• یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95091407692
  • خبرنگار : 71573

آنچه درباره‌ی جشنواره‌ی فیلم وحدت اسلامی مطرح شد

آنچه درباره‌ی جشنواره‌ی فیلم وحدت اسلامی مطرح شد

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم وحدت اسلامی گفت: این جشنواره موضوع محور است و هدف ما این است که هنرمندان و فیلم‌سازان نسبت به این مقوله، دقت نظر بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، هاشم میرزاخانی که 14 آذر ماه در نشست رسانه‌ای جشنواره سخن می‌گفت به تعداد آثار رسیده به این رویداد اشاره کرد و افزود: به طور کلی 919 فیلمساز آثار خود را از اقصی نقاط جهان برای ما ارسال کرده‌اند که در بخش ملی 617 اثر در حوزه‌های داستانی بلند، کوتاه، پویانمایی، مستند و نماهنگ کلیپ ارسال شده است.

به گفته‌ی او؛ در بخش مستند، 293  فیلم بلند و کوتاه از بین 31 اثر به بخش مسابقه راه‌ یافتند و در بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند 131 اثر برای ما ارسال شده که 28 اثر به بخش ملی راه یافتند و 13 اثر از این 28 فیلم به بخش بین‌المللی معرفی شده‌اند.

دبیر جشنواره‌ی فیلم وحدت اسلامی با اشاره به تعداد آثاری که در بخش پویانمایی ارسال شده است، ادامه داد: در بخش پویانمایی 140 اثر  ارسال شده که 28 فیلم به بخش ملی راه یافتند و 9 فیلم از آن در بخش بین‌المللی معرفی شده‌اند. در بخش نماهنگ 45 اثر ارسال شده  که 6 اثر در بخش ملی و 4 اثر به بخش بین‌المللی راه یافتند، همچنین در بخش داستانی 41 اثر ثبت نام کردند که 15 اثر به مسابقه راه‌یافتند. 

میرزاخانی یادآور شد: در بخش بین‌المللی نیز با موضوع اسلام ستیزی و اسلام‌هراسی، 15 اثر دریافت کردیم که 3 اثر آن به بخش مسابقه معرفی شده‌اند. در بخش بین‌الملل  به طور کلی 302 فیلم از 27 کشور  جهان دریافت کردیم که این کشورها شامل آمریکا، ایتالیا، ایرلند، هند، عراق ، قطر، روسیه، مراکش، اندونزی، ترکیه، کانادا، اردن و.... می‌شوند.

به گفته‌ی دبیر جشنواره‌ی فیلم وحدت اسلامی؛ جوایز بخش بین‌المللی روز افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران با سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهوری اهدا می‌شود. همچنین جوایز بخش ملی نیز در آیین اختتامیه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اهدا خواهد شد.

وی همچنین خبر داد: برنامه‌ریزی شده تا آثار جشنواره فیلم وحدت اسلامی از طریق رسانه‌ملی نیز پخش شود. آثار مستند در شبکه مستند و آثار داستانی و پویانمایی از طریق شبکه افق پخش خواهند شد.

میرزاخانی خاطرنشان کرد: در روز اختتامیه جشنواره، بزرگداشتی در بخش ملی برای محمدرضا اسلاملو که بیش از سه دهه است در این حوزه فعالیت می‌کند، برگزار خواهد شد.

محمد رضا گلرو معاون اجرایی و برنامه‌ریزی جشنواره‌ی فیلم وحدت اسلامی هم که در این نشست رسانه‌ای که در مجمع جهانی تقریب مذاهب برگزار شد، حضور داشت در سخنانی گفت: با توجه به افول جریان‌های تکفیری که در دوران پساتکفیری قرار می‌گیریم باید به دنبال تمدن‌سازی باشیم.

او با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت گفت: امیدوارم تقابل رویداد بزرگ فرهنگی با ایام مبارک فتح‌بابی برای گشایش در فضای فرهنگی کشورهای اسلامی  و گامی اثربخش در وحدت اسلامی این کشورها باشد.

 وی با بیان اینکه ما در یک فضای خاص تاریخی قرار گرفته‌ایم اظهار کرد: در این شرایط با وجود پدیده شوم تکفیری که به دنبال تخریب چهره ناب اسلام محمدی است ،ما به دنبال ایجاد فضای جدید و شرایط مناسب برای شناساندن چهره‌ واقعی اسلام به عنوان دین مهربانی و دین رفاه هستیم.

معاون اجرایی وبرنامه‌ریزی مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با علمای جهان اسلام که بر ایجاد تمدن اسلامی تأکید داشت، تصریح کرد: با توجه به افول جریان‌های تکفیری ما در دوران پسا تکفیری قرار داریم ما باید به دنبال ایجاد تمدن اسلامی باشیم و این مهم را از طریق فرهنگ‌سازی انجام دهیم و در فضای رسانه‌ای و فرهنگی حضور متفاوت داشته باشیم. مجمع تقریب مذاهب طی سالهای اخیر تلاش کرده تا زمینه را برای رویدادهای بزرگ فرهنگی آماده کند و یکی از تلاش‌های ما جشنواره‌ای با نام جشنواره فیلم وحدت اسلامی است.

او در ادامه افزود: جشنواره فیلم وحدت اسلامی همزمان با سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی برگزار می‌شود؛ این جشنواره در دو حوزه ملی و بین‌المللی  و بخش‌های مختلف مستند، داستانی، انیمیشن، نماهنگ و غیره برگزار می‌شود.

گلرو ادامه داد: رویکرد ما به حضور فضای رسانه‌ای و فرهنگی رویکرد استراتژیکی است که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب دنبال می‌شود و ما در صدد ایجاد موسسه رسانه‌ای و فرهنگی هنری تقریب مذاهب هستیم و مقدمات آن مهیا شده است. تلاش ما این است که در سال آینده به بخش‌هایی که امسال کمتر به آن توجه شده مانند فیلم‌نامه، عکس و پوستر بپردازیم. 

در بخش دیگری از این نشست تیزر جشنواره بین‌المللی فیلم وحدت اسلامی که به سه زبان  است و توسط ابوذر حیدری تهیه شده بود به نمایش گذاشته شد.

همچنین از پوستر این جشنواره که توسط مسعود نجاتی طراحی شده بود و تندیسی که توسط بهنام کیوان طراحی و اجرا شده بود رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha