• یکشنبه / ۵ دی ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 95100502683
  • خبرنگار : 71542

قائم مقام سازمان جنگل‌ها:

طرح استراحت جنگل‌ها به معنای رهاسازی جنگل‌ها نیست

طرح استراحت جنگل‌ها به معنای رهاسازی جنگل‌ها نیست

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تأکید بر اینکه رهاسازی جنگل‌های شمال در دستور کار ما قرار ندارد، گفت: طی ۱۰ سال آینده در کلیه سطوح جنگل‌های شمال بهره‌برداری چوب به شکل تجاری و صنعتی متوقف می‌شود.

به گزارش ایسنا، ناصر مقدسی در نشست خبری تبیین سیاست‌های سازمان جنگل‌ها در مورد نحوه اجرایی کردن طرح استراحت جنگل‌ها اظهار کرد: بایستی بازسازی ساختاری، اجرایی، سیاست‌گذاری و مدیریتی در کل بدنه جنگل‌های هیرکانی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه مدل جایگزین برای حفاظت جنگل‌های شمال طی ۱۰ سال اول متوقف کردن کلیه بهره‌برداری‌های چوب به شکل تجاری و صنعتی در مجموعه سطوح جنگل‌های شمال است، اظهار کرد: رهاسازی در دستور کار ما نیست زیرا فقدان مدیریت حتی برای یک هکتار از جنگل‌های شمال مشکل‌آفرین است. مساحت دو میلیون هکتاری جنگل‌های شمال طی ۱۰ سال ابتدایی تحت مدیریت طرح‌های حفاظت قرار می‌گیرد. شاه کلید و ساختار مدیریتی را استقرار می‌دهیم و از مجریان و کارگزاران جدید و تشکل‌ها برای مدیریت استفاده می‌کنیم.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه طی ۱۰ سال سنگ بنای مدیریت پایدار جنگل‌های شمال را طرح‌ریزی می‌کنیم، گفت: ۱۰ سال برای حفاظت جنگل‌ها زمان زیادی نیست حتی از نظر بسیاری از کارشناسان زمان کمی نیز هست. آمایش جنگل‌ها در این مدت از جمله اقداماتی است که صورت می‌گیرد تا مشخص شود که از مساحت دو میلیون هکتاری هیرکانی چند درصد باید به طور مطلق حفاظت شود و چه بخش‌هایی برای سایر کاربری‌ها خواهد بود.

قائم مقام جنگل‌ها در پاسخ به پرسشی در مورد تعیین تکلیف برای 57 کارخانه چوب و مباحث مربوط به اشتغال مردم محلی اظهار کرد: در حوزه حفاظت در کل منابع طبیعی ضعف‌هایی وجود دارد که ریاست سازمان جنگل‌ها به دفعات در مورد سطح حفاظت در حد استانداردهای جهانی و ایران صحبت کرده‌اند.

مقدسی با بیان اینکه 65 هزار هکتار مساحت عرصه‌های طبیعی به ازای یک نفر قرقبان و جنگل‌بان است، اظهار کرد: این مطالبه‌ای است که رسانه‌ها باید از حاکمیت داشته باشند. در کشوری مثل ایران که اراضی جنگل‌ها و مراتع آن دولتی است، میل به تصرف بیشتر است. در اروپا قسمت عمده جنگل‌ها خصوصی است ولی با این وجود گارد جنگل در این کشورها جزو مقتدرترین نهادهاست.  بنابراین باید این نقیصه را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه در قوانین برنامه‌های سوم و چهارم توسعه به کرات به توانمندسازی سازمان‌های حاکمیتی چون سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اشاره شده است افزود: متاسفانه به این قوانین جامع عمل پوشانده نشده است. بایستی تجهیزات سازمان را به حد استاندارد برسانیم و برای افزایش ضریب حفاظتی و حذف قاچاق باید سازمان‌ جنگل‌ها قد و قواره این مسوولیت بزرگ را پیدا کند. سازمان جنگل‌ها با 2000 نیرو و تجهیزات ضعیف نمی‌تواند از عهده این مسوولیت مهم بر بیاید.

جنگل‌های هیرکانی محل استقرار صنایع بزرگ نیست

قائم مقام جنگل‌ها با بیان اینکه مسوولان باید بدانند که منابع طبیعی ثروت عمومی است و به موجب قانون اساسی باید برای نسل آینده حفظ شود، گفت: در مورد پیامد ناشی از استراحت جنگل‌ها در الگوی مدل آینده ما صنایع بزرگ هیچ جایگاهی ندارند. در حقیقت استقرار صنایع بزرگ برای جنگل‌هایی مانند جنگل‌های هیرکانی برای هندسه خشکی مثل ایران اشتباه بوده است. در نتیجه جنگل‌های هیرکانی محل استقرار صنایع بزرگ نیست و نمی‌توانیم برای صنایع بزرگی مانند نکاچوب 400 هزار متر مکعب چوب تامین کنیم.

مقدسی با بیان اینکه جنگل‌های طبیعی کارکردهای حیاتی برای ما دارند، گفت: تامین آب کلانشهر تهران و شمال و جنوب البرز توسط جنگل‌های شمال صورت می‌گیرد. به موجب اعداد رسمی، میزان چوبی که از جنگل‌های طبیعی برای صنایع استفاده می‌شود، 10 درصد است که ما به بحث قاچاق چوب اذعان داریم ولی در حال حاضر بیش از 60 درصد منابع سلولوزی شرکت‌ها و کارخانجات از طریق سایر منابع تامین می‌شود. از لحاظ سیاست‌های کلان جایی برای صنایع بزرگ در جنگل‌های هیرکانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه توسعه صنایع و کارگاه‌های کوچک محلی برای استفاده جامعه محلی به منظور زراعت چوب و گونه‌های سریع‌الرشد را مدنظر داریم، اظهارکرد: برای کارگاه‌های کوچک مشکلی پیش نخواهد آمد و این کارگاه‌ها تداوم خواهند داشت. متاسفانه صنایع سلولوزی فراوانی در کشور وجود دارد که استقرار آنها مثل استراتژی توسعه در کشور ما نامتناسب بوده است. منابع سلولوزی باید از طریق واردات تامین شوند.

قائم مقام جنگل‌ها با بیان اینکه باید واردات چوب ساماندهی جدیدی داشته باشد، گفت: در حال حاضر نیز واردات چوب توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد ولی لازم است ساماندهی جدیدی در این حوزه اتفاق بیفتد. همچنین باید بنادر تجهیز شوند و بخشی قرنطینه و به روز شوند.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها در مورد 300 میلیارد تومانی که از سوی سازمان جنگل‌ها به منظور اجرایی کردن طرح استراحت جنگل‌ها درخواست شده است گفت: 15 طرح به مساحت 140 هزار هکتار که اخیرا به اتمام رسیده، تمدید نشده است.

مقدسی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن اعتبارات و منابع برای جنگل‌ها سرمایه گذاری محسوب می‌شود تصریح کرد: در نظر گرفتن 300 میلیارد تومان برای طرح استراحت جنگل‌ها در میان بودجه عمرانی کشور رقم زیادی نیست. در حال حاضر در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی وضعیت اعتبارات در حال بررسی است که طی روزهای آینده نوبت به این ماده می‌رسد. امیدواریم نمایندگان مجلس تصمیم تحول آفرینی برای نجات کشور با در نظر گرفتن بودجه کافی برای طرح استراحت جنگل‌ها بگیرند.

وی تاکید کرد: تامین سرمایه گذاری برای جنگل‌ها عملی نیست که دولت از عهده آن بر نیاید. طی 10 سال سرمایه گذاری برای حفاظت از جنگل‌های شمال است و بیلان اقتصادی نداریم. با انجام مطالعات آمایشی می‌توانیم 103 حوزه آبخیز منطقه را به ظرفیت اقتصادی و اکوتوریسم تبدیل کنیم. همچنین بخش‌های خصوصی و شرکت‌ها می‌توانند حمایت از جنگل‌های هیرکانی را به عنوان تبلیغ و برند خود انتخاب کنند.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: طبق مقررات نیازهای روستاییان، جنگل نشینان و کارگاه‌های کوچک را در طرح استراحت جنگل‌ها در نظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha