• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95070603145
  • خبرنگار : 71129

"رفراندوم توافق صلح فارک-کلمبیا باید پیروز شود"/حذف فارک از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا

"رفراندوم توافق صلح فارک-کلمبیا باید پیروز شود"/حذف فارک از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا

در حالیکه اتحادیه اروپا تصمیم به خارج کردن نام چریک‌های فارک از فهرست سازمان‌های تروریستی خود گرفته، این مساله مطرح شده که اگر رفراندوم توافق صلح فارک و دولت کلمبیا شکست بخورد، کلمبیا به پرتگاه سقوط می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت:‌ این اتحادیه فارک را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود به حالت تعلیق در آورده است. این تصمیم در پی امضای توافق صلح به اجرا در می‌آید.

تعلیق فارک از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا باعث لغو موقت تحریم‌ها علیه این گروه چریکی می‌شود که شامل آزادسازی اموال مسدود شده است. فارک در 2002 در این فهرست قرار گرفت.

موگرینی با اشاره به این مساله که اتحادیه اروپا آماده فعال سازی بسته کمک 600 میلیون یورویی برای حمایت از توافق صلح است، گفت: ما آماده ادامه کمک‌ها و تمرکز بر تحقق توافق صلح میان چریک‌های فارک و دولت بوگوتا هستیم. صلح در دست مردم کلمبیاست. حمایت از توافق موج مثبتی را در سراسر قاره آمریکا و آمریکای لاتین می‌پراکند و حتی در جهان نیز اثرگذار است. این پیامی برای سازش است و می‌تواند پیامی برای پایان بخشیدن به تمامی درگیری‌ها و تنش‌ها باشد.

فارک که یک گروه چریکی مارکسیستی است در سال 1964 مقابله با دولت بوگوتا را آغاز کرد.

اومبرتو دلاکایه، مذاکره کننده ارشد دولت بوگوتا گفته است که امتناع مردم در به رسمیت شناختن توافق صلح با چریک‌های فارک در رفراندوم هفته آینده، کشور را به پرتگاه می‌اندازد و باعث افزایش تنش می‌شود و زحمات یک دهه‌ای برای بازگرداندن چریک‌های فارک به میز مذاکره را ناکام می‌گذارد.

بزرگترین مانع در اجرایی شدن این توافق همین رفراندوم دوم اکتبر در کلمبیاست.

دلاکایه چند ساعت مانده به امضای توافق صلح گفته بود: اگر مردم رای منفی دهند، همه چیز تمام می‌شود. کشور در لبه پرتگاه قرار می‌گیرد. تجربه در کلمبیا نشان داده زمانیکه روند صلحی با شکست روبرو شود یک دهه طول می‌کشد تا بار دیگر بتوان طرف‌های درگیر را برای مذاکره راضی کرد.

وی ادامه داد:‌ توافق بهترین احتمال است و حتی با وجود انتقادها به آن باعث ایجاد اطمینان می‌شود. اگر مردم این توافق را قبول نکنند به پرتگاه می‌افتیم.

گروه چریکی فارک به دنبال تبدیل شدن به یک حزب سیاسی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha