• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 95091609550
  • خبرنگار : 71410

باید به ما «پایان‌نامه‌نویس‌»ها مدال بدهند!

باید به ما «پایان‌نامه‌نویس‌»ها مدال بدهند!

شما هم صدایشان را در میدان انقلاب شنیده‌اید؟ صدای همان «دادزن‌ها»ی معروف که همیشه یک تراکت در دست دارند و فریاد می‌زنند: «پایان‌نامه، پروپوزال، مقالات آی اس آی». آنها اغلب شما را به انتهای پاساژها یا دفترهای مخصوص هدایت می‌کنند تا با پرداخت یک مبلغ دو یا سه میلیون تومانی پایان‌نامه مورد نظرتان را سفارش دهید.

آنها نه صنف مشخصی دارند و نه اینکه در دفاتر قانونی فعالیت می‌کنند که بشود به راحتی از کارشان سر درآورد؛ هر چند که هیچ کار عجیبی هم نمی‌کنند و فعالیتشان کاملا علمی است!

«پایان‌نامه» قرار است نتیجه حداقل ۱۸ سال درس‌خواندن ما باشد. باید در قالب یک پژوهش جامع از مرتبه علمی‌مان دفاع کنیم تا آنچه را آموخته‌ایم، نشر و توسعه دهیم اما خیلی از ما ترجیح می‌دهیم پایان‌نامه‌ بخریم و از پژوهشی که شخص دیگری برایمان انجام داده است، مقابل هیئت داوران دفاع کنیم. شاید تنبلی می‌کنیم و حوصله‌اش را نداریم. شاید هم خیلی سرمان شلوغ است و اصلا وقتش را نداریم. به هر حال ترجیح می‌دهیم با یک پایان‌نامه دو سه میلیونی که خیلی هم ربطی به ما ندارد، مدرکمان را قاب کنیم و به دیوار بزنیم.

راجع‌ به خرید و فروش پایان‌نامه خیلی گفته شده و شنیده‌ایم. خیلی‌ها از این موضوع به عنوان از بین رفتن حیثیت علمی کشورمان یاد می‌کنند و وزارت علوم هم بارها اعلام کرده است که در این زمینه برخورد جدی خواهد کرد. اما ما که پایان‌نامه را می‌خریم، یک طرف ماجرا هستیم و آنها که پایان‌نامه می‌نویسند، سوی دیگر ماجرا ...

مریم یک «پایان‌نامه‌نویس» است؛ یک دختر جوان ۳۰ ساله که چیزی نمانده مدرک دکتری‌اش را در یکی از شاخه‌های علوم اجتماعی از دانشگاه آزاد دریافت کند: «حدودا دو سال و نیم است که پایان‌نامه می‌نویسم. البته نمی‌شود به این کار به چشم شغل نگاه کرد. این یک کار خیلی فصلی است و حتی ممکن است که طی یک سال شما فقط روی یک پایان‌نامه کار کنید. واقعا این شغلی نیست که بشود با آن امرار معاش کرد اما با توجه به وضعیت اشتغال، شاید طبیعی باشد که افراد به این شغل‌ها روی بیاورند.»

البته مریم مدعی است که پایان‌نامه‌نویسی شغلی نیست که فقط دانشجویان به آن روی آورده باشند: «من استاد دانشگاهی را می‌شناسم که با دفتر فنی نزدیک دانشگاه تبانی می‌کند که خودش امور پایان‌نامه‌ها را دست بگیرد. چیز عجیبی هم نیست؛ وقتی یک استاد دانشگاه که اتفاقا هیئت علمی هم هست، درآمدی حدود سه میلیون تومان دارد به این شغل روی بیاورد و کسب درآمد کند.»

او از دیدگاه مردم عادی نسبت به این شغل هم حرف می‌زند: «دید عوام این است که پایان‌نامه‌نویس‌ها در میدان انقلاب یا در یک زیرزمین نشسته‌اند و کار می‌کنند. حتی فکر می‌کنم تا حدی چهره منفوری برای ما قائل می‌شوند اما در محیط دانشگاه و به‌ویژه در میان دانشجویان مقطع دکترا پایان‌نامه‌نویسی یک افتخار است و هر وقت بحث علمی می‌شود ما با افتخار می‌گوییم که روی این موضوع علمی کار کردیم و پایان‌نامه نوشتیم. این یک توانمندی است. در دانشگاه این موضوع کاملا جا افتاده است و معتقدیم که ما مشاور پایان‌نامه هستیم و به دانشجویان مشاوره می‌دهیم.»

با این حال پایان‌نامه‌نویسی هیچ‌گاه در کشور ما یک شغل رسمی و قانونی محسوب نمی‌شود. وقتی در این‌باره‌ با مریم صحبت می‌کنم، می‌گوید: «زمانی که درباره قانون بحث می‌کنیم، باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که حکومت نیز در برابر ملت وظایفی دارد که در قانون اساسی ذکر شده است. ملت هم در مقابل حکومت وظایف و تعهداتی دارد اما چند درصد از تعهدات عملی شده‌اند؟ فکری به حال بیکاری دانشجویان دکتری کرده‌اند؟ اگر فکری کرده‌اند، خب من باید به خاطر کارم پاسخگو باشم. شما حتما می‌دانید که چندین خلاء حول یک آدم تحصیل‌کرده وجود دارد. اگر شما عوامل مختلف را کنار هم قرار دهید، می‌بینید که کار ما بسیار شرافت‌مندانه است. اصلا باید به ما پایان‌نامه‌نویس‌ها مدال هم بدهند!»

او در میان گپ و گفتمان از کوره در می‌رود: «من فکر می‌کنم آنچه که باید به عنوان یک موضوع حساس مورد مطالعه قرار بگیرد، موضوع فقر و سن روسپی‌گری است که به ۱۳ سال رسیده است. اگر  می‌خواهید، واقعیت‌های اجتماعی را تحلیل کنید باید به معضلاتی از این دست بپردازید.»

مریم خاطره‌های بد  هم از چند دانشجو که برایشان پایان‌نامه نوشته است، دارد: «یکی از مشکلات ما این است که دانشجویان سرمان را کلاه می‌گذارند. مثلا سه فصل از کار پایان‌نامه‌شان را که انجام می‌دهیم تا به استادشان نشان دهند، دیگر پیدایشان نمی‌شود و می‌گویند پایان‌نامه بد بود و استاد راهنما کارمان را قبول نکرد. بعد کلی با ما دعوا می‌کنند و پولمان را نمی‌دهند؛ در صورتی که خیلی‌هایشان دروغ می‌گویند.»

این دختر جوان، «پایان‌نامه‌نویسی» را برای وجهه علمی‌اش مثبت ارزیابی می‌کند: «من از این پایان‌نامه‌ها در راستای نگارش مقالات علمی خودم هم استفاده می‌کنم. چون اساسا دانشجویی که پایان‌نامه‌اش را به کس دیگری می‌سپارد، قطعا یک آدم علمی نیست و دنبال این مسائل نخواهد بود. من در واقع با این کار، بانک مطالبم را پربار و در زمان مناسب از آنها استفاده می‌کنم.»

از مریم می‌پرسم که آیا از این همه هزینه‌کردن در دانشگاه آزاد و پیش رفتن تا مقطع دکتری بدون به بار نشستن زحماتش احساس خسران می‌کند؟ پاسخ می‌دهد: «احساس خسران نمی‌کنم اما باید بگویم که دانشجویان مقطع دکتری به پوچی می‌رسند. دانشجوی دکتری علاقه‌مند به پژوهش است. دلش می‌خواهد طرح پژوهشی بگیرد اما کسی حمایت نمی‌کند. وقتی می‌خواهیم وارد بازار کار شویم انقدر کارهای دفتری ساده به آدم پیشنهاد می‌دهند که برای انجام آنها اصلا نیازی به تحصیلات نیست. در آخر وقتی هم که می‌آییم کار پژوهشی از نوع پایان‌نامه نویسی انجام دهیم، از جهت دیگری کارمان را محکوم می‌کنند.»

ایسنا - سهیلا صدیقی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۶:۲۷

خیلی موسسات پایان نامه نویسی در همین انقلاب وجود داره که چند روزه پایان نامه تحویل میدن. کارشون هم حالت خط تولیدی داره و بیش از ۱۰۰ نفر کارمند دارن که نفری ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان حقوقشونه و پایان نامه! می نویسن. دفتر و دستک هم دارن و خیلی پز این که موسسه قانونیه رو میدن.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۹ ۱۴:۴۳

مگر اساتید مقاله هایش علمی است یا ترجمه چند وقت قبل من رفتم سایت همایشی دیدم چند استاد بزرگ جهانی ر و به اسم داور مقالات معرفی کرده اند وقتی بهشون ایمیل کردم گفتند اینها حتی اسم ما را بلد نیستند هجی کنند

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۶:۵۴

سلام این یک حقیقت است که ایشون بیان کرده اند. واقعا اگر جرم محسوب میشود چرا فکری به حال دانشجوی دکتری نمیکنند؟ چرا این همه دانشجوی دکتری میگیرند؟ چرا این همه پردیس، شبانه ، بین الملل و ..... ارشدو دکتری میگیرن؟ من دانشجوی دکتری متاهل وقتی سراغ کار میروم کسی جواب گو نیست، اصلا کاری هم نیست. اخر سر میگن واسه چی دکتری میخونی؟ واسه چی ازدواج کردی؟ چون همش شعار میدیم همش بلوف میزنیم چرا وقتی استاد دانشگاه ماهی 10 میلیون پول میگیره گرندی که بهش تعلق میگیره تا از این طریق به رشد علمی کمک بشه به دانشجو نمیدن که به رشد علمی برسه؟؟چرا واقعا؟ فکر میکنید اساتید از این کار خوششون نمیاد؟ برعکس این اساتید تشویق میکنن که دانشجوها برن پایان نامه بیرون بنویسن تا مقاله خوب استخراج کنن ارتقاء بگیرن حقوق 10 میلیونی بشه 11 میلیون. این دانشجو هم نتونه میدن به دانشجویی که میتونه ازش مقاله در بیاره اسم طرفی هم که پول داده تهش میزنن آخرسر استادیار بشه دانشیار ، دانشیار بشه استاد تمام ؛ به خاطر چی ؟ پول؟ چجوریه این پول برای اساتید حلاله برای پایان نامه نویس ها حرام؟ یکم تفکر کنیم الکی هم شعار ندیم مایاد گرفتیم که همیشه ضعیفو بکوبیم چون زورمون به قوی نمیرسه.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۷:۱۸

دوست عزیز بنده خودم استاد دانشگاه هستم و با وضعیت اسفناکی زندگی می کنم، چه کسی گفته استاد دانشگاه ماهی 10 میلیون تومان حقوق می گیرد؟! من که با 11 سال سابقه کار دریافتی ام 4 میلیون و 200 هزار تومان است. شما چرا همه چیز را قاطی هم کرده اید؟! شاید باشند اساتیدی که گرنت پژوهشی شان را صرف کاری غیر از پژوهشی می کنند ولی همه این طور نیستند و من قسم می خورم که علاوه بر گرنت خودم، از جیب خودم که حق زن و بچه ام است صرف کار پژوهشی ام هم می کنم. لطفا اگر موارد اندکی دیده اید به همه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تعمیم ندهید دوست عزیز.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۱۶:۲۶

وقتي مدرك گرايي ملاك سنجش سواد افراد مي شود. وقتي بر خلاف ممالك پيشرفته ارزش دوره هاي اموزشي درك نمي شود. وقتي سنجش علم كشور با امار مقالات و نه كاربردي شدن دانش سنجيده مي شود. وقتي كه اصلح گزيني حاكم نباشد. وقتي برنامه طولاني مدت در كشور وجود ندارد. وقتي به زندگي مردم بي توجهي نشان داده شود و مسئولان خود را جدابافته از اين ملت بدانند. وقتي سرمايه سالاري حاكم شود. انگاه ....

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۲۱:۳۰

درست گفتید احسنت من خودم استادیار یک دانشگاه درجه دوم کشورم و این کار برخی همکارانمان را در دانشگاههای به اصطلاح درجه یک کشور رصد می کنم داوری بسیاری از پایان نامه ها یک تئاتر زشت در جلسه دفاع است و همه با هم تبانی می کنند دانشجو هم تبدیل شده به ماشین ارتقا واقعا متاسف هستم برای سیستم علمی کشورم که گرفتار اساتید عالم نما شده است متاسفم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۱ ۱۰:۳۳

دوست عزیزم علی آقا بنده خودم در این محیط های دانشگاهی به اصطلاح درجه یک درس خوندم حداقل سه دانشگاه در سه دوره تجربه کردم. کم کمش با 100-200 نفر دانشجوی دوره تحصیلات تکیملی برخورد داشتم نشنیدم کسی بگه استادم منو به دید مقاله نمیبینه. امیدوارم شما در این راه همیشه ثابت قدم باشید تا بگیم استثنایی هم وجود دارد. ای کاش خبرگزاری ایسنا این تیتر خبر به عنوان یک پژوهش در سطح دانشگاه برگزار کنند تا ببینیم واقعیت تلخ جامعه چیه تا سرمونو از برف بیاریم بیرون و هیچ اتلاف انرژی و وقتی در این جامعه صورت نگیره.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۷:۳۵

حقیقت را باید از جامعه فهمید نه از تریبون ها، واقعیت این است که تا نیاز نباشد بازار شکل نمی گیرد. وظیفه دولت هدفمند کردن این بازار است. مثل قضیه دلار نیز دولت به جای محکوم کردن و برخورد قهری بهتر است ایین نامه ای برای مراکز مشاوره پژوهشی تصویب بکند و با این ایین نامه این موسسات را زیر صنف مشخصی ببرد. فعالیت ها را محدود بر چهارچوب های قانونی بکند و موارد اینچنینی.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۸:۴۰

دانشگاه های پولی و بی کیفیت

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۹:۴۹

اغلب موضوعات پایان نامه ها تکراری است و هیچ ایده جدیدی در موضوعات وجود ندارد, با ایجاد سامانه اینترنتی همانندیاب می توان تشابه متون پایان نامه ها و کپی برداری و جعل پایان نامه ها را قبل از مرحله دفاع از پایان نامه تشخیص داد

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۱۹:۵۸

بیشترین جعل پایان نامه و خرید و فروش پایان نامه توسط کارمندان دولت که دانشجو هستند, انجام میشود تا یک کارشناسی ارشد و دکترا صوری بگیرند و ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان به پایه حقوق اشان اضافه شود یا سمت مدیریت و معاونت در اداره دولتی بگیرند

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۲۱:۰۶

سایت ایران داک بهترین سامانه برای ذخیره و آپلود پایان نامه هاست

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۲۱:۱۴

من ترجمه بهشون دادم کارشون خیلی سطحیه و غیر قابل استفاده. اشکال از برخی استادان راهنما و مشاوره که فقط اسم هستن ولی متاسفانه در مرحله پایان نامه دریغ از یک راهنمایی باورتون میشه به من در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی میگن برو مشاور امار خصوصی بگیر؟

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۶ ۲۲:۳۵

باید حداقل یک فصل از پایان نامه ها به ترجمه متون خارجی جدید اختصاص یابد

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۷ ۱۱:۴۲

من که خودم نوشتم...

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۸ ۰۷:۱۴

وقتی همه جا کاغذ ملاک پیشرفت باشه نتیجه اش اینه

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۱۸ ۱۶:۴۲

حضور تمام وقت اساتید داور, راهنما, مشاور پایان نامه در دانشگاه برای پاسخگویی به دانشجویان

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۲۰ ۱۳:۵۴

همه‌اش به چرخه معیوب مدرک‌سازی و البته ارزشمند بودن بی دلیل مدرک در خیلی جاها برای ارتقای شغلی برمیگرده...وقتی برای شغلی نیاز به مدرک نداری ولی اگه از دارقوزاباد هم مدرک بیاری 200 تا 300 تومن بره روی حقوقت خب میری دنبال این مسخره بازیا. مافیای کلاس کنکور و دانشگاه مه حالا از اون ور داره به مهد کدوک میره و از این ور به دکترا تو ایران کلی گردش مالی داره و تشویق بی دلیل ادمها برای تحصیلات عالیه بی دلیل و سطح پایین هم بخشی از این مافیاست...یه چرخه معیوب که فقط سر عده‌ای ساده رو که یا برای چشم و همچشمی یا ارتقای شغلی گول میخورن و خودش پول پارو میکنه..البته نقش سیستم مهمه چون با ارتقای شغلی دادن به مدارک سطح پایین چراغ سبز به این چرخه معیوب نشون میده.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۲۲ ۱۲:۱۴

برخی پایان نامه ها حتی موضوعشان هم از روی پایان نامه های قبلی کپی برداری شده و سیستم های نظارتی در معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد وجود ندارد

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۲ ۰۳:۰۷

موضوع بسیار جالبی بود. واقعا جذب شدم تا من هم نظری بدم بدم بدر این مورد. حرفم رو با نظریه چرخه شروع میکنم. خیلی از وقایع رخ داده تو جهان دارای چرخه هستند. پایان نامه نویس ها، عمدتا دانشجوهای تحصیلات تکمیلی هستند. از بیکاری ناله میکنند. به دنبال کار میرن و با توصیفات مریم پایان نامه نویس میشن. اشخاصی که امثال مریم براشون پایان نامه نوشتن مدرک ارشد و دکتری میگیرن. تعداد دکتر ها و ارشد ها تو جامعه زیاد میشه. شغل هایی که نیاز این مدارک باشه پر میشه و کار برای دکترهای ما کم. بعد ما تقصیر بیکاری دکترها رو چی میدونیم؟ بهتر نیست ما قطع کننده ی این چرخه بشیم؟ بهتر نیست کمی آینده نگر تر رفتار کنیم؟ انسان موفق کسی است که با شرایط جامعه خودش تغییر نکنه. از اصلاح تک تک خودمون شروع کنیم تا جامعه اصلاح بشه. من نظرم رو میگم. فروختن علم به شکل پایان نامه نویسی و این ها یکی از بزرگترین خیانت هایی هست که به عرصه علمی کشور میشه.