل جمود فکری، تفسیرهای خاصی از آیات قرآن و احادیث پیامبر گرامی اسلام (ص) دارند.

آیت الله نورمفیدی در بخش دیگری از سخنان خود، 15 ذی حجه، سالروز ولادت با سعادت امام هادی (ع)، را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که شیعیان پیرو خوبی برای ائمه معصومین که پرورش یافته مکتب نبی مکرم اسلام (ص) هستند، باشند.

وی در ادامه خطبه های نمازجمعه گرگان، پیشاپیش فرارسیدن عید سعید غدیر را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: اهل امامیه و شیعه درباره مساله امامت و رهبری، اعتقاد خاصی دارند و آن را فقط حکومتداری نمی دانند.   

امام جمعه گرگان افزود: به اعتقاد ما، جانشین پیامبر (ص) باید خصلت های او را داشته و شخصیتش در دامن و مکتب نبی اسلام (ص) رشد یافته باشد.

 نورمفیدی با اشاره به برخی از خصوصیات رهبری امت اسلامی، اظهارکرد: ، امامت جامعه اسلامی، تنها زمامداری نیست، لذا رهبر امت اسلام، نسبت به سایر مردم، باید داناتر به معارف اسلامی باشد.

وی افزود: وجود رهبر امت اسلامی مانند پیامبر (ص) باید وجود عینی اسلام باشد، بدین معنی که تمام حقایق اسلام، یعنی قرآن، در وجود او باشد.  

نماینده ولی فقیه در استان گلستان توضیح داد: قرآن، وجود کتبی بود و پیامبر گرامی اسلام (ص) هم وجود عینی قرآن، لذا رفتار و گفتار رهبر امت اسلامی باید وجود عینی پیامبر (ص) و قرآن باشد.  

آیت الله نورمفیدی یکی دیگر از ویژگی های رهبر امت اسلامی را معصوم بودن و دوری از گناه دانست و گفت: چنین فردی در زندگی خود نباید دچار گناه و لغزش شود، ذات اقدس الهی، چنین خصوصیاتی را یکشبه و از آسمان برای کسی نازل نمی کند، بلکه در طول زندگی انسان، این ویژگی ها نمایان می شوند.   

وی با طرح این سئوال که چه کسی باید امام را تشخیص دهد؟ اظهارکرد: پروردگار، بندگان خود را بهتر از هر کسی می شناسد، اوست که کوچکترین رفتارهای انسان از حرکت چشم و حتی آن چیزی که در نهان آدمی است، را می داند، لذا تشخیص امام نیز برعهده اوست.  

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با یادآوری مساله غدیرخم گفت: هنگامی که پیامبر از زیارت بیت الله الحرام برمی گشت، بعد از اقامه نماز، به مسلمانان گفت که من دو چیز گرانبها را نزد شما به امانت می گذارم، یکی قرآن و دیگری اهل بیتم، این دو از هم جدا نمی شوند و سپس حضرت علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.   

آیت الله نورمفیدی تاکید کرد: برخلاف اینکه برخی معتقدند، رهبری جامعه اسلامی، فقط حکومتداری و اداره کشور است، از نظر اسلام، چنین نیست، بلکه باید نسبت به معارف اسلامی، از همه مردم، داناتر، وجودش، وجود عینی پیامبر (ص) و معصوم از گناه باشد.

وی توضیح داد: در عصر غیبت، رهبری امت اسلامی براساس نظریه ولایت فقیه که امام خمینی (ره) مطرح کرد بر عهده فقهای واجدالشرایط قرار داده شده است.

امام جمعه گرگان افزود: نظریه ولایت فقیه، باید در مراکز علمی دنیا مطرح و به بحث گذاشته شود، از نظر ما شیعیان، ولایت فقیه، ناظر بی طرف و بی غرض است.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به ویژگی معصوم بودن امام تصریح کرد: از نظر ما شیعیان، فقط چهارده معصوم، مبرا از گناه هستند و اعتقادی به معصوم بودن فقهای خود نداریم.  

به گفته وی، افتخار می کنیم که حضرت علی (ع) و فرزندان او، بعد از پیامبر (ص)، پیشوایان ما هستند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha