• سه‌شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95081812675
  • منبع : نمایندگی ایلام

دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور:

هدف سوگواره علمدار کربلا شناساندن جایگاه رفیع حضرت عباس(ع) است

هدف سوگواره علمدار کربلا شناساندن جایگاه رفیع حضرت عباس(ع) است

ایسنا/ایلام دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: طرح ملی علمدار کربلا، رسالت بسیار مهم تلاش در جهت شناساندن بیش‌ازپیش جایگاه رفیع و عظیم حضرت عباس(ع) را به دوش دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حمیدرضا سلیمانی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استان ایلام چند سالی است که موفق به اجرا و برگزاری طرح ملی علمدار کربلا در مرکز این استان در دو بخش شعر و عکس شده است.

وی با بیان اینکه استان ایلام باید علمدار نشر معارف حضرت ابوالفضل(ع) در ایران اسلامی باشد، افزود: استان ایلام با توجه به ظرفیت‌های عظیمی که در اختیار دارد از جمله ظرفیت‌های عظیم نیروی انسانی و معنوی تا ظرفیت عظیم مرز مهران که دروازه عتبات عالیات و کربلاست نه ‌تنها در ایران اسلامی، بلکه به‌ صورت بین‌المللی، می‌تواند علم‌دار نشر معارف عاشورایی و حضرت ابوالفضل(ع) باشد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور اضافه کرد: طرح ملی علمدار کربلا، رسالت‌های بسیار مهمی به دوش دارد و مهم‌ترین رسالت آن باید تلاش در جهت شناساندن بیش‌ازپیش جایگاه رفیع و عظیم حضرت عباس(ع) در بین آحاد جامعه به ‌ویژه نسل جوان باشد.

سلیمانی گفت: حضرت ابوالفضل(ع)، دارای سجایای اخلاقی بسیار فراوانی بودند که این سجایای اخلاقی اگر مورد به ‌درستی در جامعه تبیین و منتقل شود، می‌تواند بسیاری از گره‌های اخلاقی و معضلات اجتماعی را مرتفع کند،  حضرت ابوالفضل(ع) مظهر ادب بودند و اگر همه ما به‌ عنوان دوستداران آن حضرت، فقط از همین یک خصلت به معنای واقعی تبعیت کنیم، بسیاری از معضلات اجتماعی، اختلافات، تنش‌ها و نزاع‌ها  در جامعه خاتمه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد : جامعه‌ای که ادب و احترام بین آحاد مردمش، بروز و ظهور داشته باشد، آن جامعه منطبق با جامعه‌ای  است که خود را دوستدار حضرت ابوالفضل(ع) معرفی می‌کند و جامعه‌ای دوستدار حضرت ابوالفضل(ع) است که ادب حرف اول را در آن جامعه بزند، ازخودگذشتگی حرف اول را بزند و مهر و محبت و دوستی حرف اول را در آن جامعه بزند.

دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: جامعه‌ای مدعی دوستداری حضرت ابوالفضل(ع) است که ولایت‌پذیری حرف اول را در آن جامعه بزند و جامعه‌ای می‌تواند دوستدار آن حضرت باشد که فضایل اخلاقی در آن جامعه موج می‌زند و پیرو  آن حضرت باشند.

سلیمانی ادامه داد: جامعه ما محبین بسیار زیادی دارد و خود را محب حضرت ابوالفضل(ع) می‌دانند ولی این جامعه می‌تواند خیلی بهتر از این‌ها باشد، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که با آن مواجه هستیم می‌تواند مرتفع شود و در سایه عمل به فرمایشات و منویات حضرات معصوم(ع) این امر محقق خواهد شد، اگر جامعه به سیر زندگانی حضرت ابوالفضل(ع) نگاه کرده، درس بگیرد و در رفتار خود پیاده کند، به‌طورقطع در مسیره رستگاری گام برمی‌دارد.

وی تصریح کرد: رسالت علمدار کربلا این است که باید به ‌خوبی تلاش کند با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری، زوایای پیدا و پنهان در زندگانی حضرت ابوالفضل(ع) را شناسایی و به جامعه معرفی کند و تلاش کند با استفاده از مساجد که پایگاه‌های نشر معارف اسلامی هستند این معارف، به مردم منتقل و بازگو شود.

دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: طرح ملی علمدار کربلا باید برای همه اقشار جامعه از جمله کودکان و  بزرگ‌سالان، جوانان و نوجوانان برنامه داشته و از همه  ظرفیت‌ها در زمینه شعر و عکس و سایر هنرها ازجمله تئاتر، سرود، نمایشنامه‌نویسی، فیلم کوتاه و  حوزه‌های مختلف کتاب‌خوانی و پژوهش بهره‌گیری کند.

سلیمانی یادآور شد: انتظار می‌رود که در سال‌های آینده رشته‌های مختلف هنری در زمینه شناساندن بیش از پیش جایگاه رفیع حضرت ابوالفضل(ع) موردتوجه در اجرای طرح ملی علمدار کربلا قرار گیرد و هر سال یک ‌رشته به بخش‌های این طرح افزوده شود به ‌طوری‌ که بعد از 10 سال این طرح تولیدات بسیاری داشته که در همه حوزه‌ها بتواند گزارش موفقی به جامعه عرضه کند و طبیعی است که تلاش شود ضریب اثرگذاری این طرح بیش از گذشته بالاتر رود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ولایت مداری در اوج صفات و فضایل اخلاقی حضرت ابوالفضل(ع) قرار دارد، خاطرنشان کرد: آن حضرت قدم از قدم بر نمی‌داشت مگر با دستور امام خودش که آن حضرت در زمان حضرت علی(ع) و حضرت امام حسن مجتبی(ع) این ولایت‌پذیری را داشت و در زمان حضرت امام حسین(ع) و در صحنه کربلا این ولایت‌پذیری را به اوج خود رساند.

سوگواره‌ی علمدار کربلا امروز 18 آبان در حال برگزاری است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha