• شنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95092716516
  • خبرنگار : 71548

روایت حمید مجتهدی از همکاری در فیلم «محمد رسول‌الله»

روایت حمید مجتهدی از همکاری در فیلم «محمد رسول‌الله»

حمید مجتهدی (مستندساز) با حضور در برنامه «فرمول یک» به بیان توضیحاتی درباره ساخت و شرایط اکران فیلم «محمد رسول‌الله» پرداخت.

به گزارش ایسنا، برنامه «فرمول یک» با اجرای علی ضیاء شنبه (۲۷ آذرماه) که به‌مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) با تغییر در ساعت پخش و با حضور مهمانان ویژه روی آنتن رفت، میزبان حمید مجتهدی (مستندساز پیشکسوت)، علی نظام‌الدینی‌ (تردست) و چنگیز حبیبیان (خواننده) بود.

حمید مجتهدی - مستندساز - با حضور در برنامه «فرمول یک» درباره همکاری‌اش در فیلم «محمد رسول‌الله» گفت: با مصطفی عقاد هم‌کلاس و همکار بودیم و با هم فیلم‌هایی را هم کار کرده بودیم که یکی از این فیلم‌ها «محمد رسول‌الله» یا «رسالت» بود که در ساخت آن با عقاد همکاری کردم. این فیلم تحقیقات زیادی داشت و مقدار زیادی از سرمایه‌گذاری ساخت آن با خود عقاد بود.

او ادامه داد: ساخت فیلم ابتدا در مراکش شروع شد، اما شاه ایران و شاه سوری برای اجلاسی به آنجا آمده بودند و هر دو مخالف ساخت این فیلم بودند. مثل همین فیلم آقای مجیدی که با آن مخالفت شد، البته خوشحالم که این کار در ایران ساخته شد.

این مستندساز یادآوری کرد: آن زمان، برای تولید فیلم «محمد رسول‌الله» به کشور لیبی رفتیم، سرهنگ قذافی از ساخت فیلم استقبال کرد و «محمد رسول‌الله» آنجا کلید خورد. در این پروژه، من دوربین ۲ را داشتم و در تولید هم کمک می‌کردم. از نکات جالب فیلم «محمد رسول‌الله» این بود که زمان ساخت فیلم، بازیگران آمریکایی اصلا سراغ مشروبات الکی نرفتند.

مجتهدی گفت: در سال ۱۹۷۶ فیلمبرداری آغاز شد و من در سال ۱۹۷۹ آن را به ایران آوردم. منوچهر اسماعیلی مدیر دوبلاژ کار بود و حمزه را نیز گویندگی کرد. روبیک منصوری، صاحب استودیو را خدا بیامرزد، این فیلم در استودیو او دوبله شد. جالب است که او یک مسیحی بود و هربار درباره پول صحبت می‌کردم یا می‌خواستم با او قرارداد ببندم، می‌گفت بعدا.

او افزود: میکس فیلم «محمد رسول‌الله» را به استودیو خود عقاد در لندن بردم. مهندسی که برای میکس آمده بود، گفت فیلم بسیار عالی ساخته شده و من نمی‌توانم دستی در آن ببرم. در نهایت هم فیلم همزمان با انقلاب در ایران اکران و از آن استقبال زیادی شد. جمعیت تمام میدان انقلاب را برای رفتن به سینما مرکزی یا سانترال فراگرفته بود و در دیگر سینماهای تهران و شهرستان‌ها نیز استقبال گسترده‌ای از این فیلم شد.

در ادامه برنامه «فرمول یک» علی نظام‌الدینی‌، تردستی‌های را به‌صورت زنده اجرا و در ادامه در گفت‌وگو با ضیاء اظهار کرد: از پنج سالگی وارد این کار شدم. پدرم مربی ژیمناستیک بود و من روی صحنه سیرک، پل و چرخ و فلک می‌زدم. از پدرم تشکر می‌کنم که هرچه دارم از او است. از خانواده و مادرم و از همسرم که ایران نیست و در حالی که الان در محل زندگی‌اش نصفه شب است، دارد به‌صورت زنده برنامه را می‌بیند نیز تشکر می‌کنم. خود من هم ایران زندگی نمی‌کنم و یک ماه است به کشورم برگشته‌ام.

او در ادامه خطاب به ضیاء گفت: جایی دیدم در مصاحبه‌ای گفته بودی که «دوست دارم شومن بین‌المللی باشم»؛ از این حرف شما لذت بردم. حمل بر خودستایی نیست، اما تنها هنرمند ایرانی که می‌رود خارج و برنامه اجرا می‌کند، علی نظام‌الدینی است. تا کنون بسیاری از تلویزیون‌های خارجی از من دعوت کرده‌اند و این اولین‌بار است که در تلویزیون ایران حضور پیدا می‌کنم.

چنگیز حبیبیان، خواننده که از دیگر مهمانان برنامه «فرمول یک» بود، در سخنانی اظهار کرد: من کار را با مداحی در هیات‌مان آغاز کردم. وقتی به سوی خوانندگی رفتم، دوستانم جبهه گرفتند؛ اما اکنون آموزش آواز برای مداحان دارم. امروز تمام کسانی که کار مداحی انجام می‌دهند، متوجه‌اند که باید موسیقی بدانند و دوستان مداح با موسیقی می‌خوانند و می‌دانند که این دو جدا از هم نیستند.

حبیبان گفت: روزی خودجوش به ۱۵میدان خرداد، رادیو رفتم و گفتم می‌خواهم در رادیو خوانندگی کنم. خدا استاد حسین صبحدل را رحمت کند، او بر گردن خیلی از خوانندگان حق دارد. زنگ زدند و به او گفتند نوجوانی آمده و این‌طور می‌گوید. خودم را به استاد معرفی کردم و ایشان هم از من خواستند که بخوانم؛ به شدت دست و پایم را گم کرده بودم. استاد به من گفت برو هفته آینده ساعت ۲ منتظرت هستیم. آن زمان رفتم و سعی کردم به خودم مسلط باشم، ۲ ساعت خواندم و استاد ۵ دقیقه از این مدت استخراج و من را راهنمایی کرد که باید چه کنم و چطور صدایم را پرورش بدهم.

به گزارش ایسنا، برنامه «فرمول یک» به تهیه‌کنندگی افشین حسین‌خانی، از شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۱۰ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha