• چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95081208545
  • خبرنگار : 71443

وال استریت ژورنال: یونان با تمدید تحریم‌های اروپا علیه بانک صادرات مخالفت کرده است

وال استریت ژورنال: یونان با تمدید تحریم‌های اروپا علیه بانک صادرات مخالفت کرده است

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که یونان مانع از تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک صادرات ایران شده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، در جریان رأی‌گیری در اروپا برای تمدید تحریم‌ها علیه بانک صادرات ایران که با وجود اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هنوز به بهانه تروریسم در فهرست تحریم‌ها قرار داشت،‌ یونان با آن مخالفت و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این بانک ایرانی را وتو کرد.

این اولین باری است که یک کشور اروپایی تحریم‌ها را تجزیه و بخش‌هایی از آن را برای باقی ماندن پس از حصول توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ژوئیه 2015 انتخاب می‌کند. رژیم تحریم‌ها تلاش می‌کند فعالیت‌های ایران را محدود و فشارها را بر این کشور همچنان حفظ کند.

اما این اقدام آتن می‌تواند برای یونان پیامدهایی را نیز در آستانه سفر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به این کشور به همراه داشته باشد. جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا پیش از این هشدار داده بود که هر شرکتی که با بانک صادرات تعامل کند، ممکن است از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم شود. به همین دلیل است که موسسات مالی اروپایی هنوز نسبت به دادوستد با نهادهای ایرانی حتی اگر دیگر در فهرست تحریم‌ها نباشند،‌ بی‌میل هستند و احتیاط می‌کنند. با این حال، برخی کارشناسان آمریکایی بیم آن دارند که دفاع یونان از بانک صادرات ایران به آغاز زوال تحریم‌های اروپا علیه ایران منجر شود.

مارک دوبوویتز رئیس اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، گفت: این یک پیام زودهنگام از اروپا مبنی بر این است که این قاره در حال دستچین کردن توافق هسته‌ای و حتی تضعیف تحریم‌های دیگر علیه ایران است که پیش از این متعهد به حفظ آنها شده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال 2007 بانک صادرات ایران را به این بهانه که از حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت در فلسطین که واشنگتن آن‌ها را تروریست می‌خواند، حمایت مالی می‌کند هدف تحریم قرار داد. دولت ایران بارها هرگونه مشارکت بانک صادرات و دیگر نهادهای ایرانی در تأمین مالی تروریسم را رد کرده است.

سازمان ملل نیز بانک صادرات را به دلیل مشارکتش در برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی بالستیک ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد، اقدامی که اتحادیه اروپا در سال 2010 به آن پیوست.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، مقامات یونان در مخالفت خود با تحریم‌های بانک صادرات گفته بودند که دادگاه عالی اروپا مدارک ادعایی اروپا در خصوص حمایت این بانک از تروریسم را ناکافی می‌داند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به این اقدام نسبت به رفع تحریم بانک صادرات ابراز نگرانی کرده و از مقامات یونان خواسته است تا بر سر راه تلاش‌ها برای تمدید تحریم‌های این بانک ایران مانع‌تراشی نکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha