• یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۵ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95082315663
  • خبرنگار : 71021

حفاظت از آتشکده ری در مقابل توفان با اعتبار ۱۰۰ میلیونی

حفاظت از آتشکده ری در مقابل توفان با اعتبار ۱۰۰ میلیونی

بخشدار قلعه نو در شهرستای ری، از تعیین ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ترمیم «تپه میل» (آتشکده ری) در برابر توفان و بارش‌هایی که این اثر ۱۸۰۰ ساله را تخریب کرده، خبر داد.

تپه میل یا همان «آتکشده ری» که «به بهرام گور» هم معروف است، در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ری واقع شده است. بنایی به دیرینگی ساسانیان که روی تپه‌ای محصور در میان نیزار قرار گرفته. بخشی از آن در زمان حمله‌ی اسکندر تخریب شد و بخش دیگرش در گذر زمان. از چهارطاقی آتشکده فقط دو طاق و یک دالان و چند ستون مزین به نقوش خشتی باقی مانده که در توفان‌های اخیر هم سازه‌های محافظتی‌اش را کاملا به باد داده و مدتی می‌شود پلاستیک‌های متری تنها محافظ آتشکده‌ای شده است که یکی از مهمترین آثار تاریخی استان تهران به شمار می‌آید.

ایمان قربانی، بخشدار قلعه نو است، جایی که این تپه‌ی باستانی در حوزه استحفاظی‌اش قرار دارد؛ وی درباره حفاظت از آن در برابر آسیب‌هایی که سال‌هاست در معرض‌اش قرار گرفته به ایسنا گفت: تپه میل اثر ملی است و برای ما بسیار اهمیت دارد، بر همین اساس در کمیته‌ی برنامه‌ریزی شهرستان ری مصوب شد اعتباری برای ترمیم تپه میل به اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اختصاص دهند و قرار شد اعتباری هم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در اختیار استان تهران قرار دهد که بعد از تخصیص اعتبار، کار ترمیم آغاز خواهد شد.

وی این اعتبار را نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: من پیگیر تامین این اعتبار هستم و امیدوارم با توجه به این‌که در فصل بارندگی هستیم، آن را زودتر تخصیص دهند.

قربانی ادامه داد:‌ در تپه میل موزه‌ای وجود داشته که سال‌هاست به خاطر تامین نشدن امنیت تعطیل شده. ما اکنون آمادگی داریم امنیت این موزه را تامین کنیم تا دوباره راه‌اندازی شود. مطمئنا در شهرستان ری نمونه‌ی آن پیدا نخواهد شد. ما حتی پیشنهادهایی به اداره میراث فرهنگی ری داده‌ایم تا این موزه را از طریق سرمایه‌گذاران و تشکل‌های مردمی دوباره زنده کند و حاضریم برخی از این سرمایه‌گذاران علاقمند را با میراث فرهنگی هماهنگ کنیم.

بخشدار قلعه نو که با حضور در غرفه‌ی این خبرگزاری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با ایسنا در این‌باره گفت‌وگو می‌کرد، از ارسال نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برای بازدید از این منطقه که دارای آثار مهم تاریخی و گردشگری است، خبر داد و گفت: در یک‌سالی که این مسؤولیت را به عهده گرفته‌ام آقای خسروآبادی دیداری از این منطقه نداشتند، حدود دو ماه پیش نامه‌ای را برای ایشان فرستادم و تقاضای بازدید از این منطقه را مطرح کردم که هنوز اتفاق نیافتاده است.

قربانی تاکید کرد: قدمت و ظرفیت میراث فرهنگی و گردشگری این منطقه به گونه‌ای است که اگر مورد توجه و سرمایه‌گذاری قرار گیرد، حتما بازدهی خوبی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha