• شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 95072413347
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

"دنده کباب" کرمانشاه ثبت ملی می‌شود

"دنده کباب" کرمانشاه ثبت ملی می‌شود

ایسنا/کرمانشاه مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از در آستانه ثبت ملی شدن «دنده کباب» کرمانشاه خبر داد.

اکرم طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره اظهارکرد: دنده کباب یکی از اصیل ترین غذاهای کرمانشاهیان است که سالهاست در کبابی های اطراف مجموعه تاریخی فرهنگی تاق بستان به گردشگران داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

 وی افزود: حدود شش ماه پیش پرونده مربوط به ثبت ملی شدن دنده کباب به نام کرمانشاه را تهیه کرده و برای دفتر ثبت آثار تاریخی معنوی سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال کرده‌ایم که این پرونده را در نوبت بررسی بگذارند.

طهماسبی خاطرنشان کرد: مقرر شده در تاریخ 28 مهر ماه جلسه بررسی پرونده دنده کباب کرمانشاه همراه با هفت اثر معنوی دیگر از این استان در سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شود.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: با توجه به کامل بودن پرونده دنده کباب، پیش بینی ما این است که مشکل خاصی در روند ثبت ملی شدن این پرونده به نام استان کرمانشاه به وجود نیاید.

روش تهیه دنده کباب به شرح زیر است:

ابتدا یک تکه بزرگ تقریبا به وزن یک کیلو گرم از دنده گوسفندی را به صورت پهن و دراز می برند. سپس با سیخ های کباب کوبیده همزمان سه تا چهار سیخ به صورت عمودی داخل گوشت می کنند که هم وزن گوشت را تحمل کند و هم شکل آن به هم نخورد. سپس با پشت یک کارد تیز با ضربات پشت سر هم محکم به گوشت ضربه وارد می کنند. بعد از آن گوشت را به مدت چند ساعت به همین حالت در یخچال می‌گذارند و پس از آن گوشت برای کباب شدن آماده است.

از قبل یک مقدار روغن را درون ظرفی داغ می کنند و سپس رب گوجه را به مقدار زیاد در آن ریخته و سرخ می کنند سپس نمک، کمی فلفل و آبلیمو و زعفران بدان اضافه کرده و سس غلیظی تهیه می کنند.

موقع کباب کردن، دنده را در حرارت متوسط زغال روی آتیش گذاشته و همزمان با فرچه از سس غلیظ مدام به این طرف و آن طرف دنده می زنند تا زمانی که کباب آماده شود و دوباره در لحظه پایین آوردن کباب هم سس روی گوشت مالیده و سریع در نان می گذارند و با پیاز و لیموترش یا نارنج تزیین می‌کنند. این کباب بسیار خوش مزه و پر طرفدار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha