• یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 95080201132
  • خبرنگار : 71511

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

پشتوانه لبخند سیاستمداران ما قدرت دفاعی است

پشتوانه لبخند سیاستمداران ما قدرت دفاعی است

سردار سرتیپ جلالی، گفت: اینکه دشمنان ما حملات زمینی علیه ایران را منتفی می‌دانند از لبخند سیاستمداران نیست، پشتوانه لبخند سیاستمداران ما قدرت دفاعی است.

به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ غلامرضا جلالی در دومین جشنواره علمی سلمان فارسی که در دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شده بود با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای حرم، اظهار کرد: این جشنواره با هدف ارزیابی علمی پدافند غیرعامل تشکیل شده است. موضوع پدافند غیرعامل موضوعی بسیار ساده و پیچیده است. از یک جهت ساده است چون موضوع دفاع در درون مفاهیم دینی ما است و از یک جهت پیچیده است، زیرا تحولات حوزه جنگی را به دانش روز و پیشرفت علمی متصل می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه‌ای از مردم دعوت می‌کند تا به توسعه قدرت و قوه خود بپردازند و در این راه از هر نوع سلاح و تجهیزات برای تولید قدرت که بازدارندگی و صلح را تولید و دنبال می‌کند، استفاده کنند. آیت‌الله مکارم در تفسیر این آیه گفته‌اند که منظور از قوه فقط نیروی انسانی نیست، بلکه منظور هر آن چیزی است که امروز قدرت خوانده می‌شود.

جلالی گفت:‌ مولفه‌های قدرت امروز در موضوعاتی مانند ژئوپلیتیک، حوزه سایبری، علمی، علم ارتباطات، سیاسی،‌ اقتصادی، جمعیت و... وجود دارد. بر اساس تدبیر قرآن ما باید قدرتمان را در این حوزه‌ها افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: تولید قدرت، انباشت قدرت، نمایش قدرت و تفهیم قدرت به دشمن تشکیل دهنده پدافند غیرعامل هستند. قدرت ابتدا باید تولید و انباشت شود. سپس باید قدرت نمایش داده شود. نشان دادن قدرت،‌ کنترل و آمادگی منابع موضوع جدی است که باید به آن به خوبی پرداخته شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل، ادامه داد: اینکه ما قدرت داشته باشیم ولی دشمن آن را نداند باعث می‌شود که او در توهم بماند و همین موضوع از بازدارندگی جلوگیری می‌کند؛ زیرا بازدارندگی یک مولفه ذهنی است. اگر به دشمن نشان داده شود که تا چه اندازه قدرت داریم باعث می‌شود که ذهن او نسبت به ما روشن شود و دچار اشتباهات نگردد. به طور مثال صدام دچار اشتباه محاسباتی در ارتباط با قدرت ما شده بود. امروز هم اگر قدرتمان را به نمایش نگذاریم ممکن است کشورهای دیگر همان محاسبات اشتباه را نسبت به ما داشته باشند.

جلالی همچنین یادآور شد: پشتوانه لبخند سیاستمداران ما قدرت دفاعی است. اگر دشمنی قدرت ما را نفهمد ممکن است اشتباهاً به ما حمله‌ور شود، از این‌روست که تأکید می‌کنیم باید بخشی از قدرت خود را به نمایش بگذاریم، بخش دیگری را هم برای غافلگیری دشمن پنهان می‌کنیم.

وی افزود: امروز با تلاش سربازان خستگی‌ناپذیر در بخش‌های نیروهای مسلح و دفاعی توانسته‌ایم پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم. اینکه توانسته‌ایم طرح‌هایمان را چه در مورد شهرک‌سازی‌ها و چه در مورد فضای مجازی، همچنین در مورد بخش‌های دریایی و هوایی به اجرا برسانیم نشان می‌دهد که ما در کار خود موفق بوده‌ایم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل همچنین گفت: اینکه دشمنان ما حملات زمینی به ایران را امروز منتفی  شده می‌دانند از لبخندهای سیاسی نیست، آنها می‌دانند کشور ما قدرتمند است و از لحاظ زمینی هیچ آسیبی نمی‌تواند به ما برساند. دشمنی به ابرقدرتی آمریکا با اوج سلاح و تجهیزاتش در مورد محاسبات خود متوجه می‌شود که نمی‌تواند با جنگ زمینی به ایران آسیب برساند.

وی با اشاره به موضوع تهدید در بحث پدافند غیرعامل، خاطرنشان کرد: تهدید در پدافند غیرعامل با محوریت انسان ساخت بودن از این جهت مطرح می‌شود که پایه تهدیدات دشمن بر اساس فناوری و تولیدات دانش بنیان است. امروز می‌دانیم که سرعت تحول در تهدیدات بسیار بالا است. مثلاً تا چند سال پیش مفهومی به نام تهدیدات سایبری نداشتیم اما حالا با طیفی از تهدیدات مواجه‌ایم که عموماً دانش بنیان و تکنولوژی محور هستند.

جلالی گفت:‌ تکنولوژی فرصت ایجاد تهدید را مهیا می‌کند؛ مثلاً امروز یکی از مهمترین تکنولوژی‌ها در حوزه بانکداری است و همانطور که تجربه کردیم دشمن زمانی که بخواهد از همین حوزه جهت تهدید کشور مورد هدفش استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه با پدافند غیرعامل به دنبال تحجرگرایی نیستیم، اظهار کرد: ما می‌خواهیم از موضوع پدافند غیرعامل بهترین بهره‌برداری را انجام دهیم، دنبال تحجرگرایی نیستیم و از طرفی نگاه صرف به تکنولوژی هم نداریم. امروز می‌دانیم که بدون فضای سایبری نمی‌توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و اگر جلوی پیشرفت این فضا را بگیریم عقب‌گرد کرده‌ایم که این موضوع اصلاً زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. اما از سوی دیگر هم نمی‌توانیم تهدیدهایی که از همین فضا علیه ما وجود دارد را نادیده بگیریم. چرا که می‌دانیم امروز تهدیدهای نظامی با تهدیدهای تکنولوژیک در هم آمیخته‌اند.

رییس سازمان پدافند غیرعاملف ادامه داد: امروز با توسعه علم و تکنولوژی استراتژی‌ها شکل می‌گیرد که در درون استراتژی‌ها سلطه‌ها وجود دارد. همانطور که گفتم نظام بانکی با تکنولوژی ساختاری پیدا کرده است که هر زمان لازم بود از این تکنولوژی به عنوان سلاح علیه کشوری استفاده کند. ما در این زمینه تجربه منحصر بفردی داریم و همین موضوع باعث می‌شود که برخی خارجی‌ها که رویکرد دفاعی ما را بررسی کرده‌اند اذعان کنند این رویکرد منحصر به فرد است،‌البته من منکر ضعف‌هایمان نیستم اما به رویکرد خودکفایمان تأکید می‌کنم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد موضوع پدافند غیرعامل مبنی بر سخت و پیچیده بودن این حوزه،‌ گفت:‌ اینکه برخی از مسئولین می‌گویند در فلان حوزه تهدیدی وجود ندارد درست نیست باید به موضوعات به صورت پیچیده‌تری نگاه کرد، پدافند غیرعامل حوزه‌ای غیرسطحی است. ما باید در تمام حوزه‌ها تهدیدها و فرصت‌ها را بشناسیم.

جلالی همچنین در بخش دیگری از این همایش ، گفت: کار سازمان پدافند غیرعامل این است که ضمن رعایت خطوط مشخص شده توسط رهبری با یک نگاه علمی، دقیق و هوشمندانه بتواند تهدیدها و فرصت‌ها را از هم تفکیک کند. ما انتظار نداریم که همین امروز دستگاه‌های ما که کارهای اداری انجام می‌دهند در کوتاه مدت تهدیدشناس شوند اما بی‌توجهی به آن را هم بی‌انصافی می‌دانیم.

وی با اشاره به دست داشتن آمریکایی‌ها برای تنظیم تعهدات مالی FATF، گفت: اینکه FATF در بخش‌هایی برای ما مفید است را نفی نمی‌کنیم اما همین الزامات در بخش کنترل منابع مالی یک تهدید است. تهدیدشناسی تخصصی یک ضرورت انقلابی است. شناختن چنین تهدیدهایی هوشمندی می‌خواهد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل خطاب به مرکز علمی کشور، تصریح کرد: مرکز علمی ما باید تغییر رویکرد تهدید را جدی بگیرد. ما در برابر آن چیزی که استراتژی جهانی سازی در آمریکا مطرح می‌شود الگوی تمدن ایرانی- اسلامی داریم و همین الگو کمک می‌کند که بینش تشخیص تهدیدها را داشته باشیم.

وی همچنین گفت: دستگاه‌های اجرایی همواره از منظر مردم و انجام وظیفه به خودشان نگاه می‌کنند. خوب است که یک بار از منظر دشمن به این دستگاه‌ها نگاه کنیم و ببینیم که آیا درون استراتژی دشمن فعالیت می‌کنیم یا از الگوی تمدن ایرانی- اسلامی بهره می‌بریم. به طور کلی اصل بر قاعده نفی سبیل است. نفی سبیل هم یعنی عدم پذیرش سلطه کفار. اگر این موضوع را پذیرفتیم می‌فهمیم که در هیچ حوزه‌ای چه در فضای مجازی و چه در زمینه کنترل مالی و پولی نباید اجازه دهیم که قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا ما را تهدید کنند.

وی در انتقاد به ناظران اصلی FATF، گفت: چرا باید عربستان و اسرائیل دو ناظر اصلی FATF باشند در حالی که آنها خودشان تولیدکننده تروریسم و حامی چنین گروه‌هایی هستند. از همین رو است که ما می‌گوییم FATF یک موضوع حقوقی نیست بلکه کاملاً‌ سیاسی است. همه دنیا می‌دانند که پول عربستان در تربیت تروریست خرج می‌شود. تناقضات درون FATF کاملاً سیاسی بودن این حوزه را مشخص می‌کند.

جلالی همچنین تصریح کرد: اگر ما مدعی ایجاد الگوی تمدن ایرانی- اسلامی هستیم باید بر روی این موضوع کار کرده باشیم. هیچ کس امروز در نظام بانکی خواستار عدم شفافیت نیست مگر کسانی که از این بی‌نظمی سود می‌برند. هیچ مسئول و مردمی نمی‌خواهد که نظام بانکی در خدمت تروریست باشد. تمام این موضوعات در قانون دیده شده است. اگر قانون را درست اجرا کنیم به هیچ مشکلی برنمی‌خوریم. این موضوعات و کنترل منابع باید در داخل کشور انجام شود و هیچ ربطی هم به کنترل توسط کشورهای دیگر ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha