• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95081913645
  • خبرنگار : 71573

عضو هیات علمی دانشگاه تهران: رسانه‌ها نتوانستند مردم آمریکا را پیش‌بینی کنند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران: رسانه‌ها نتوانستند مردم آمریکا را پیش‌بینی کنند

یک عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: رسانه‌ها و پایگاه‌های نظرسنجی نتوانستند ماهیت متحول و خواسته‌های مردم آمریکا را درست پیش‌بینی کنند.

به گزارش ایسنا، محمد جمشیدی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص پیروزی ترامپ در انتخاباب ریاست جمهوری با وجود این که نظرسنجی‌ها برد کلینتون را پیش‌بینی می‌کردند گفت: شاید  مهم‌ترین عامل این باشد که رسانه‌ها و پایگاه‌های نظرسنجی نتوانستند ماهیت متحول جامعه و خواسته‌های مردم آمریکا را درست پیش بینی کنند، از سوی دیگر، علیرغم تلاش های همه جانبه نظام سیاسی آمریکا و رسانه ها، آنها  نتوانستند در رای مردم تأثیر بگذارند و اکثریت مردم  مسیر خود را انتخاب کردند. همچنین باید به این نکته هم توجه داشت که فاصله ترامپ با کلینتون در نظر سنجی‌ها در ایالت های کلیدی، کمتر از حاشیه خطای خود نظرسنجی ها بود که باعث می شد نتایج نظرسنجی قابل اعتماد نباشد.

جمشیدی در گفت‌گو با ایسنا  با بیان این که ترامپ توانست به نوعی یک جنبش ایجاد کند و در انتخابات احساسات مردم را تحریک کرد، گفت: مردم آمریکا با وجود بدگویی‌هایی که در مورد ترامپ وجود دارد سعی‌ داشتند خود را مدافع ترامپ نشان ندهند ولی در عمل به شعارها و برنامه‌های ترامپ اعتقاد داشتند و او را انتخاب کردند، پس مردم ایالت متحده در برابر نظام سیاسی آمریکا مقاومت کردند و به نوعی از فضاسازی هایی که وجود داشت سرپیچی کردند که این تحول مهمی در داخل خود آمریکا بود.

این استاد دانشگاه همچنین افزود: مهم ترین دلیل رای آوردن ترامپ در انتخابات آمریکا بی اعتمادی مردم به رسانه و نظام سیاسی این کشور بود. در واقع ترامپ بی اعتمادی به مولفه‌های اصلی نظام سیاسی را در آمریکا برجسته و از این مسئله بهره برداری کرد و حرکت اجتماعی را راه انداخت.

وی در خصوص تأثیر انتخاب ترامپ در جامعه سیاسی آمریکا نیز اظهار کرد: مهم ترین مسئله شاید تشدید تنش و اختلاف داخلی در آمریکا است. با توجه به سیاست‌های مهاجرتی و اقتصادی که در آمریکا وجود دارد، رویکرد ترامپ، حرکت اصلی در این خصوص را با چالش مواجه می‌کند. با مشاجرات نظری که ترامپ علیه نظام سیاسی داشت باید ببینیم واکنش‌ها چگونه خواهد بود و موازنه قدرت به نفع کدام جریان تغییر می‌کند.  

جمشیدی در رابطه با تأثیر انتخاب ترامپ بر سایر کشورها نیز گفت: بازارهای اقتصادی جهان و به طور مشخص متحدین آمریکا به لرزه‌ در می‌آید زیرا ترامپ برای آنها غیر قابل پیش‌بینی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha