• یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95072514171
  • خبرنگار : 30057

مرگ مرجان‌های جزیزه خارکو به دلیل دمای بالای تابستانی

مرگ مرجان‌های جزیزه خارکو به دلیل دمای بالای تابستانی

نتایج مطالعات محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی نشان می‌دهد که دمای غیرمعمول تابستانی موجب مرگ‌ومیر وسیع مرجان‌ها در حاشیه غربی جزیره خارکو شده است.

به گزارش ایسنا دکتر ابوالفضل صالح، رییس پژوهشکده علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به تحقیقات انجام شده بر روی مرجان‌های خلیج فارس، افزود: در این زمینه تحقیقاتی با عنوان «تعیین وضعیت پارامترهای اکولوژیک مرتبط با تغییرات اقلیم در شمال خلیج فارس و برآورد تاثیرشان بر سلامت اجتماعات مرجانی» در پژوهشکده علوم دریایی این پژوهشگاه اجرایی شد.

وی اضافه کرد: در عملیات میدانی این طرح پژوهشی که با همکاری پژوهشگاه و شرکت گنجینه‌های نوین زیست قشم و پشتیبانی مالی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در شهریور ماه امسال انجام شد، تاثیر مثبت گرم‌ترین تابستان‌های چند دهه گذشته بر روی مرجان‌های قشم ثبت شد.

صالح اضافه کرد: در عملیات میدانی انجام شده برخی از پارامترهای محیطی همچون دمای زیر آب، شوری، اکسیژن محلول، pH، جریان‌های جزر و مدی و نوسان تراز آب در مناطق مورد مطالعه اندازه‌گیری شد.

وی با تاکید بر این‌که این اندازه‌گیری‌ها با تجهیزاتی همچون مولتی متر، سنسورهای دما و عمق (TD) و دستگاه RCM9 انجام شد، یادآور شد: در این منطقه به طور مداوم میزان مواد مغذی، قلیایی بودن کل و فیتوپلانکتون‌های موجود در آب در آزمایشگاه‌های پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی اندازه‌گیری و سنجش شد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه با اشاره به ثبت اثرات نامطلوب این آنومالی دمایی (دمای غیرمعمول) نسبتا طولانی و بی‌سابقه در شرقی‌ترین و غربی‌ترین مناطق مرجانی خلیج فارس، خاطرنشان کرد: داده‌های مورد نیاز برای مطالعه پارامترهای زیستی شامل درصد پوشش و تنوع زیستی کفزیان، تراکم و تنوع ماهیان، میزان شیوع و انواع بیماری‌های مرجانی و گستردگی سفیدشدگی و مرگ‌ومیر مرجان‌ها با فیلم‌برداری و عکاسی بر روی ترانسکت‌های ثابت و ماندگار در مناطق مورد مطالعه نیز ثبت شد.

مهندس جهانگیر واجد سمیعی، سرپرست تیم زیست‌شناسی این طرح نیز در مورد وضعیت مرجان‌های مورد مطالعه، اظهار کرد: این آنومالی دمایی اثرات منفی بر سلامت اجتماع مرجانی جزیره خارکو داشته است. علی‌رغم اینکه در مرحله بررسی اولیه داده‌های جمع‌آوری شده هستیم، به نظر می‌رسد که آنومالی دمایی تابستانه موجب مرگ‌ومیر وسیع مرجان‌ها در حاشیه غربی جزیره خارکو شده است.

محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی بر این باور هستند که با تحلیل داده‌های به دست آمده از اندازه‌گیری‌های میدانی، آزمایشگاهی و داده‌های ماهواره‌ای، قابلیت ارائه تصویری از وضعیت فعلی پارامترهای اصلی مرتبط با تغییر اقلیم (یعنی پدیده‌های گرمایش جهانی و اسیدی شدن دریاها) در بخش‌های ایرانی خلیج فارس به وجود آمده است تا میزان تاثیر احتمالی این پارامترها بر تغییرات مکانی ساختار جوامع مرجانی و مقاومت آنها در برابر سفیدشدگی مشخص شود.

در این تحقیق میدانی، مهندس آرش شیروانی و مهندس جهانگیر واجد سمیعی از گنجینه‌های نوین زیست قشم و دکتر ابوالفضل صالح و احمد عرب‌زاده از پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی همکاری داشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha