• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 95071307776
  • منبع : نمایندگی خوزستان

معاون عمرانی استانداری خوزستان:

تنها 19 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها محقق شده است

تنها 19 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها محقق شده است

ایسنا/خوزستان معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه از 245 میلیارد تومان مصوبه سال 93 دولت جهت مقابله با ریزگردها تنها 19 میلیارد تومان محقق شده است، گفت: این فرافکنی است که بگوییم مساله ریزگردها تماما از کانون های خارجی در کشور عراق ناشی می شود و به علت اینکه کشور عراق تسلطی بر داعش ندارد، این موضوع از دست ما خارج است؛ اگر فردا داعش در عراق سرنگون شود دیگر دلیل و بهانه ای برای توضیح این امر نداریم.

به گزارش ایسنا، احمد سیاحی در هفتمین نشست ستاد مقابله با ریزگردها که 12 مهرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های پس از وقوع پدیده ریزگردها، برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت بسیار زیادی تدوین و جلسات زیادی برگزار شد.

وی افزود: عملکرد خوزستان در مقابله با ریزگردها قابل بحث و ارزیابی است و حتما باید دستگاه های ملی نیز در این زمینه جوابگوی مردم خوزستان باشند زیرا پدیده ریزگردها با سردادن شعار، تشکیل جلسات این چنینی، برگزاری همایش و ارایه لوح تقدیر حل نمی شود و نخواهد شد.

سیاحی تصریح کرد: تمام برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص مقابله با ریزگردها تنها 25 تا 30 درصد مساله ریزگردها را حل می کنند؛ بنابراین باید دانشگاه ها و ستاد ملی مقابله با ریزگردها مطالعاتی را انجام دهند تا این پدیده به صورت مقطعی حل شود تا بعدها بتوانیم راهکارهای فنی جهت رفع این مساله را ارایه کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه در این مملکت به دنبال وقوع هر بحران فورا و به سرعت جلسات آنچنانی برگزار می شود، خاطرنشان کرد: با این وجود پس از گذشت یک یا دو ماه همه، این بحران را فراموش می‌کنند، به طوری که هیچ‌کس سراغی از آن نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اکنون مسئولان مربوطه به این نتیجه دست یافته اند که نزدیک به 300 هزار هکتار در قالب 9 یا 10 کانون ریزگردها در خوزستان وجود دارد که نقاط بحرانی ریزگردها محسوب می‌شود. اگر حمایت دستگاه‌های ملی به ویژه در بحث تامین اعتبارات را در اختیار داشتیم، شاید می‌توانستیم عملکرد بهتری در زمینه مقابله با منشاءهای داخلی ریزگردها در استان خوزستان داشته باشیم.

سیاحی عنوان کرد: در زمان وقوع پدیده ریزگردها تنها کاری که انجام می شود تماس با هواشناسی و سر و کله زدن با محیط زیست بر سر تعطیلی مدارس و ادارات است، اما افت تحصیلی ناشی از تعطیلات به دنبال وقوع پدیده ریزگردها را در آینده چه کسی جوابگو خواهد بود؟ البته در کنار این افت تحصیلی، خسارات بسیاری به بخش های مختلف وارد می شود که به آن اشاره‌ای نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: مقرر شده بود که وزارت راه و شهرسازی سیستم تقرب پرواز در فرودگاه اهواز را راه اندازی کند تا در زمان وقوع پدیده ریزگردها، پروازهایی به صورت اضطراری انجام شود اما این مساله انجام نشد. همچنین اقدامات بسیار زیاد دیگری نیز در برنامه برای مقابله با ریزگردها داشتیم که ظاهرا انجام نشدند. بار مردم توجیهات ما را در این زمینه حداکثر دو تا سه می پذیریند. دائما به آنها می گویم اقداماتی در حال انجام است اما در نهایت باید به مردم چه پاسخی بدهیم؟

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اقدامات وزارت نفت و منابع طبیعی در خصوص مقابله با گرد و خاک گفت: این اقدامات مقابله با ریزگردها محسوب نمی شود؛ مقابله یعنی اجرای برنامه هایی برای مهار کانون های داخلی.

وی ادامه داد: مقرر شده بود که استانداری اعتباراتی را به منظور خریداری ماشین‌های شست و شو به دهیاری ها و به ویژه به شهرداری ها تخفیف دهد تا بلافاصله پس از وقوع ریزگردها شست و شوی معابر انجام شود اما متاسفانه این مساله نیز انجام نشد. اکنون وضعیت استان خوزستان به گونه ای است که صرف نظر از نخبگان، حتی مردم عادی تمایل مهاجرت به استان‌های دیگر کشور دارند.

سیاحی با اشاره به تماس های مردم به معاونت عمرانی و تقاضاهایی مبنی بر توزیع شیر و ماسک تصریح کرد: معاونت عمرانی حتی یک میلیون تومان اعتبار جهت این مسائل و قضایای مربوط به ریزگردها ندارد. اکنون باید در این جلسه عملکرد دستگاه‌ها در خصوص مقابله با ریزگردها ارایه می‌شد نه این‌که برنامه‌ریزی‌هایی را انجام بدهیم. هیچ‌کس مسئولان را به پذیرش سمت و منصب‌های خود مجبور نمی‌کند و باید توجه داشت که باید به مردم و خداوند پاسخگو بود.

وی با بیان این‌که در ستاد مقابله با ریزگردها باید از دستگاه های ملی مطالبه گر باشیم، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی باید تجهیزات پایش را در اختیار هواشناسی قرار می‌داد اما این کار انجام نشد. وزیر کشور شخص اول ستاد ملی مقابله با ریزگردها است اما فکر می کنند حدود یک سال است هیچ جلسه ای از این ستاد برگزار نشده است. معنی این مساله حل شدن پدیده ریزگردها است؟ آیا اکنون هیچ مشکلی ناشی از این پدیده نداریم؟

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: این فرافکنی است که بگوییم مساله ریزگردها تماما از کانون‌های خارجی در کشور عراق ناشی می‌شود و به علت این‌که کشور عراق تسلطی بر داعش ندارد، این موضوع از دست ما خارج است؛ اگر فردا داعش در عراق سرنگون شود دیگر دلیلی و بهانه‌ای برای توضیح این امر نداریم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات بسیار زیاد در خصوص هر موضوعی در خوزستان بیان کرد: مردم نسبت به تعطیلی مدارس به دنبال وقوع گرد و خاک حساسیت دارند؛ البته درست است که دانش‌آموزان از این امر خوشحال می شوند اما این دانش آموزان در آینده می‌خواهند در کنکور با دانش‌آموزان سایر استان‌ها که درگیر ریزگردها نیستند، رقابت کنند و هیچ امتیاز و سهمیه ای هم در خصوص پدیده ریزگردها و مشکلات ناشی از آن برای تحصیل ندارند. این موضوع موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان ما خواهد شد.

سیاحی خاطرنشان کرد: دولت در خصوص مقابله با ریزگردها تخصیص 245 میلیارد تومان را مصوب کرد اما تنها حدود 19 میلیارد تومان آن محقق شده است. اگر اعتبارات بیشتری تخصیص می‌یافت می‌توانستیم اقدامات بیشتری در راستای مقابله با گرد و خاک انجام دهیم. بنابراین باید پیگیر مساله تخصیص اعتبارات این مصوبه باشیم.

وی اظهار کرد: زمانی همه معتقد بودند که ارتقا کیفیت آب کارون و حل مساله رودخانه کارون حداکثر به 100 یا 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما پس از انجام مطالعات و بررسی هایی مشخص شد که این امر به 8100 میلیارد تومان احتیاج دارد. اکنون مقرر شده که 90 میلیارد تومان آن برای سال جاری اختصاص یابد؛ بهتر است مشابه کاری که اکنون در خصوص ارتقا کیفیت آب رودخانه کارون در حال اجرا است، در رابطه با ریزگردها نیز انجام بگیرد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر قراردادن ردیف‌های اعتباری برای اجرای طرح جامع مقابله با ریزگردهای خوزستان در دولت عنوان کرد: طبق بررسی‌های ما با مصوبه سال 93 دولت تنها 15 تا 20 درصد مشکلات ریزگردها در استان حل می‌شود اما برخی تصور می‌کنند که اجرای مصوبه مذکور، رفع مشکل ریزگردها را به صورت کامل به دنبال دارد.

وی با اشاره به خارج شدن 85 درصد از فیدرهای برق شهرستان آبادان از مدار به علت پدیده ریزگردها در سال گذشته بیان کرد: قطعی برق به مدت دو روز پس از وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان بسیار بد است. حدود یک سال و نیم گذشته وزیر راه و شهرسازی وعده تامین اعتبار جهت راه اندازی تقرب پرواز اهواز را دادند اما تاکنون در این زمینه هیچ اتفاقی نیفتاده و دیگر برنامه‌های پیش بینی شده نیز انجام نشده است؛ باید توجه داشت که مردم توقع بیلان کاری از ما دارند.

سیاحی اظهار کرد: با گذشت سال‌های زیاد از وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان هنوز ارقام قابل قبولی مبنی بر سهم کانون‌های داخلی و همچنین سهم کانون‌های خارجی در وقوع این پدیده اعلام نشده است.

وی افزود: در دولت گذشته طبق مصوبه هیات وزار، وزارت نفت متعهد به تخصیص اعتبار 478 میلیارد تومانی جهت بیابان زدایی 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان با همکاری سازمان مراتع و جنگل ها شده بود اما این وزارتخانه بعدا مدعی شد که رقم 20 هزار هکتار است و یک صفر اشتباها در مصوبه دولت درج شده است!

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: این مصوبه که هنوز محقق نشده می‌تواند اکنون جزو مطالبات استان از دولت باشد. اگر این اعتبارات تخصیص داده شود بسیاری از مسایل اعتباری ما حل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha