• شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95070300990
  • خبرنگار : 71443

چند جمهوری‌خواه کنگره به‌دنبال مانع‌تراشی در راه فروش هواپیما به ایران

چند جمهوری‌خواه کنگره به‌دنبال مانع‌تراشی در راه فروش هواپیما به ایران

اعضای ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بویینگ به ایران گفتند که به تلاش‌های‌شان علیه این اقدام ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، قانونگذاران ارشد جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا با وجود این که وزارت خزانه‌داری این کشور اعلام کرده صدور مجوزهای صادراتی برای هواپیماهای ایرباس و بویینگ را به ایران آغاز کرده است، روز جمعه گفتند که به اقدام علیه این فروش ادامه خواهند داد. این قانونگذاران با نوشتن نامه‌ای خطاب به دفتر کنترل دارایی خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسوول نظارت بر تحریم‌هاست، خواستار اخبار بیش‌تر درباره هرگونه پیامد امنیتی انتقال این هواپیماها به ایران شدند.

خبرگزاری رویترز که به این نامه دسترسی پیدا کرده است در ادامه گزارش داد: این اعضای کنگره در نامه خود نسبت به فعالیت‌های شرکت ایران‌ایر (خریدار هواپیماها) ابراز نگرانی کرده‌اند.

شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند که تاییدیه وزارت خزانه‌داری برای صادرات بیش از 200 جت مسافربری به ایران را طبق مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دریافت کرده‌اند. این اخبار می‌تواند از شکایات ایران نسبت به روند اجرای برجام بکاهد که براساس آن، ایران در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش از لغو تحریم‌های بین‌المللی بهره‌مند شده است.

این نامه که خطاب به آرام زوبین، معاون موقت اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری نوشته شده است، از دولت می‌خواهد تا درباره مدیریت ایران بر حریم هوایی‌اش جزییاتی را ارائه دهد. برخی اعضای کنگره که حامی فروش صادرات هوایی به ایران هستند، می‌گویند که از بین بردن این قرارداد می‌تواند تاثیراتی منفی بر اشتغال‌زایی شرکت‌ بویینگ داشته باشد. این در حالی است که بانک‌های خارجی هم‌چنان به دلیل نگرانی نسبت به تحریم‌های باقیمانده آمریکا علیه ایران حاضر به تامین مالی قراردادهای فروش هواپیما نیستند، چرا که این تحریم‌ها استفاده از نظام مالی آمریکا برای تجارت با ایران را ممنوع می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha