• سه‌شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 95072715729
  • منبع : نمایندگی لرستان

مسکن بی‌مُسکن‌

مسکن بی‌مُسکن‌

ایسنا/لرستان ‌بر اساس اصول 31 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سال 1386 وزارت تعاون نسبت به ثبت نام الکترونیکی متقاضیان فاقد مسکن در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن مهر اقدام و واجدین شرایط را سازماندهی کرد.

‌در این راستا اقشار کم‎درآمد اقدام به ثبت نام کردند تا اینکه بتوانند زیر یک سقف که متعلق به خود بوده به سر ببرند و به قول معروف سرپناهی داشته باشند.

چشم امید همه کسانی که در مسکن مهر ثبت نام کرده و واجد شرایط شناخته شده‎اند و در قالب تعاونی‎‌ها برای آن‌ها مسکن ساخته می‌‎شود، به این دوخته شده که هر چه زود‌تر در آنجا مستقر شوند.

سکونت در واحدهای مسکن مهر به زندگی در بیابان تشبیه می‌شود

از سویی دیگر مشکلات ریز و درشت رو بنایی و زیرساختی سایت مسکن مهر برخی‌ها را از ثبت نام در این سایت پشیمان کرده و سکونت در واحدهای آن را به زندگی در بیابان بی‌آب و علف تشبیه می‌کنند.

به گزارش ایسنا‌، قشر اعظم ساکنان در واحدهای مسکن مهر اقشار ضعیف و کم درآمدی هستند که پس از سال‌ها اجاره‌نشینی، با هر زحمتی شده‌ اقدام به خرید خانه در این سایت کرده‌اند در حالی‌که با خانه‌های تازه‌ساز اما پر از ایراد و اشکالی روبرو شده‌اند که در آن محیط هیچ‌گونه امکانات بهداشتی، رفاهی، معیشتی و ... وجود ندارد.

عدم واحد آموزشی در مسکن مهر از معایب بزرگ آن است

یکی از ساکنان شهرک مسکن مهر به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به اینکه جمعیت زیادی در این سایت ساکن شده‌اند و هر روز بر آمار آنها نیز افزوده می‌شود واحدها دارای معایبی هستند.

غلامرضا یاری افزود: به نظر می‌رسد استاندارد لازم برای این واحدها در نظر گرفته نشده است و مسئولین در نظارت ساخت این واحدها کوتاهی کرده‌اند.

یکی دیگر از ساکنین سایت مسکن مهر اظهار کرد: عدم واحد آموزشی در این شهرک و طی کردن فاصله زیاد دانش‌آموزان برای حضور در کلاس درس در مدارس مرکز شهر یکی از معایب بزرگ این سایت است.

رشیدی تصریح کرد: برخی از افرادی که در این طرح ثبت نام کرده‌اند، پس از گذشت چند سال تاکنون واحد خود را دریافت نکرده و همچنان امید به واگذاری آنها دارند.

1651 واحد مسکن مهر بدون متقاضی در لرستان وجود دارد

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این باره گفت: مسکن مهر سرمایه‌ای است که باید تعیین تکلیف شود و نیمه‎کار ماندن آن شایسته استان نیست.

وی اظهار کرد: 1651 واحد مسکن مهر بدون متقاضی در لرستان وجود دارد و باید وزارت راه و شهرسازی سیاست خود را در مورد این واحدها اعلام کند.

استاندار لرستان ادامه داد: نیاز است معاونت امور عمرانی استانداری لرستان جلسه‌ای برای تعیین تکلیف این واحدها تشکیل دهد.

بازوند گفت: 1038 واحد با پیشرفت فیزیکی پایین نیز وجود دارند که نیاز است معاون امور عمرانی استانداری با آقای مهرآبادی در تهران آنها را تعیین تکلیف کنند.

استاندار بر ساماندهی خروجی و ورودی مسکن مهر در استان تاکید کرد و با بیان اینکه نیاز است مزایده‌ای برای ورود بخش خصوصی برای پروژه‌های مسکن مهر برگزار شود، افزود: همچنین برای تعیین تکلیف 1651 واحد جلسه‎ای با فرمانداران برگزار و وضعیت این واحدها مشخص شود.

بازوند یادآور شد: 3200 واحد نیز در دستور کار راه و شهرسازی استان برای اتمام قرار گرفته است.

وی در خصوص مسکن بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان گفت: بنیاد مسکن و بنیاد شهید لرستان ظرف یک‌ماه کارهای اداری را برای احداث مسکن ایثارگران استان انجام دهند.

استاندار لرستان با انتقاد از عملکرد نظام مهندسی و شهرداری لرستان، اظهار کرد: پله‌های شمشیری در خرم‌آباد زائیده فکر نظام مهندسی و شهرداری استان است که متاسفانه این امر صنعت ساختمان‎سازی را زیر سوال برده است. نمی‌دانم این پله‌ها کجای اصول مهندسی است.

راه و شهرسازی و نظام مهندسی لرستان فکری به حال رمپ‌های غیرقانونی کنند

بازوند گفت: نیاز است راه و شهرسازی و نظام مهندسی استان فکری به حال رمپ‌های غیرقانونی کنند و هر اقدام قانونی که وجود دارد را انجام دهند.

وی تاکید کرد: دستگاه‎های خدمات‎رسان از جمله شهرداری، آب و فاضلاب و... کلیه نیازهای مراکزی که مسکن مهر احداث شده است را در اسرع وقت تامین کنند.

36 هزار و 16 واحد مسکن مهر لرستان به بهره‌برداری رسیده است

مهندس علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در این باره گفت: 4401 واحد مسکن مهر برای ۶ ماهه دوم امسال و سال آینده افتتاح می‌شوند.

وی اظهار کرد: از مجموع ۴۳ هزار و ٨۹۴ واحد مسکن مهر لرستان، ۳۶ هزار و ۱۶ واحد به بهره‎برداری رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان تصریح کرد: همچنین براساس برنامه زمان‌بندی در هفته دولت امسال، 2833 واحد مسکن مهر در لرستان افتتاح و به بهره‎برداری رسید.

علیخانی اضافه کرد: 7877 واحد مسکن مهر استان نیز باقی مانده است که در 6 ماهه دوم امسال و سال آینده 4401 واحد از آنها به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه 1651 واحد مسکن مهر در استان فاقد متقاضی هستند، افزود: از این تعداد 280 واحد مربوط به شهرستان پلدختر است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: از کل واحدهای مسکن مهر استان 1184 واحد مربوط به تعاونی ارتش است.

علیخانی با بیان اینکه می‌توانیم به شرط تملیک این واحدهای فاقد متقاضی را واگذار کنیم، بیان کرد: 6 هزار واحد مسکن مهر در خرم‌آباد وجود دارد که هیچ سندی برای آنان صادر نشده است.

پیشرفت فیزیکی مسکن مهر لرستان 93درصد است

رضایی معاون راه و شهرسازی لرستان نیز در این باره می‌گوید: هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی مسکن مهر استان با میانگین کشور یکی بوده و 93 درصد است.

وی ادامه داد: از مجموع 45 هزار و 864 واحد مسکن مهر استان، 1968 واحد خودمالک بودند که از ابتدای سال آنها را حذف کردیم.

معاون راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه تاکنون 36 هزار واحد مسکن مهر در لرستان افتتاح شدند، اضافه کرد: دولت تدبیر و امید 2برابر دولت قبل در بخش دولتی مسکن واگذار کرده است.

رضایی بیان کرد: در دولت قبلی 4600 واحد دولتی و در دولت فعلی 9400 واحد مسکن مهر به متقاضیان واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: مانده تعاونی‌ها و سه جانبه‎ها 25 درصد است که 7 درصد آنها تعیین تکلیف خواهیم کرد و واحدهایی که در حد پی هستند، توسط سازمان ملی تعیین تکلیف می‌شوند.

معاون راه و شهرسازی لرستان اظهار کرد: در خرم آباد پول عوارض 7763 واحد را به شهرداری مرکز استان پرداخت کردیم.

رضایی با بیان اینکه 6000 واحد مسکن مهر در خرم‌آباد وجود دارد که هیچ سندی برای آنان صادر نشده است، یادآور شد: از مجموع 6000 واحد در بروجرد نیز‌ 4000 واحد پایان کار دارند.

برخی واحدهای مسکن مهر لرستان به شکل قوطی کبریت ساخته شده است

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد نیز در این باره گفت: برخی واحدهای مسکن مهر استان به شکل قوطی کبریت ساخته شده که حتی یک واحد آتش‎نشانی یا مرکز تجاری ندارد.

وی ادامه داد: در مسکن مهر باید آسانسور، آتش‎نشانی و پارکینگ تائید شوند تا بتوان برای آنها پایان کار صادر کرد.

شهردار خرم‌آباد اضافه کرد: مادامی‌که در سایت‎های مسکن مهر ضوابط رعایت نشود پایان کار صادر نخواهد شد.

عیدی بیرانوند گفت: نیاز است برای صدور این مهم نمایندگانی از سوی استانداری لرستان، شهرداری و مسکن مهر استان تعیین شوند تا پس از رعایت ضوابط اقدامات لازم برای صدور پایان کار انجام شود.

پرونده مسکن مهر بروجرد هرچه سریعتر بسته شود

صیدعلی کورانی‌فر سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد در این باره گفت: تاخیر چند ساله در اجرای این طرح مشکلاتی برای تعاونی ها و متقاضیان ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: باید تکلیف پیاده‌روها، محوطه سازی، زمین‌ها و سایر مسائلی که باعث تاخیر چند ساله تکمیل این طرح شده است، روشن شود.

سرپرست فرمانداری ویژه بروجرد با تاکید بر لزوم تامین امنیت مسکن مهر این شهر توسط نیروی انتظامی، تصریح کرد: شهرداری باید هرچه سریع‌تر نسبت به تحویل این طرح برای اجرای طرح‌های خدمات شهری و فضای سبز اقدام کند.

5600 واحد مسکن مهر بروجرد واگذار شده است

احمد پارسا معاون اداره مسکن و شهرسازی بروجرد نیز در این باره گفت: از مجموع 6هزار و 424 واحد مسکن مهر در بروجرد تاکنون پنج هزار و 600 واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.

وی روند فعالیت چهار تعاونی توحید، توانا، هیات های مذهبی و آزادشهر را کند خواند و افزود: طرح مسکن مهر از نظر محوطه سازی 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون اداره مسکن و شهرسازی بروجرد اظهار کرد: نقشه محوطه سازی مسکن مهر به شهرداری تحویل داده شد، ولی شهرداری رقم بسیار بالا و غیرقابل مذاکره‌ای اعلام کرد که تامین آن امکانپذیر نبود و قرار شد مسکن و شهرسازی ادامه کار را دنبال کند.

پارسا تصریح کرد: در بحث پیاده روسازی مشکل وجود دارد، زیرا پیمانکار مدعی است که ساخت پیاده رو در نقشه وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: در بحث کاربری‌ها نیز زمین به ادارات برای اجرای طرح‌ها واگذار شده است، ولی فقط آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان طرح‌های خود را آغاز کرده‌اند.

خانه‌دار شدن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ ایرانی است. داشتن یک‌منزل مناسب با امکانات مناسب که بتوان با بودجه کم و متناسب با درآمد خانوار تأمین کرد امری مهم و مسئله‌ای بزرگ محسوب می‌شود.

انتظار می‎رود هرچه زودتر این مسکن‎ها به بهره‎برداری برسند و انتظار مردم به پایان برسد و شاهد استقرار مردم در مسکن مهر باشیم و مردم طعم خانه‎دار شدن را در قالب طرح مسکن مهر پس از گذشت سال‎ها از آغاز اجرای این طرح در سراسر کشور بچشند.

گزارش از: زهره گودرزی، خبرنگار ایسنا، منطقه لرستان

‌انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha