• دوشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95080301723
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک آسیب شناس:

فرزندکُشی حاصل آسیب جدی به اخلاق در جامعه است

فرزندکُشی حاصل آسیب جدی به اخلاق در جامعه است

ایسنا/اصفهان رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور گفت: وقتی می‌گوییم نگاه مثبت یعنی اینکه جامعه امروز ما با فرزند آزاری کنار آمده است، شاید شعار بدهیم که کودک آزاری بد است یا اینکه قانون گذاری و تهدید کنیم، اما واقعیت این است که در جامعه خیلی راحت نوزادی به قیمتی بین 20 تا 25 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

کوروش محمدی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص علل فرزندکُشی در جامعه از دیدگاه جامعه شناسی گفت: متاسفانه اخلاق در جامعه امروز به شدت آسیب دیده است و آسیب‌های غیر اخلاقی مانند غیبت، دروغ و ... که مخرب آرامش وجدان است افزایش یافته، همین موضوع حساسیت‌ها بر مسائل غیر اخلاقی را کاهش داده است.

وی افزود: زمانی که در جامعه‌ای اخلاق آسیب دید، باید منتظر افزایش جرائم به خصوص جرائم خشن باشیم و امروز متاسفانه کار به جایی رسیده است که رابطه والد و فرزندی که از آن با نام رابطه الهی یاد می‌کنند آسیب دیده است زیرا با کاهش حساسیت به فساد اخلاقی مرزهای اخلاقی در هم می‌شکند و موضوعاتی مثل فرزندکُشی پدید می‌آید.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور به حوزه فردی اشاره کرد و افزود: اختلال‌های روانی و بیماری روانی می‌تواند یکی از عوامل مهم فرزند کشی به حساب بیاید در واقع کسی که حاضر باشد فرزند خود را از بین ببرد نیازمند یک بررسی جدی از نظر روانی و روحی است. باید به این فکر فرو رفت که چه بر سر جامعه آمده که پای از بین رفتن فرزند توسط والدین به میان می‌آید.

محمدی با اشاره به آمار مبنی بر رتبه دوم ایران در بحث افسردگی در جهان اظهار کرد: باید در جامعه یک بررسی جدی و اساسی صورت پذیرد و دلایل این موضوع بررسی شود.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور به مباحث اقتصادی و مشکلات معیشتی موجود در جامعه اشاره کرد و افزود: جامعه‌ای که امروز به معنای واقعی کلمه نمی‌تواند برای خانواده‌هایش شرایط آرمانی مهیا کند، فاصله طبقاتی آن بین کمترین و بالاترین رقم‌های نجومی است و آمار بیکاری و طلاق آن هر روز افزایش می‌یابد می‌توان در آن به خانواده‌هایی برخورد که به این باور برسند که توانایی بزرگ کردن فرزند را ندارند و آن را از بین ببرند تا احساس ظلم در حق کودک نکنند زیرا امیدی برای آینده او متصور نیستند.

محمدی با بیان اینکه افزایش کودکان سر راهی و افزایش خرید و فروش نوزاد در کلانشهرهایی مثل تهران و اصفهان نشان داد که جامعه نسبت به طرد فرزند نگاه چندان بدی ندارد، گفت: وقتی می‌گوییم نگاه مثبت یعنی اینکه جامعه امروز ما با فرزند آزاری کنار آمده است، شاید شعار بدهیم که کودک آزاری بد است یا اینکه قانون گذاری و تهدید کنیم، اما واقعیت این است که در جامعه خیلی راحت نوزادی به قیمتی بین 20 تا 25 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

وی تاکید کرد: این هشدارها طی دو دهه اخیر داده شده بود و باید نظام سلامت و خدمات اجتماعی کشور در مورد آن چاره‌ای اندیشه می‌کرد تا مانع رشد آسیب شود که نشد و امروز به جایی رسیدیم و آسیب‌های اجتماعی به جایی کشیده شد که گاهی شاهد فرزندکُشی هستیم. ما ترجیح دادیم شعار بدهیم و همایش برگزار کنیم در حالی که آسیب‌ها گسترده‌تر و وسیع‌تر می‌شدند.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: در بحث معضل اجتماعی بسیار نارحت کننده‌ای مثل فرزندکُشی سست بودن قوانین نیز می‌تواند یک عامل تقویت کننده باشد چراکه قانون در این زمینه بازدارنده نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha