• شنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95082919785
  • منبع : مطبوعات

اصل برجام، برجاست؛ ایران ادامه می‌دهد

اصل برجام، برجاست؛ ایران ادامه می‌دهد

برجام، که تمام مراحل آن با رعایت ضوابط و در چارچوب سیاست‌های مشخص شده توسط رهبری انجام شد، یک توافق چندجانبه است و نقض آن توسط آمریکا هرچند به روند اجرایی آن لطمه می‌زند اما اصل برجام را نفی نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله امروز با تاکید بر لزوم تقویت پشتوانه مردمیِ نظام برای مقابله با زیاده‌خواهان، آورده است: اقدام ضد برجامی حزب جمهوریخواه آمریکا با تصویب ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، یکبار دیگر ماهیت شیطانی آمریکا را نشان داد. این، واقعیتی است که تمام مسئولان نظام جمهوری اسلامی بر آن واقفند و همواره دولتمردان آمریکائی را به همین دلیل سرزنش می‌کنند و با توجه به همین واقعیت در زمینه چگونگی برخورد با آمریکا به ویژه با توجه به نقض برجام، در مواردی که بر می‌شمریم، اتفاق نظر دارند.

۱- به دولت آمریکا نباید اعتماد کرد و مذاکره با دولتمردان آمریکایی در موارد مقتضی باید با رعایت تمام جوانب احتیاط، در نظر گرفتن کلیه احتمالات و باز گذاشتن راه‌های حراست از منافع ملی صورت بگیرد.

۲- برجام، که تمام مراحل آن با رعایت ضوابط و در چارچوب سیاست‌های مشخص شده توسط رهبری انجام شد، یک توافق چند جانبه است و نقض آن توسط آمریکا هر چند به روند اجرایی آن لطمه می‌زند اما اصل برجام را نفی نمی‌کند.

۳- روند اجرایی برجام در آن بخش که به آمریکا به عنوان یکی از اطراف این توافق مربوط می‌شود درصورتی که مصوبه مجلس نمایندگان به تصویب سنا هم برسد و اوباما آن را وتو نکند، با مانع مواجه می‌شود ولی در بخش‌های دیگر که به سایر اطراف مربوط است قابل اجرا و تداوم است. آمریکا فقط یک طرف از مجموع شش طرف مقابل ایران است و ایران می‌تواند اجرای برجام را با پنج طرف دیگر که همگی از دولت‌های بزرگ هستند ادامه دهد و این کار را خواهد کرد.

۴- در آمریکا نیز این حزب جمهوریخواه است که به دلیل رقابت با حزب دموکرات و البته تحت نفوذ لابی صهیونیسم قرار داشتن، با برجام مخالفت می‌کند. ترامپ که در دوران تبلیغات انتخاباتی گفته بود برجام را پاره می‌کند، بعد از پیروزی در انتخابات اکنون در جایگاه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده و درباره برجام با احتیاط سخن می‌گوید. حتی این احتمال نیز وجود دارد که اگر روند مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا از سنای این کشور تا رسیدن به میز رئیس‌جمهور به‌قدری طولانی شود که به بعد از پایان ریاست جمهوری اوباما برسد و نوبت دونالد ترامپ شود که درباره اجرای این مصوبه تصمیم بگیرد، او هم آن را وتو کند. در آن صورت، تکلیف ما با طرف آمریکایی نیز روشن خواهد بود و نیازی به مقابله پیش نمی‌آید. مقابله فقط مربوط به زمانی است که این مصوبه در سنا نیز تأیید شود و رئیس‌جمهور آمریکا نیز آن را امضا کند. تردیدی نیست که در آن صورت ایران به سراغ گزینه مقابله با آمریکا خواهد رفت.

۵- طرف‌های دیگر برجام، همواره بر ضرورت اجرای آن توسط کلیه اطراف از جمله آمریکا تاکید می‌کنند. آنها ضمن اعلام پای بندی خود به برجام، در عمل نیز نشان داده‌اند که به تعهدات خود پای بند هستند و در صورتی که آمریکا به تعهدات خود عمل نکند آنها حاضر به همراهی با آمریکا نیستند و بدین ترتیب، برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی به راه خود ادامه خواهد داد و این آمریکاست که منزوی خواهد شد و خسران خواهد دید.

۶- سازوکار برجام بگونه‌ای است که حتی اگر مشکلات بزرگ‌تری نیز بر سر راه اجرای آن پدید آید، ایران می‌تواند به نقطه آغاز برگردد و تمام اقدامات لازم را برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای انجام دهد. به همین دلیل است که در توصیف برجام همواره در داخل و خارج گفته شده این یک توافق برد برد است و اینطور نیست که به نفع یک طرف و به ضرر طرف دیگر باشد. نقطه قوت برجام در این است که نشان داد می‌توان مهم‌ترین مناقشات جهان را با مذاکره به توافق منجر کرد و مانع تشنج شد. به همین دلیل، اگر یکی از اطراف برجام به تعهدات خود عمل نکند نزد افکار عمومی جهانیان محکوم و مطرود خواهد شد. طبیعی است که اگر جمهوریخواهان در آمریکا برجام را نقض کنند دچار همین وضعیت خواهند شد به‌طوری‌که حتی متحدان اروپایی خود را نیز از دست خواهند داد.

با توجه به این واقعیت‌ها، برای ما به عنوان ملتی که چهار دهه در برابر زورگوئی‌های قدرت‌های استکباری ایستاده‌ایم و استقلال و شرافت خود را حفظ کرده‌ایم، اکنون وظایفی وجود دارد که باید به آن‌ها عمل کنیم تا بتوانیم به مسیری که برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله برجام در پیش رو داریم ادامه دهیم. ما برای وادار ساختن آمریکا به انجام تعهداتش به وحدت کلمه نیاز داریم، همان چیزی که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و در دفاع مقدس نیز ما را بر دشمنانمان چیره ساخت. جلوگیری از هدر رفتن امکانات، وقت‌ها و نیروها و بکار گرفتن آنها در ارتقاء امور اصلی و اساسی و پرهیز ار مشغول ساختن آنها به امور فرعی و حاشیه‌ای وظیفه مهم دیگری است که اگر به درستی انجام شود، قدرت ملی ما را مضاعف می‌نماید. هوشیاری در برابر اختلاف افکنی‌ها و مقابله با حرمت شکنی‌ها و فرصت طلبی‌ها که عامل مهمی در مقابله با سلب اعتماد مردم به نظام است از دیگر وظایفی است که در این مقطع حساس باید به آن عمل شود.

اینها عواملی هستند که می‌توانند زمینه را برای عملی شدن آرمان بلند رسیدن به اقتصاد مقاومتی هموار نمایند و این ملت مقاوم را در تمام زمینه‌های لازم برای ایستادگی در برابر سلطه طلبان مجهز سازند. ما به همان میزان که برای شناساندن دشمن به مردم و گوشزد کردن خطر دشمن خارجی حرف می‌زنیم و تلاش می‌کنیم، برای دور ساختن جامعه از تفرقه، بدبینی، تهمت، بداخلاقی، دروغ و حرمت‌شکنی هم باید تلاش کنیم تا بتوانیم پشتوانه مردمی نظام برای مقابله با دشمنان را تقویت نمائیم. این واقعیت تلخ را بپذیریم که مسئولان و مربیان، در این زمینه به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و اگر خسرانی متوجه جامعه باشد از این ناحیه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha