• یکشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 95080905771
  • خبرنگار : 90047

حق پخش در ورزش باید قانونی شود

خبیری: وزیر آینده، باید بین وزارت و کمیته المپیک تعامل برقرار کند

خبیری: وزیر آینده، باید بین وزارت و کمیته المپیک تعامل برقرار کند

دانشیار دانشگاه تهران با بیان این که وزیر آینده ورزش پس از تصدی این پست باید اختلاف نظرهایی که بین این وزارتخانه و کمیته ملی المپیک در خصوص اساسنامه فدراسیون‌ها وجود دارد را مرتفع کند، گفت: اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی باید طبق قوانین بازنگری شوند و در این زمینه وزیر آینده ورزش باید نقش بسزایی داشته باشد.

محمد خبیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر کس که به عنوان وزیر آینده ورزش و جوانان انتخاب می‌شود باید یک برنامه کوتاه مدت تا پایان دولت یازدهم داشته باشد تا ورزش دچار روزمرگی و بلاتکلیفی نشود.

وی ادامه‌ داد: اگر آقای سلطانی‌فر آرای لازم را از مجلس کسب کرد، باید تمام شاخصه‌ها، چه از نظر ورزش همگانی، حرفه‌ای و قهرمانی و تربیتی و ... را مدنظر داشته باشد و بداند که چه مولفه‌ها و ملاک‌هایی در ورزش نیاز است. در حقیقت یک برنامه راهبردی برای 8 ماه باقی‌ مانده تا پایان دولت یازدهم در ورزش ارائه کند. البته ارائه برنامه راهبردی برای چهار سال آینده است، اما به‌ هر حال وی باید در طی این مدت نیز یک برنامه جامع و خوبی را در ورزش داشته باشد تا ورزش در مسیر درستی هدایت شود. قطعا بدون برنامه راه به جایی نخواهیم برد.

خبیری در ادامه خاطرنشان کرد: وزیر آینده ورزش و جوانان باید این اهداف را در برنامه خود پیش‌بینی کند که قرار است اتفاقاتی در ورزش در آینده رخ دهد و این طور نباشد که برنامه هدفدار و مشخصی نداشته باشد. به‌ هر صورت 8 ماه زمان کمی نیست و باید به خواسته‌های جامعه ورزش در طی این مدت به درستی پاسخ داده شود.

این استاد دانشگاه ‌اضافه کرد: یکی از مواردی که در ورزش حائز اهمیت است بحث حق پخش است. باید وزیر آینده بتواند در این زمینه قانونی را تصویب کند تا دیگر مشکلی در آینده نداشته باشیم. در حال‌ حاضر در دنیا بالای 50 تا 60 درصد از درآمد ورزش به ویژه‌ در ورزش حرفه‌ای از طریق حق پخش تامین می‌شود که این مساله هنوز در ایران شکل قانونی به خود نگرفته است. باید یاد بگیریم از منابع باشگاه‌ها و به ویژه‌ برند آنها در جهت درآمدزایی ورزش استفاده کنیم.

وی افزود: در حال‌ حاضر در دنیا بسیاری از ورزشکاران و باشگاه‌ها با فروش امکانات و تجهیزات مربوطه سعی می‌کنند که از این طریق درآمدزایی کنند و دیگر متکی به دولت نباشند. امروزه ما می‌بینیم که همراه اول از اسم فوتبالیست‌هایی به ویژه‌ بازیکنان استقلال و پرسپولیس استفاده می‌کند و از این طریق کار تبلیغاتی و درآمدزایی انجام می‌دهد که این یک روند غیرقانونی است. باید این مساله را قانونی کرد و به باشگاه‌ها و به ویژه‌ بازیکنان فوتبال این اجازه داده شود که بتوانند از این طریق درآمدزایی داشته باشند. این منبع درآمد قطعا برای ورزشکار و باشگاه خواهد بود. ما هر چند در این زمینه  قانون تصویب کرده‌ایم، اما هنوز به مرحله اجرا در نیامده است، باید وزیر آینده این مسائل را در دولت پیگیری کند و حتی بحث کپی رایت را به معنای واقعی به مرحله اجرا در آورد.

خبیری در ادامه بیان‌ کرد: کاری که هاشمی طبا در خصوص اساسنامه های ورزشی انجام داد در آن زمان خیلی از مشکلات ورزش را حل کرد، اما بندی  که بعد از آن مهندس مهرعلیزاده به عنوان تبصره ماده 10 به آن ‌اضافه کرد سبب شد تا قدرت لازم از مجمع گرفته شود و این قدرات به وزارت ورزش  و جوانان منتقل شود. باید وزیر آینده بتواند بار دیگر این مساله را به همان حالت 10 – 15 سال گذشته بازگرداند و اختیار مجمع را نسبت به قبل بیشتر کند. در زمان مهرعلیزاده با اضافه شدن تبصره ماده 10 سبب شد که اختیار مجمع محدودتر شود. وزیر ورزش و جوانان باید کاری کند که اساسنامه‌های ورزشی دوباره بروز رسانی شود و بر اساس قوانین بین‌المللی تدوین گردد. در غیر این صورت فدراسیون‌های ورزشی متضرر خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: ما باید سعی کنیم در اساسنامه های ورزشی تمام جنبه‌ها چه از نظر داخلی و چه بعد بین‌المللی رعایت کنیم و اگر اساسنامه ها نیاز به اصلاحاتی داشته باشند این اصلاحات بر اساس قوانین بین‌المللی صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه ‌ تصریح کرد: وزیر آینده ورزش و جوانان باید سعی کند ارتباط تنگاتنگی با کمیته ملی المپیک برقرار کند و اختلاف نظرهایی که در گذشته بین کمیته‌ و وزارتخانه در خصوص اساسنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی به وجود آمده بود را مرتفع کند. ما در آینده بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی را پیش‌رو داریم و اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی باید طبق قوانین بین‌المللی تدوین شود تا فدراسیون‌ها مشکلی برای شرکت در این بازی‌ها نداشته باشند. قطعا هماهنگی بین کمیته ملی المپیک و کمیته‌ بین‌المللی المپیک با فدراسیون‌ها، آنها را در روند کارها موفق خواهد کرد و سبب می‌شود تا فدراسیون‌ها کمتر در آینده با مشکلات خاصی روبرو شوند.

وی هم‌چنین در ادامه به بحث خصوصی‌سازی اشاره کرد و یادآور شد: الان زمانی رسیده که باشگاه‌ها باید منبع درآمد باشند نه منبع هزینه. مطمئن باشید اگر دولت پای خود را کنار بکشد ورزش با سر به زمین خواهد خورد، چون هنوز بحث درآمدزایی در ورزش به معنای واقعی مطرح نیست. فدراسیون‌های مطرح کشور متکی به حمایت‌های دولت هستند. وزیر آینده باید سعی  کند باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها را به سمتی سوق دهد که بتوانند به سمت خصوصی سازی و درآمدزایی حرکت کنند تا هزینه‌ای بر روی دوش دولت ایجاد نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha