• شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95080100084
  • منبع : فضای مجازی

دری‌ نجف‌آبادی:

چرا فلانی را به عنوان رجل سیاسی قبول کردید؟

چرا فلانی را به عنوان رجل سیاسی قبول کردید؟

«نمی‌توان بر اساس خیالی که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل کاغذپاره است از کنار آن بی‌اعتنا عبور کرد. این دید برای کشور، ملت، منطقه و مسلمانان تبعات و عواقب فراوانی دارد... در واقع رئیس‌جمهور با صدها مسئله خرد و کلان داخلی و بین‌المللی مواجه است. اینجا واقعا مسئولیت بسیار حساس شورای نگهبان معلوم می‌شود. در دوره گذشته خدمت آیت‌الله جنتی هم گوشزد کردم که «آقا چرا فلانی را به عنوان رجل سیاسی و مذهبی قبول کردید؟» حالا ایشان جوابی به من نداد. یک جواب دیگری داشت، گفت.»

به گزارش ایسنا، قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با خبرآنلاین به واکاوی زوایای ابلاغیه اخیر رهبری پرداخت.

گزیده‌ای از این گفت‌وگو در زیر می‌آید:

- در هر مجلسی چند بار قانون انتخابات اصلاح شد. بنابراین ایجاب می‌کرد سیاست‌های کلی داشته باشیم تا قانون انتخابات به سادگی دستخوش تغییر و اصلاحات گوناگون نشود و از پایداری، انسجام، صلابت و سلامت بیشتر برخوردار باشد.

- وجود این سیاست‌های کلی در امر انتخابات لازم بود تا هر کس و گروهی بر اساس سلیقه خودش نتواند قانون انتخابات را دستکاری یا از قانون انتخابات سوءاستفاده کند.

- اگر سیاست‌های کلی انتخابات نبود شاید سلیقه‌ها بر قانونگرایی و علایق بر ضوابط قانونی، شرعی و مصالح عمومی حاکم می‌شد.

- اگر خدایی‌نکرده دعواهای جناحی، سیاسی، قومی، قبیله‌ای و نژادی موجب تفرقه و واگرایی بیشتر شود، انتخابات به جای آن که فرصت باشد تبدیل به تهدید و آفت برای مصالح جامعه می‌شود.

- پاسخگویی شورای نگهبان باید شفاف و روشن باشد.

- احراز نشدن صلاحیت نامزدها باید قطعا به حداقل حداقل کاهش پیدا کند. حالا شاید یک درصدی را واقعا شورای محترم نگهبان نشناسد و نتواند تشخیص بدهد اما تدبیری شود که زمان لازم برای بررسی اسناد و مدارک و دادن جواب و پاسخ کتبی روشن کافی باشد.

- (درباره تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری) شورای نگهبان باید به این مسئله عنایت ویژه داشته باشد، چون می‌خواهد برای دومین مقام رسمی کشور این معیارها را تعریف کند. رئیس‌جمهور علاوه بر حوزه اجرایی، سیاسی، نظامی و اجتماعی داخلی، به مسائل بین‌المللی و مراودات با دیگر کشورهای دنیا را رسیدگی می‌کند، یعنی واقعا باید توانایی، تجربه و آگاهی لازم را داشته باشد. رسیدگی به مسائل کشور، منطقه و جهان بر اساس خیال‌پردازی و احساسات نباید انجام شود.

- نمی‌توان بر اساس خیالی که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل کاغذپاره است از کنار آن بی‌اعتنا عبور کرد. این دید برای کشور، ملت، منطقه و مسلمانان تبعات و عواقب فراوانی دارد. وقتی شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه صادر کند مسئله ساده‌ای نیست که بشود به سادگی از کنار آن عبور کرد یا اگر ۲ میلیارد دلار سهام قرضه خریدیم پول بیت‌المال است باید حواسمان باشد. در واقع رئیس‌جمهور با صدها مسئله خرد و کلان داخلی و بین‌المللی مواجه است. اینجا واقعا مسئولیت بسیار حساس شورای نگهبان معلوم می‌شود.

- در دوره گذشته خدمت آیت‌الله جنتی هم گوشزد کردم که «آقا چرا فلانی را به عنوان رجل سیاسی و مذهبی قبول کردید؟» حالا ایشان جوابی به من نداد. یک جواب دیگری داشت، گفت.

- وقتی کسی یک وزارتخانه یا استانداری را یک روز هم اداره نکرده است، حالا کل کشور را می‌خواهد اداره کند. این حتما باید در یک شاخص‌های بسیار روشن و قوی و کارآمد تعریف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha