نگاهی به قرارداد نهایی ایران‌ایر با ایرباس

غول آسمانی ایرباس به ایران نمی‌آید/ سبد ۳۳۰ آب رفت

ایرباس

۱۱ ماه زمان نیاز بود تا آنچه دو طرف در بهمن سال گذشته در پاریس نهایی کرده بودند در تهران به امضا برسانند؛ امضایی که به گواه آن ایران‌ایر بزرگترین خرید خود پس از چهار دهه را به ثبت می‌رساند.

به گزارش ایسنا، هرچند تحریم های صنعت هوایی ایران به مدت ها قبل از مسائل هسته ای باز می گشت اما در جریان مذاکرات، طرف ایرانی توانست بندهایی را به برجام اضافه کند که تحریم ها در حوزه هوایی را نیز تحت تاثیر خود قرار داد؛ موضوعی که به بازگشت غول های هوایی جهان به آسمان ایران منجر شد.

به فاصله چند روز پس از نهایی شدن فروش ۸۰ فروند بوئینگ به ایران، این بار ایرباس فرانسه نیز به طور رسمی کار خود را در ایران نهایی کرد تا در اولین فروش، ۱۰۰ فروند ایرباس به نام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) زده شود.

این هواپیماها که تحویل آنها از هفته‌های آینده آغاز خواهد شد و در جریان روندی ۱۰ ساله به ناوگان کشور می پیوندند، می توانند در مقاصد کوتاه و البته سفرهای طولانی به کار بیایند.

طبق اعلام دو طرف هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران در سه خانواده ایرباس قرار دارند. ۴۶ فروند ایرباس ۳۲۰، ۳۸ فروند ایرباس ۳۳۰ و ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰.

محوریت ایرباس ۳۲۰ در این قرارداد نشان از آن دارد که ایران‌ایر روی پروازهای داخلی و منطقه‌ای خود حساب ویژه ای باز کرده است. این هواپیما در دو کلاس پروازی مسافرگیری می‌کند و ظرفیت مسافرگیری بین ۱۶۸ تا ۱۸۴ مسافر را دارد.

با توجه به نیاز جدی ایران به هواپیماهایی با برد متوسط که مسافرانی در حدود ۱۵۰ نفر را جابجا می‌کنند به نظر می‌رسد ایرباس ۳۲۰ می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای صنعت هوایی ایران را برای پروازهای داخلی برطرف کند.

ایرباس ۳۳۰ نیز می تواند پروازهای منطقه ای و حتی پروازهایی به اروپا و آسیای شرقی را انجام دهد. هرچند ایران‌ایر در قرارداد نهایی خود، تعداد این تایپ از هواپیما را کاهش داده و از ۴۵ فروند ابتدایی به ۳۸ فروند رسانده است اما همچنان تعداد بالای این هواپیما در سبد خرید ایران نشان دهنده نقش آفرینی جدی‌اش در آینده خواهد داشت.

آنچه بیشترین اهمیت را دارد حذف قطعی نام ایرباس ۳۸۰ از سبد خرید ایران است. همان طور که ایسنا چند هفته قبل این موضوع را پیش‌بینی کرده بود، سرانجام ایران تصمیم گرفت فعلا از خرید بزرگترین هواپیمای مسافرتی جهان صرف نظر کند؛ موضوعی که با توجه به احتمال توقف تولید این نوع هواپیما، شاید ورود این غول آسمانی را برای همیشه به ایران متوقف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۳ ۱۰:۴۵

ببخشید، شما تو عنوان نوشتید 330 آب رفت، بعد آخرش نوشتید 380 بعد تو لیست خریداری شده هاتون هم سه مدل 320، 330، 350 نوشتید، گیج کننده است!

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۳ ۱۱:۲۲

متن که واضحه. میگه خرید ایرباس380 (غول آسمانی) از برنامه حذف شده، ایرباس 330 هم کمتر از برنامه قبلی خریداری میشه و بیشترین خرید از نوع 320 انجام خواهد شد

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۳ ۱۱:۱۹

چرا تیتر را با بار منفی زدید؟ مردم همینجوری نا امید هستند شما چرا . . .