• پنجشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95071509551
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

یک شاعر:

سهراب سپهری یکی از پایه‌های شعر ایران است

سهراب سپهری یکی از پایه‌های شعر ایران است

یک شاعر مشهدی گفت: سهراب یکی از پایه‌های اصلی و استخوان‌های شعر ایران است.

جواد کلیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به‌مناسبت سال‌روز تولد سهراب سپهری، اظهار کرد: سهراب سپهری یکی از بهترین‌های شعر معاصر است و اگر سهراب و هم‌ردیفان او نبودند، شعر نو و شعری که به‌عنوان معاصر می‌شناسیم، مطرح نبود.

او ادامه داد: سهراب سپهری، نیما یوشیج، اخوان ثالث، شاملو و فروغ فرخزاد تاثیری بر شعر معاصر گذاشتند که مثال‌زدنی نیست و سهراب بین این اشخاص از همه تاثیرگذارتر بود.

این شاعر گفت: وقتی می‌گوییم کسی تاثیرگذار است، یعنی هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ زبان، تاثیر او را بررسی می‌کنیم و سهراب در هر دو مورد تاثیرگذار بوده است. 

کلیدری اظهار کرد: سهراب بسیار به معنا در شعرهایش توجه داشته و با تمام فرهنگ گذشته آسیا آشنا بوده و زمانی که ازآب صحبت می‌کند کاملا به این موضوع اشراف دارد که چه بحث‌هایی پشت آن نهفته است، شعرهای سهراب از لحاظ زبانی نیز بسیار قوی است و با بیان و نحوه شاعرانه خود زبان را به‌خوبی می‌رساند.

وی بیان کرد: ما بعد از هر شاعری، شاهد یک جریان شعری هستیم که ادامه راه آن تلقی می‌شود، نحوه تاثیر شعر سهراب در شاعران بعد از او به‌وضوح  قابل مشاهده است و تا مدتی شاعران سعی داشتند به سبک سهراب بسرایند.

 این شاعر مشهدی گفت: تصاویر شعر سهراب به قول منتقدان در جاهایی جدول‌ ضربدری و فرمولی است و ممکن است اشتباه داشته باشد، ولی درباره شاعری مانند سهراب که تتابع اضافات را خلق می‌کند و برای اولین‌بار این‌ها را در شعر وارد می‌کند، بعید نیست که مشکلاتی هم در شعرش وجود داشته باشد، ولی این به آن معنا نیست که بگوییم شعر سهراب ترکیب‌های اضافی دارد، بلکه این یک نوع‌آوری و موفقیتی است که سهراب آن را کشف کرد و از ویژگی‌های شعر او محسوب می‌شود و ما اگر سمبل‌های فکری سهراب را بشناسیم، بسیاری از این معماها حل خواهد شد.

او افزود: سهراب یک وزن جدید را ارائه کرد و در شعرهایش، بسیار از موسیقی استفاده کرد، شاید خیلی از افراد متوجه نشوند که وی در شعرهایش چنین می‌گوید، ولی از وزن و موسیقی آن لذت می‌برند. سهراب تاثیر زیادی بر افراد دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha