• جمعه / ۲۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۸:۴۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95082819669
  • خبرنگار : 71049

سومین همایش بانکی و تجاری ایران و اروپا در فرانکفورت

موسویان: شاید ترامپ هم از کیک اقتصاد ایران سهمی بخواهد

موسویان: شاید ترامپ هم از کیک اقتصاد ایران سهمی بخواهد

سومین همایش بانکی و تجاری ایران و اروپا در فرانکفورت با حضور 350 تن از مقامات مالی، بانکی، اقتصادی و نیز شرکت‌ها و موسسات خصوصی و رسانه‌های ایران و اروپا و با مدیریت نادر مالکی، رییس فروم بین‌المللی بانکداران فرانکفورت و با حمایت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در برلین و فرانکفورت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این همایش 20 نفر از جمله طارق الوزیر وزیر اقتصاد ایالت هسن، علی ماجدی سفیر جمهوری اسلامی، قربانی و دیوان‌دره ای دوتن از مقامات بانک مرکزی ایران، سید حسین موسویان سخنگوی پیشین هسته‌ای، اپکینگ رییس امور موسسات اعتباری و مالی در آژانس اعتبار صادرات آلمان، پیل معاون مدیرکل سیاست مالی بازار در وزارت دارایی آلمان و یراقی رییس اتاق بازرگانی ایران-آلمان شرکت داشتند.

سید حسین موسویان در سخنانی در این همایش در مورد روابط ایران و اروپا بعد از برجام و ترامپ گفت: کسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا اخیرا گفته که هیچ کس نمی‌داند سیاست خارجی ترامپ چه خواهد بود. وی هم‌چنین از تعبیر "انقلاب" در مورد انتخابات اخیر آمریکا استفاده کرده است. جراید معتبر آمریکا هم ترامپ را احمدی‌نژاد آمریکا خوانده‌اند. ظاهرا ایران موفق شده انقلاب خود را به آمریکا هم صادر کند (به شوخی). این که سیاست خارجی ترامپ مشخص نیست حرف درستی است اما آقای احمدی‌نژاد ما خیلی بهتر از ترامپ بود زیرا او هیچ وقت نگفت که من مسیحیان یا یهودی‌ها را از ایران بیرون می‌کنم و در مرزهای ایران دیوار می‌کشم با وجودی که چند همسایه ما مثل عراق و افغانستان به نوعی گرفتار جنگ داخلی هستند.

او ادامه داد: در 38 سال بعد از انقلاب ایران و اروپا هیچ گاه قادر به برقراری یک روابط باثبات و جامع نبوده‌اند. روابط عمدتا بازرگانی آن‌هم شکننده بوده است. اکنون مساله اصلی این است که چگونه می‌توان روابط پایدار و جامع ایران و اروپا را شکل داد. برای این منظور باید مروری به چهار دوره روابط بعد از انقلاب داشته باشیم. از ابتدای انقلاب تا بحران هسته‌ای در سال 1382، چالش ایران و اروپا بر سر چهار موضوع تروریسم و سلاح‌های کشتارجمعی و پروسه صلح و حقوق بشر بود اما اروپا تحت عنوان دیالوگ انتقادی روابط اقتصادی خود را حفظ و نقش بالانس کننده در روابط متشنج ایران و آمریکا را بازی کرد.

وی ادامه داد: با آغاز بحران هسته‌ای در سال 1382، اتحادیه اروپا ابتکار عمل گفت‌وگوی هسته‌ای با ایران را به دست گرفت و برای اولین‌بار در یک موضوع استراتژیک خاورمیانه، نقش کلیدی ایفاء کرد. اما مذاکرات به خاطر مخالفت آمریکا با حق مشروع هسته‌ای ایران به نتیجه نرسید. هم‌چنین بعد از ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل در سال 1385 تا سال 1392، اروپا با آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی متحد و سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ سازمان ملل را علیه ایران اعمال کردند به خیال این که ایران تسلیم خواهد شد. ایران هم در مقابل سطح و میزان غنی‌سازی خود را افزایش داد تا جایی که سه ماه به نقطه گریز بمب هسته‌ای بیش‌تر فاصله نداشت. این‌جا بود که آمریکا دو گزینه داشت: جنگ یا دیپلماسی. خوشبختانه آمریکا راه دیپلماسی را انتخاب کرد. اما نکته مهمی که این دوره داشت این بود که غرب فهمید که ایران در مقابل فشار تسلیم نمی‌شود. این حرفی بود که من سال‌ها به دوستان اروپایی می‌گفتم اما باور نمی‌کردند.
موسویان اظهار کرد: سال 1392 مصادف شد با انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تغییر کادر تصمیم‌گیری در وزارت خارجه و کاخ سفید آمریکا توسط اوباما. ضمن این که رییس‌جمهور آمریکا هم خط قرمز را از غنی‌سازی به بمب هسته‌ای تنزل داد و حق مشروع ایران را پذیرفت. لذا توافق هسته‌ای به‌دست آمد. این هم یعنی که ایران در موارد معقول، منعطف است.

سفیر پیشین ایران در آلمان گفت: زمان این فرا رسیده که اروپا و ایران روابطی نو که هم پایدار و با ثبات باشد و هم جامع باشد را برقرار کنند. از نظر من "نقشه راه" رسیدن به چنین روابطی از این قرار است، اول، درک این مهم که اروپا و ایران با تهدیدات مشترک مهمی روبه‌رو هستند. بعد از تجاوز صدام به ایران و کویت، تجاوز آمریکا به عراق و افغانستان، تجاوز عربستان به یمن، ظهور و گسترش تروریسم تکفیری، تجاوز ناتو و برخی از کشورهای عربی به لیبی، بحران سوریه، ده‌ها میلیون نفر آواره، مهاجر، کشته یا زخمی شده که فاجعه‌بارترین تراژدی انسانی بعد از جنگ جهانی دوم رقم خورده و خاورمیانه هم به آسیب پذیرترین منطقه جهان تبدیل شده است. وضعیتی که امنیت ایران و اروپا و منطقه و جهان را تهدید می‌کند. دوم، از این مرحله به بعد روابط یک بعدی که فقط در زمینه اقتصادی دیگر جواب نخواهد داد. سوم برجام ، مدل حل سایر اختلافات ایران و اروپا و بحران‌های منطقه را روی میز قرار داده است که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
موسویان ادامه داد: چهارم، نکته کلیدی این خواهد بود که با آمریکا چه کنیم زیرا آمریکا بعد از انقلاب اسلامی مانع روابط حسنه ایران و اروپا بوده و از این به بعد هم خواهد بود. پنجم اوباما در دور دوم ریاست جمهوری خود، میراث تاریخی "تعامل با ایران" را از خود به‌جای گذاشت. میراثی که باعث حل مسالمت‌آمیز بحران هسته‌ای، مبادله زندانیان، حل‌ دوستانه برخی از اختلافات مالی، آزادی سریع ملوانان آمریکایی و دعوت ایران به مذاکرات صلح سوریه شد.

او گفت: اکنون و برای اولین‌بار، "میراث تعامل" اوباما، شکافی در جامع آمریکا به‌وجود آورده که بی‌سابقه است. بعد از انقلاب تا 1392، حاکمیت آمریکا حول محور سیاست تغییر رژیم در ایران متحد و یکدست بود. بعد از برجام شکافی بزرگ ایجاد شده به‌گونه‌ای که یک دسته به تقابل و یک دسته به تعامل اعتقاد دارند. هم‌چنین این شکاف در دوره ریاست جمهوری ترامپ هم وجود خواهد داشت. من تقریبا مطمئن هستم که ترامپ نه برجام را پاره می‌کند و نه اجرای آن را متوقف خواهد کرد.

موسویان ادامه داد: کنگره ممکن است تحریم‌های جدیدی تحت عنوان حقوق بشر و تروریسم تصویب کند. ترامپ هم ممکن است برخی را تایید و برخی رارد کند. ضمن این که هیچ رییس جمهوری در تاریخ آمریکا به اندازه ترامپ ذهنیت تجاری نداشته است و لذا ممکن است که ترامپ هم بخواهد از کیک اقتصاد ایران سهمی ببرد. اما اروپا و ایران با فرض این که ترامپ سیاست تقابلی با ایران در پیش گیرد، باید "نقشه راه" زیر را از هم‌اکنون در دستور کار خود قرار دهند.
این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: اروپا باید با بخشی از حاکمیت و جامعه آمریکا که معتقد به تعامل با ایران هستند، روابط فعال و تنگاتنگ برقرار کرده و آن‌ها را تقویت کند. هم‌چنین اروپا در گذشته ایران را در مورد "پروسه صلح" سرزنش می‌کرد. حالا فهمیده که این نتانیاهو است که مانع تحقق طرح اروپا برای ایجاد دو دولت است. نتانیاهو سعی خواهد کرد با بزرگ کردن مساله ایران، جامعه جهانی را منحرف کند. اروپا باید روی طرح صلحی خود متمرکز شده و اجازه ندهد که نتانیاهو با موضوع ایران بازی کند.
وی افزود: اروپا و آمریکا قبلا ایران را در مورد تروریسم سرزنش می‌کردند اما اکنون فهمیده‌اند که تهدید واقعی و اصلی، تروریسم تکفیری داعش و القاعده و جبهه النصره و... است که زاییده کشورهای عرب متحد غرب است. از طرف دیگر جهان هم شاهد است که ایران در خط مقدم جنگ با این تروریست‌هاست. لذا زمان آن فرارسیده که ایران و اروپا با تشکیل یک "کمیته مشترک مبارزه با تروریسم" همکاری را آغاز کنند و بهانه را از تندروهای آمریکا بگیرند.

موسویان تصریح کرد: موضوع سلاح‌های کشتار جمعی از موارد اصلی اختلاف دیرینه دو طرف بوده است. ایران عضو همه کنوانسیون‌های سلاح‌های کشتار جمعی است و فقط مشکل اصلی در مورد هسته‌ای بود که بابرجام حل شد. منتهی برجام مستحکم‌ترین توافق تاریخ هسته‌ای است. لذا ایران و اروپا باید با همکاری مشترک در جهت منطقه‌یی شدن اصول برجام همکاری را آغاز کنند تا خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای تحقق یابد و از همین مدل هم برای عاری‌سازی منطقه از کل سلاح‌های کشتار جمعی استفاده شود. اختلافات در مورد حقوق بشر وجود داشته و ادامه خواهد داشت. نه شما مسلمان می‌شوید و نه ما مسیحی. اما روشن است که وضع حقوق بشر در ایران از همه متحدان منطقه‌یی آمریکا و اروپا به مراتب بهتر است. لذا گفت‌وگوهای ساختارمند حقوق بشری به منظور تقویت مشترکات حقوق بشری اسلام و مسیحیت و کاهش اختلافات لازم است. ضمن این که باید همکاری را در مورد بزرگ‌ترین تراژدی انسانی درخاورمیانه آغاز کرد که این موضوع واقعی حقوق بشری جهان امروز است.

او اضافه کرد: منطقه خاورمیانه در آستانه سقوط است. حکومت‌های شکست خورده فراوانند و رو به گسترش. جنگ داخلی و فرقه‌یی نیز رو به گسترش. بحمدالله آمریکا هم حتی در دوران ترامپ وارد جنگ جدید نخواهد شد. بحران تروریسم و آواره‌گان هم تهدید مشترک بزرگ. لذا پیشنهاد می‌کنم ایران و اروپا "کمیته مشترک مدیریت بحران در خاورمیانه" را تشکیل دهند و بر اساس اصول: الف- خواست اکثریت، ب- مشارکت در قدرت، ج- انتخابات آزاد و د- رعایت حقوق اقلیت، همکاری مشترک را آغاز کنند.

موسویان گفت: ایران در پنج سال آینده ظرفیت 1000 میلیارد دلار پروژه اقتصادی دارد. اروپا می‌تواند سهم خوبی داشته باشد. اما لازم است که ایران و اروپا توافق‌نامه تجاری و صنعتی و اقتصادی را امضاء کنند تا مسائل گمرکی و بانکی و سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی حل شود.

به گزارش ایسنا، در پانل بحث جمعی در این کنفرانس، مجری برنامه از موسویان سوال کرد که ایران در سوریه مداخله می‌کند که مانع روابط اقتصادی است که موسویان در پاسخ گفت: اروپا و آمریکا و اعراب و ترکیه و دیگران هم در سوریه مداخله دارند. اما حضور ایران براساس درخواست دولت قانونی سوریه است. دولتی که تا به امروز از نظر سازمان ملل تنها دولت قانونی سوریه است. ایران به سوریه دعوت شده است و حضورش قانونی. اما شما به من بگویید که شما اروپایی‌ها و آمریکا و اعراب به دعوت چه کسی در سوریه مداخله و از تروریست‌ها حمایت می‌کنید؟ حضور شما اروپایی‌ها و متحدان‌تان از نظر مقررات و نرم‌های بین‌الملل غیرقانونی و حضور ایران قانونی است.

مجری به موسویان گفت که باوجود نقض حقوق بشر در ایران، اروپا چگونه می‌تواند روابط خوب با ایران داشته باشد؟ که موسویان گفت: عربستان به یمن تجاوز و نسل‌کشی راه انداخته و شما اروپایی‌ها هم به عربستان پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را می‌دهید و آمریکا هم فقط به عربستان 110 میلیارد دلار اسلحه فروخته است. غرب هم در مورد نقض حقوق بشر فاحش در عربستان سکوت کرده و هم در مورد جنایات سعودی‌ها در یمن. با این که اعتراف می‌کنید که اعراب متحدان‌تان حامی اصلی تروریست‌های تکفیری هستند، بهترین روابط را با آن‌ها دارید و حالا در مورد روابط با ایران که وضع حقوق بشرش از همه متحدان‌تان بهتر است، موضوع حقوق بشر را مطرح می‌کنید؟ بهتر است اروپا به این استاندارهای دوگانه و رفتار ضد و نقیض خاتمه دهد.

مجری به موسویان گفت بالاخره اعتماد شرط روابط حسنه است که او گفت: بله اما بی‌اعتمادی متقابل است. ایران در بین قدرت‌های غربی بهترین روابط را با آلمان دارد اما شما آلمان‌ها در دوران جنگ تجهیزات سلاح‌های شیمیایی به صدام دادید که باعث کشته و مجروح شدن 100 هزار ایرانی شد. حالا ما باید به شما بی‌اعتماد باشیم یا شما به ما؟ بی‌اعتمادی متقابل را باید با همکاری و گفت‌وگو به‌تدریج کاهش داد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha