• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95093018654
  • خبرنگار : 71415

ترورهای مشهور دیپلمات‌ها در قرن بیستم

ترورهای مشهور دیپلمات‌ها در قرن بیستم

ترور رهبران ارشد جهان نظیر جان اف کندی، رئیس جمهور اسبق آمریکا و ماهاتما گاندی،‌ رهبر هند معمولاً بهتر از ترور دیگر مقامات جهان به خاطر سپرده می‌شوند اما ترور دوشنبه شب آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه ما را به یاد ترورهای تاریکی که در گذشته دیپلمات‌ها و نمایندگان دیگر کشورها را در خارج از خانه هدف قرار دادند، می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در اینجا به مواردی از این ترورها که در قرن گذشته (بیستم) روی دادند، اشاره می‌کنیم:

1914، سارایوو: آرشیدوک فرانتس فردینان، ولیعهد امپراتوری اتریش. او در این سال به هنگام راندن یک خودروی روباز از سوی یک گروه استقلال طلب صربستانی با شلیک گلوله ترور شد. از این حادثه به عنوان محرک آغاز جنگ جهانی اول یاد می‌شود.

1918، مسکو: ویلهلم فان میرباخ، سفیر آلمان در روسیه. فان میرباخ توسط اعضای حزب انقلابی سوسیالیست‌های چپ در شهر مسکو ترور شد. از این ترور به عنوان تلاشی ناکام برای تحریک یک جنگ میان آلمان و اتحاد شوروی که به تازگی تاسیس شده بود، یاد می‌شود.

1973، خارطوم: کلئو ای. نوئل، سفیر آمریکا در سودان. او در حالی که در مراسمی در محل سفارت عربستان در شهر خارطوم حضور پیدا کرده بود از سوی اعضای گروه شبه نظامی سپتامبر سیاه به اسارت گرفته شده و پس از آن کشته شد.

1972، کانتی اسلیگو، ایرلند: لرد لوئیس مونت باتن، آخرین نائب‌السلطنه هند. وی در سال 1979 هنگام گذراندن تعطیلات در ایرلند در بمب‌گذاری گروه شبه نظامی ارتش جمهوری خواه ایرلند کشته شد. مونت باتن یکی از چهار نفری است که به هنگام منفجر شدن بمب کار گذاشته شده توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند در قایقش کشته شدند. این بمب بلافاصله پس از عزیمت قایق از بندر مولاگمور ایرلند منفجر شد.

1979، لاهه: ریچارد سایکس، سفیر انگلیس در هلند. سایکس در مقابل اقامتگاهش در شهر لاهه با شلیک گلوله کشته شد. ارتش جمهوری خواه ایرلند بعداً مسئولیت این ترور را به عهده گرفت.

1982، اتاوا: آتیلا آلتیکات، وابسته نظامی ترکیه در کانادا. خودروی حامل آلتیکات از سوی اعضای یک گروه شبه نظامی ارمنستانی مورد حمله قرار گرفت. آنها در یک کمین این خودرو را که برای چراغ قرمز ایستاده بود، هدف آتش خود قرار دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha