• پنجشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 95070100181
  • خبرنگار : 71442

رونمایی از تندیس شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی در موزه عبرت

رونمایی از تندیس شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی در موزه عبرت

مراسم رونمایی از تندیس شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی امروز یکم مهرماه همزمان با شروع هفته دفاع مقدس در موزه عبرت ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم افرادی همچون سعید شاه‌آبادی فرزند شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی،دکتر محمود شاه‌آبادی، مهدی افضلی  مسئول موسسه توسعه هنرهای معاصر، وحید شاه‌آبادی فرزند شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی، دکتر بشارتی وزیر اسبق کشور و برخی زندانیان سیاسی قبل از انقلاب حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حسن‌پور مدیر موزه عبرت ایران در سخنانی گفت: همانطور که می‌دانید دفاع مقدس یادآور ایثارگران دلاورمردان و شیرزنانی است که در دوران ۸ سال دفاع مقدس هستی خود را فدا کردند. امروز هم دور هم جمع شده‌ایم تا از مجاهدت‌های  بزرگ مردی که در دوران جوانی وارد مبارزه با رژیم شد و بارها توسط ساواک حبس شد اما همچنان مبارزه خود را ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۶۳ به لقاءالله پیوست تقدیر کنیم.

مدیر موزه عبرت ایران در ادامه متنی را از زبان حال شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی قرائت کرد. وی در پایان از بیت شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی به دلیل برگزاری این مراسم در موزه عبرت ایران سپاسگزاری کرد.

*** بخش دیگری از این مراسم  به شعرخوانی عزیزیان از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب و پدر شهید محسن عزیزیان در وصف شهیدان انقلاب اختصاص داشت.

تبریزی به عنوان محقق و پژوهشکر از جمله سخنرانانی بود که در مراسم رونمایی از تندیس شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی حضور داشت.او گفت:صحبت کردن پیرامون شهدا کار مشکلی است. آن هم شهیدی که از علما و به ویژه خاندان عرفان و فلسفه باشد.

این پژوهشگر سپس درباره اسنادی که گروه ساواک در پرونده ایشان داشته‌اند اشاره کرد و گفت:گروه ساواک به طور کامل بر تمام فعالیت‌های مبارزان مسلط نبوده‌اند و نیروهای انقلابی ما همانگونه که متحصر هستید کارهای مخفی انجام می‌دادند و گروه ساواک آنچه در توانشان بود پی به این عملیات می‌بردند به ویژه در ارتباط با شهید آیت‌الله شاه‌آبادی که اولین اسنادی که از ایشان پیدا شد به سال ۱۳۴۲ برمی‌گردد که مربوط به امضای علما در دفاع از امام (ره) بوده است. پس از آن به دلیل سخنرانی‌ در شهر گیلان بر ضد کشف حجاب رضاشاه،ساواک با او برخورد کرد اما با این وجود بازهم به سفرهای خود در شهرهای مختلف ادامه داد. آخرین دستگیری ایشان در دوم بهمن ۱۳۵۷ بود که بازجویی‌های گسترده‌ای از ایشان انجام شد و با هجومی که به منزل ایشان آوردند تعداد قابل توجهی از کتاب‌هایی که بر ضد اسرائیل و آمریکا تالیف شده بود به دست ساواک افتاد.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام سعید شاه‌آبادی فرزند شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی درباره فضیلت‌های شهید مهدی شاه‌آبادی این‌گونه گفت: زمانی که وارد این منطقه (موزه عبرت) شدم آن دوران‌ به یام آمد که با والده به دنبال پدر می‌گشتیم. این سختی‌ها و شکنجه‌ها نه خلالی در عزم پدر و نه خلالی در عزم والده ما به وجود آورد. نمی‌دانیم فردای قیامت چگونه پاسخگویی این‌ همه ایثار باشیم. نسل امروز باید بیش از پیش در جریان افتاقی که رخ می‌دهد قرار بگیرد و آن چیزی که در اختیار ما است ارزان به دست نیامده است.

او سپس گفت: شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی آنقدر عشق به آرمان‌هایشان داشتند که همه‌چیز را تحمل کردند. ایشان بر خلاف بسیاری که تصور می‌کردند قبل از انقلاب زحمات زیادی برای انقلاب کشیده‌اند وقت استراحت‌شان است در حالی که این چنین نبود در حالی که دویدن‌ها شروع شده بود و ما در پنج سال بعد از انقلاب چیزهایی از زندگی پدر بزرگوار دیدیم که درس‌آموز بود.

فرزند شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی سپس با یادآوری اینکه امیدواریم هیچکدام از ما روزی شرمنده رشادت‌های این عزیزان نشویم، اظهار کرد:فکر و ذکر شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی از همان زمان حفظ انقلاب و اعتلای نظام اسلامی بود و ایشان تمام زندگی‌اش را گذاشتند برای اینکه مروج رهنمودهای امام باشند. امیدواریم خداوند توفیق پاسداری از خون شهدا را همچنان به ما بدهد.

***بخش دیگری از سخنرانی این مراسم به دکتر بشارتی وزیر اسبق کشور اختصاص داشت که وی در سخنانی به یادآوری خاطراتی که با شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی داشته است اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از فرزندان شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی با اهدای لوحی تقدیر شد. غلامرضا صنعت‌گر خواننده پاپ با حضور در این مراسم قطعاتی را اجرا کرد همچنین گروه سرود آوای رضوان نیز در این مراسم برنامه اجرا کردند.

در پایان این مراسم از تندیس شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی در موزه عبرت ایران رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha