• چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071408639
  • خبرنگار : 71516

مخالفت پارلمان عراق با حضور نیروهای ترکیه در این کشور/ واکنش تند وزارت خارجه ترکیه

مخالفت پارلمان عراق با حضور نیروهای ترکیه در این کشور/ واکنش تند وزارت خارجه ترکیه

پارلمان عراق ضمن اعلام مخالفت خود با تمدید مهلت حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق، از دولت بغداد خواست این نیروها را اشغالگر بداند و تدابیر لازم برای ممانعت از ورود آنها را اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، پارلمان عراق عراق روز سه‌شنبه در جلسه عصرگاهی خود قانونی را تصویب کرد که حضور نیروهای ترکیه در این کشور را محکوم می‌کند و آن را مخالف منافع ملی عراق می‌داند.

اعضای پارلمان عراق ضمن اعلام مخالفتشان با تمدید مهلت حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق از دولت خواستند این نیروها را اشغالگر بداند و آن‌ها را از کشور بیرون براند.

پارلمان عراق همچنین از دولت خواست سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده و مراتب اعتراض خود را به وی ابلاغ کند.

برخی اعضای پارلمان عراق همچنین خواهان اخراج سفیر ترکیه و قطع روابط اقتصادی با آنکارا شدند.

پارلمان ترکیه اول اکتبر مهلت حضور نیروهای نظامی  این کشور در سوریه و عراق را برای یک سال دیگر تمدید کرد. همچنین اردوغان بارها اظهارات مداخله جویانه‌ای را درباره اوضاع عراق ایراد کرده که با خشم مقامات عراقی مواجه شده است. اردوغان اخیرا گفته که نیروهای ترکیه در عملیات موصل شرکت خواهند کرد این در حالی است که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و مسئولان دیگر بارها تأکید کرده‌اند عملیات موصل به دست خود عراقی‌ها انجام خواهد شد. تمام این موارد به مسائل اختلافی جدی میان دو کشور تبدیل شده است.

در همین راستا وزارت خارجه ترکیه ضمن رد قانون پارلمان عراق درباره نیروهای ترکیه اعلام کرد: ما این قانون را به شدت محکوم می‌کنیم و به بخشی که شامل "افتراهای زشت" علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه است اعتراض داریم.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: ما این قانون را بیانگر نظر بخش عظیمی از مردم عراق که ترکیه سال‌ها از آن‌ها حمایت کرده، نمی‌دانیم. تمدید مهلت حضور نیروهای ما در خارج یک مسئله جدید نیست. ما به سفیر عراق که به مقر وزارت خارجه احضار می‌شود انتقادات و ناخرسندی‌ خود را از قانون مذکور و اظهارات برخی مسئولان عراقی ابلاغ می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha