• چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۸:۰۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95072817366
  • خبرنگار : 71219

در یک نشست سینمایی مطرح کرد:

تاکید بر اهمیت استانداردسازی نظام تولید در سینمای مستند

تاکید بر اهمیت استانداردسازی نظام تولید در سینمای مستند

هفدهمین نشست معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با صنوف سینمایی به موضوع فیلم‌های مستند اختصاص یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، «اهمیت اکران فیلم مستند»، «تجهیز کتابخانه‌های عمومی کشور به آرشیو فیلم مستند»، «خرید رایت فیلمخانه‌ای فیلم مستند»، «مشارکت تشکل‌های صنفی در مستندنگاری طرح‌های بزرگ ملی» و «استفاده از ظرفیت شبکه نمایش خانگی و سرویس ویدیوی درخواستی» از مباحث مهم این نشست بود.

سرمایه‌گذاری در حداقل یک طرح پژوهشی پیشنهادی از سوی انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند از دیگر مورد مطرح شده در دیدار صنوف سینمایی با معاونت توسعه و فناوری سینمایی بود.

«حیدری خلیلی» معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ضمن تبریک به مهرداد اسکویی وسینمای ایران برای درخشش فیلم مستند «رویاهای دم صبح» با اشاره به نقش مهم سینمای مستند در معرفی سینمای ایران به جهانیان و حضور و درخشش پرشمار فیلم‌های مستند ایرانی در جشنواره‌های جهانی از دیدگاه و پیشنهادات مطرح شده، استقبال کرد.

او ظرفیت‌های آموزشی ـ پژوهشی و برنامه‌ریزی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی را تشریح کرد و طرح‌های پیشنهادی هیات مدیره تهیه‌کنندگان مستند را قابل پیگیری دانست و اظهار امیدواری کرد: با تشکیل کارگروه مشترک تامین و تحقق طرح‌های یاد شده به‌زودی در دستور کار قرار گیرد.

در این نشست «مرتضی رزاق کریمی» با اشاره به عضویت 200 تهیه‌کننده مستند و 400 مستندساز در صنف مستندسازان خانه سینما، تولید سالانه 1000 عنوان فیلم مستند کوتاه و بلند در کشور را نشان از ظرفیت قابل اعتنای سینمای مستند کشور دانست و از انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند به عنوان یکی از صنوف فرهیخته و پیشرو خانه سینما نام برد.

او در پایان سخنانش بر اهمیت استانداردسازی نظام تولید در سینمای مستند برای ایجاد فرصت‌های آموزشی و مطالعاتی تاکید کرد.

«سعید رشتیان» رییس هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستند نیز در ادامه به حضور 80 فیلم مستند بلند و نیمه بلند در سی و سومین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و خبر داد: برگزاری کارگاه آموزشی توسط دو شبکه تلویزیونی آلمان در آبان ماه در خانه سینما را گامی برای شکل گیری بستر تولید مشترک با منابع سرمایه گذار خارجی می‌دانیم.

«سید حسین حقگو »عضو هیات مدیره و خزانه دار، در این نشست «بازنگری طرح‌های متوقف مانده اکران فیلم‌های مستند و انجام طرح مطالعاتی در زمینه فیلم‌های مستند» را خواستار شد.

او گفت: اختصاص سالن برای اکران فیلم‌های مستند از سوی دولت پیش‌نیاز اجرای این طرح است و فراهم ساختن زمینه‌های لازم برای تولید مشترک با دیگر کشورهای جهان را راهی برای راهیابی به بازارهای جهانی می‌دانیم.

در ادامه «فخرالدین سیدی» تهیه کننده و مستندساز فعال در این حوزه به مشکلات اقتصادی موجود برای اعضای این صنف اشاره کرد.

«رامین حیدری فاروقی»، نیز مستندنگاری را به عنوان امری راهبردی در متن سیاست‌های کلان کشور مورد توجه قرار داد.

این مستندساز وتهیه کننده گفت: مادام که به مستندنگاری اهتمام وجود داشته باشد، آفت فراموشی مجال بروز نمی‌یابد و وقتی حافظه جمعی شکل بگیرد آن گاه مسولیت‌پذیری برای امتداد بخشیدن به توسعه کشور محقق می‌شود.

وی با ابراز نگرانی از این که هنوز سنت مستندنگاری به امری بدیهی در جامعه بدل نشده است، خواستار شد: نظام آموزشی کشور ضرورت این امر را به دانش‌آموزان آموزش دهد و اراده‌ی جمعی برای ثبت و مستندسازی تحولات اجتماعی در گستره وسیع آن صورت گیرد.

«مجید خالقی سروش» عضو هیات مدیره نیز بر سعه صدر و بالا رفتن آستانه تحمل مسئولان تاکید کرد تا با کاهش خطوط قرمز ، امکان تولید مستندهای اجتماعی به عنوان تاریخ تصویری کشور برای آیندگان فراهم شود.

در نشست تخصصی معاونت توسعه با هیات مدیره صنف تهیه کنندگان مستند «رمضانعلی حیدری خلیلی»، «سعید رجبی فروتن»، «پانته آ خاموشی»، «سهیلاعسکری» و«سعید رشتیان»، «مرتضی رزاق کریمی»، «مجید خالقی سروش»،«رامین حیدری فاروقی» و «فخرالدین سیدی»، «محمدرضا دزفولی»، «سیدحسین حقگو» حضور داشتند.

این نشست به دعوت معاونت توسعه روز اخیر در محل معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی برگزار شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha