• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 95082417099
  • منبع : نمایندگی فارس

شکست حصر سوسنگرد پرونده بلندپروازی‌های صدامیان را بست

شکست حصر سوسنگرد پرونده بلندپروازی‌های صدامیان را بست

‌یک کارشناس مسائل نظامی و از فرماندهان دوران دفاع مقدس اعتقاد دارد که شکست حصر سوسنگرد در ابتدای جنگ، یک رویداد فراتر از عملیات‌های کلاسیک نظامی بود که پروند بلندپروازی‌های صدام برای اشغال خوزستان را بست.

‌به گزارش ایسنا  امیر سرتیپ دکتر حسین محمدی، بعدازظهر دوشنبه 24 آبان و در سالروز شکست حصر سوسنگرد، در جمع تعدادی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، گفت: با نفوذ دشمن به خاک ایران اسلامی و اشغال و تصرف بخش‌هایی ازکشور، اهواز به‌عنوان مرکز استان خوزستان درمعرض سقوط قرار داشت، شهری که تصرف آن از اهداف حیاتی و اساسی صدام و حامیان او به‌شمار می‌رفت سوسنگرد بود.

او گفت: قطعا راه اشغال اهواز با تسلط ارتش بعثی بر سوسنگرد هموار می‌شد اما سرانجام پس از سه بار حمله در حالی که رزمندگان اسلام مقاومت جانانه و سلحشورانه‌ای ازخود نشان دادند، صدامیان تنها توانستند، این شهر را به مدت سه روز محاصره کنند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: پس از آن و با فرمان حضرت امام(ره) و دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام این شهر از چنگال دشمن بعثی خارج شد و ارتش عراق پس از این شکست از حالت تهاجمی به حالت دفاعی تغییر روش داد، در تمام مناطق اقدام به ایجاد مواضع مستحکم پدافندی کرد و پرونده بلند پروازی‌های اشغال خوزستان به کلی بسته و حتی شهر هویزه نیز که در تصرف نیروهای عراقی قرار داشت آزاد شد.

محمدی ادامه داد: حماسه سرنوشت ساز سوسنگرد از هنگامه شکل‌گیری، ایده و طرح عملیاتی تا زمان اجرا و سپس شکست دشمن و دفع خطر سقوط شهر اهواز، مرهون اراده و باورعمیق رهبر کبیر انقلاب و حماسه آفرینی دلاور مردان تیپ 2 لشکر92  زرهی ارتش و رزمندگان سلحشور سپاه و نیروهای جنگ‌های نامنظم بود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: آزادسازی سوسنگرد یکی از وقایع حماسی است که با ویژگی خاص خود، در روند جنگ تحمیلی و دفاع مقدس آثار و برکات تعیین کننده‌ای داشت و با تقویت و ایجاد روحیه مضاعف در رزمندگان اسلام خون تازه‌ای را درشریان‌های مجموعه دفاع به جریان انداخت.

محمدی معتقد است که پیروزی‌های عظیم رزمندگان اسلام در عملیات‌های فتح المبین، طریق القدس و بیت المقدس مرهون حماسه عظیم سوسنگرد است که اهواز راحفظ کرد و گلوی دشمن را فشرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه عملیات شکست حصر سوسنگرد علی‌رغم تمام بزرگی، در محاق غفلت قرار گرفته است، گفت: تمام دوران دفاع مقدس مرهون ایثار، از خود گذشتگی، فداکاری و جانفشانی عزیزانی است که حماسه‌ها آفریدند و حقیقتی برجای گذاشتند که خاطرش در قلب فرزندان و خاطره‌اش در سینه خاک این سرزمین جای دارد.


خبرنگار: 04
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha