• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 95081812412
  • خبرنگار : 71413

«مادلین تین» گران‌ترین جایزه ادبی کانادا را هم برد

«مادلین تین» گران‌ترین جایزه ادبی کانادا را هم برد

«مادلین تین» نویسنده نامزد بوکر و برنده جایزه «گاورنر جنرال» ۲۰۱۶ به عنوان برنده جایزه ۱۰۰ هزار دلاری «گیلر» کانادا معرفی شد.

به گزارش ایسنا، «سی.بی.سی» نوشت: جایزه «گیلر» اسکاتیا بانک که گران‌ترین جایزه ادبی کشور کانادا محسوب می‌شود، در این دوره به «مادلین تین» نویسنده کتاب «نگو ما هیچ چیز نداریم» تعلق گرفت.

«تین» ۴۲ ساله که متولد ونکوور کانادا از پدری چینی و مادری هنگ‌کنگی است، چندی پیش با این رمان جایزه «گاورنر جنرال» را کسب و به مرحله نهایی نامزدی «من بوکر» ۲۰۱۶ راه پیدا کرد.

مراسم اعطای این جایزه کتاب با حضور حدود ۵۰۰ نفر از اهالی صنعت نشر، رسانه و ارتباطات برگزار شد و پخش زنده آن از شبکه «سی.بی.سی» به روی آنتن رفت.

داستان کتاب تین که ساکن مونترال است، حول محور زندگی سه موسیقی‌دان بااستعداد است که تحت تاثیر تغییرات سیاسی قرن بیستم چین قرار می‌گیرند. «کارتین لروکس»، «گری باروین»، «مونا عواد»، «زویی ویتال» و «اما دون‌اهو» نویسنده رمان پرفروش «اتاق»، رقیب‌های این نویسنده برای کسب «گیلر» این دوره بودند.

جایزه «گیلر» که هرساله با حمایت «اسکاتیا بانک» برگزار می‌شود، طی دو دهه اخیر به یکی از مهم‌ترین جوایز آمریکای شمالی تبدیل شده است.

این جایزه‌ کانادایی در سال ۱۹۹۴ توسط «جک رابینودیچ»، تاجر اهل تورنتو، برای بزرگداشت نام همسرش «دوریس گیلر»، ویراستار و روزنامه‌نگار، راه‌اندازی شد و هرساله به بهترین رمان و یا مجموعه داستان‌ کوتاه کانادایی تعلق می‌گیرد که به زبان انگلیسی در این کشور منتشر شده باشد.

هدف از راه‌اندازی این جایزه‌ ادبی، توجه بیش‌تر به ادبیات کانادا بود. این جایزه در سال ۲۰۰۵ از سوی «اسکاتیا بانک» مورد حمایت توأمان قرار گرفت. از چهره‌های سرشناسی که پیش‌تر جایزه «گیلر» را از آن خود کرده‌اند، می‌توان به «مارگارت اتوود»، «اسی ادوگیان»، «آلیس مونرو» و «مایکل اونداجی» اشاره کرد.  «گیلر» سال گذشته به «آندره الکسی» نویسنده «۱۵ سگ» اعطا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha