• دوشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 95071207097
  • منبع : نمایندگی البرز

مرگ آبخوان‌های البرز نزدیک است

مرگ آبخوان‌های البرز نزدیک است

ایسنا/البرز مدیر بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب استان البرز با بیان این‌که سال زراعی گذشته میزان بارندگی‌های استان در حد نرمال بود، گفت: اما بنا به اعلام سازمان هواشناسی، بارش‌ها در سال آبی 95-96 قابل توجه نخواهد بود.

«حمیدرضا منصوری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بارندگی‌ها در سال آبی گذشته در حد نرمال بود اما سال آبی 95-69 طبق اعلام سازمان هواشناسی بارندگی‌ها قابل توجه نخواهد بود.

وی در ادامه به وضعیت سدهای استان اشاره کرد و افزود: به‌علت کاهش بارندگی‌ها اولویت مصرف ذخایر آب سدهای استان بر تأمین آب شرب قرار گرفته است و همین که آب مورد نیاز ساکنین استان‌های تهران و البرز جیره‌بندی نمی‌شود قدمی رو به جلوست.

مدیر بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب استان البرز در ادامه به حق آبه استان البرز از دو سد کرج و طالقان اشاره کرد و گفت: استان البرز دارای 45 میلیون مترمکعب حق آبه از سد طالقان و 20 میلیون متر مکعب حق آبه از سد کرج است که با تمهیدات اندیشیده شده تمام این حق آبه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

منصوری در بخش دیگری از سخنان خود به افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی استان اشاره کرد و گفت: به طور متوسط سالانه 81 سانتیمتر از سطح آب‌های زیرزمینی استان البرز کاسته می‌شود.

وی افزود: علاوه بر افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان شاهد فرونشست زمین نیز هستیم به طوری‌که در برخی مناطق زمین 22 تا 30 سانتی‌متر در سال نشست می‌کند.

مدیر بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب استان البرز با بیان این‌که اگرچه تاکنون همانند استان‌های همدان، فارس و ... شاهد ایجاد پدیده فروچاله نبوده‌ایم، تصریح کرد: اما همین نشست زمین نشان‌دهنده وضعیت وخیم آب زیرزمینی و حرکت به سمت مرگ آبخوان است.

این مسئول خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است از یک پدیده نشانه‌های کوچکی مشاهده شود در حالی که همان نشانه‌های کوچک به اوج رسیدن برخی مشکلات را گوشزد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha