• شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95090603942
  • خبرنگار : 71568

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد خبر داد

ارائه 800 دستاورد نوین دانشگاه آزاد در هفته پژوهش

ارائه 800 دستاورد نوین دانشگاه آزاد در هفته پژوهش

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 800 دستاورد نوین در نمایشگاه هفته پژوهش ارائه خواهد شد، به پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: منطقه هدف برای استقرار این پارک در غرب تهران منطقه گرمدره است.

به گزارش ایسنا، ابراهیم واشقانی فراهانی امروز در نشست خبری "برگزاری مسابقات روباتیک آسیا و اقیانوسیه 2018 به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین" با بیان اینکه هفته پژوهش از 21 آذرماه به مدت هفت روز برگزار می‌شود، اظهار کرد: فعالیت‌ها در این هفته طی سه سطح خواهد بود که سطح اول مربوط به انتخاب پژوهشگران برتر در سطح واحدها است که در این رابطه پیش‌بینی می‌شود حدود 1200 نفر به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سطح دوم مربوط به استان‌هاست که در استان‌ها مطابق استانداردهای مربوطه افراد برتر انتخاب می‌شوند که انتظار می‌رود 1231 نفر در این راستا معرفی شوند که از بین این افراد تعدادی نیز به ستاد مرکزی معرفی خواهند شد که در این ستاد برای هر گروه آموزشی یک نفر را انتخاب می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به امتیازی که اعضای هیات علمی کسب کردند 11 عضو هیات علمی را به وزارت  علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کردیم که مطابق استانداردها ارزیابی شوند. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته در میان پژوهشگران برتر کشوری دانشگاه آزاد نیز نمایندگانی را داشت، امیدواریم امسال نیز از میان 11 نفر عضو هیات علمی معرفی‌شده از سوی دانشگاه آزاد، حداقل یک نفر به عنوان پژوهشگر برتر کشوری معرفی شود.

واشقانی فراهانی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد مطابق سال‌های گذشته در نمایشگاه هفته پژوهش با تمام توان در راستای ارائه توانمندی‌های خود به ویژه در عرصه فناوری شرکت می‌کند، گفت: دانشگاه آزاد در این نمایشگاه با 42 واحد خود در متراژ 2200 مترمربع حضور خواهد داشت که این واحدها 800 دستاورد نوین خود را ارائه خواهند کرد. در این راستا تاکید ما بر ارائه دستاوردهای نوین که از نظر فناوری از تراز بالایی برخوردار هستند، بوده است.

استقرار 18 شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه درخصوص مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه ضمن اشاره به اینکه هدف ما تا پایان سال 96 تاسیس 150 مرکز رشد و 800 مرکز فناور و شرکت دانش‌بنیان بود، گفت: تاکنون توانستیم برای 100 مرکز رشد مجوز بگیریم که از این تعداد 65 مرکز رشد مربوط به دوره مدیریت جدید بوده است. همچنین تاکنون 935 واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان تاسیس شده که از اهداف ترسیم شده نیز فراتر رفته است.

وی افزود: فعالیت این واحدها متفاوت است و از بین 935 شرکت دانش‌بنیان 170 شرکت به طور رسمی ثبت شده‌اند. البته در دانشگاه آزاد شرکت‌های دانش‌بنیان دو نوع هستند به‌گونه‌ای که صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک توسط شورای سیاست‌گذاری خود دانشگاه تایید شده و این شرکت‌ها از همه مشوق‌های مالی دانشگاه از جمله مشارکت در سرمایه‌گذاری بهره‌مند هستند. از طرفی شرکت‌های دانش‌بنیان نوع دوم نه‌تنها تاییدیه شورای سیاست‌گذاری دانشگاه آزاد را دارند بلکه در سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز قرار گرفته‌اند که با ارزیابی‌های این معاونت صلاحیت‌شان تایید شده است که تاکنون در این راستا صلاحیت 60 شرکت مورد تایید قرار گرفته و 110 شرکت نیز در حال ارزیابی هستند.

واشقانی فراهانی همچنین به اخذ مجوز تاسیس پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: اخذ مجوز تاسیس پارک علم و فناوری از وزارت علوم گام بزرگی برای دانشگاه آزاد به عنوان بخش خصوصی محسوب می‌شود که در حال حاضر این پارک در ساختمان موقت شکل گرفته که میزبان حدود 18 شرکت دانش‌بنیان نیز است که البته تعداد متقاضیان برای استقرار در این پارک زیاد بود اما این مساله نیاز به فراهم کردن امکانات جدید دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برای استقرار پارک علم و فناوری با معاونت علمی رایزنی کردیم که دو نقطه یکی در منطقه پردیس و دیگری در منطقه گردمدره در غرب تهران مدنظر ما قرار دارد که در این راستا زیرساخت‌های واحد پردیس تقریبا آماده شده است اما باید بگویم که هدف اصلی ما برای استقرار این پارک در غرب پارک منطقه گرمدره است زیرا در این منطقه ظرفیت‌های بزرگی داریم.

به گفته واشقانی فراهانی پس از استقرار بخشی از شرکت‌های دانش‌بنیان در واحد پردیس، اقدامات لازم برای ایجاد زیرساخت در غرب تهران منطقه گرمدره در دستور کار قرار خواهد گرفت.

تجاری‌سازی بیش از 650 محصول دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از 650 محصول تجاری‌سازی‌شده در سطوح مختلف داریم که سطح آمادگی این محصولات بالای هفت است، گفت: یکی از اهداف هفته پژوهش این است که شرکت‌های دانش‌بنیان طرح‌های تجاری‌سازی‌شده خود را امکان سرمایه‌گذاری و اجرای آنها در مقیاس بزرگ است، عرضه کنند و متناسب با سودآوری و جاذبه برای این نوع محصولات با مشتریان وارد مذاکره شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: البته برخی محصولات در واحدهایی همچون واحد همدان در مقیاس بزرگ تولید و به مشتریان عرضه شده‌اند اما برخی واحدها آمادگی تولید انبوه محصولات تجاری‌سازی‌شده خود را دارند اما برای عملیات‌سازی این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری دارند.

برگزاری مسابقه روباتیک آسیا و اقیانوسیه در دانشگاه آزاد قزوین

در ادامه این نشست موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با بیان اینکه با حمایت ریاست‌ دانشگاه و معاونت پژوهشی توانستیم در نشست آسیا و اقیانوسیه که در آلمان برگزار شد، شرکت کنیم، گفت: در این نشست کمیته آسیا و اقیانوسیه شکل گرفت که شامل کشورهای آسیایی، روسیه و استرالیا است.

وی افزود: در نشستی که در پکن برای مسابقات آسیایی برگزار شد، دانشگاه آزاد با ارائه پروپوزال قوی و اتکا به پشتوانه 11 سال تجربه خود توانست میزبانی مسابقات روباتیک آسیا- اقیانوسیه در سال 2018 را بگیرد.

موسی‌خانی تصریح کرد: درخواست‌هایی از سوی کشورهای دیگر مثل روسیه که پشتوانه مالی خوبی نیز دارند جهت اخذ میزبانی صورت گرفته بود اما با توجه به تجربه ایران و پروپزال قوی که ارائه کرد میزبانی این مسابقات برای ما صادر شد.

موسی‌خانی با بیان اینکه این مسابقات به احتمال زیاد در دسامبر 2018 در جزیره کیش برگزار خواهد شد، تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این مسابقه در توسعه هوش مصنوعی و روباتیک گام‌های اساسی برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha