• سه‌شنبه / ۷ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 95100704041
  • خبرنگار : 71542

مخاطبان اوضاع جوی را از کانال تلگرامی هواشناسی پیگیری کنند

کاهش بارش و افزایش دما در پاییز 95

کاهش بارش و افزایش دما در پاییز 95

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از کاهش 59 درصدی بارش کشور در پاییز امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: دمای کل کشور در فصل پاییز چهار دهم درجه سلسیوس گرمتر از بلندمدت بوده است.

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح وضعیت بارشی کشور طی سه ماه اخیر، با بیان اینکه از ابتدای مهر 95 تا پایان روز یکشنبه 5 دی، کل کشور حدود 41 میلی‌متر بارش دریافت کرده است، گفت: بارش کشور در این بازه زمانی در مقیاس بلندمدت 65 میلی‌متر و در سال گذشته 99 میلی‌متر بوده است، بنابراین بارش امسال طی سه ماه اخیر نسبت به بلندمدت 38 درصد و نسبت به سال گذشته 59 درصد کاهش داشته است.



کاهش 46 درصدی بارش تهران نسبت به سال قبل
 

وی با اشاره به وضعیت بارشی استان تهران از ابتدای سال زراعی تا 5 دی ماه 95 گفت: استان تهران در این مدت 57 میلی‌متر بارش داشته است، این درحالیست که بارش استان تهران در مقیاس بلندمدت در بازه زمانی مذکور 84 میلی‌متر و در سال گذشته 107 میلی‌متر بوده است، بنابراین بارش تهران نسبت به بلندمدت 32 درصد و نسبت به سال گذشته 46 درصد کمتر شده است.



استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور در فصل پاییز
 

رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه با اشاره به استان‌های پربارش و کم‌بارش در بازه زمانی سه ماهه اخیر، اظهار کرد: استان اردبیل با 21 درصد، گیلان 14 درصد و آذربایجان شرقی 8 درصد نسبت به میانگین بلندمدت خود افزایش بارش داشته‌اند، همچنین سه استان هرمزگان با 83 درصد، یزد 80 درصد و خراسان جنوبی 78 درصد شرایط نامطلوب بارشی داشته‌اند.


دمای کشور در ماه گذشته سردتر از میانگین بلندمدت بوده است
 

فاتح در بخش دیگر گفت‌وگو ضمن اشاره به وضعیت دمایی آذرماه سال 95، گفت: دمای کل کشور در ماه گذشته در مقایسه با میانگین بلندمدت، شش دهم درجه سلسیوس سردتر بوده است. علاوه بر این استان‌های گلستان 3.2 درجه سلسیوس ، آذربایجان شرقی 2.8 درجه سلسیوس و اردبیل 2.7 درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت خود سردتر بوده‌اند.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور همچنین با اشاره به استان‌های گرم در آذر ماه، اظهار کرد: استان‌های بوشهر یک درجه سلسیوس، فارس 9 دهم درجه سلسیوس و کرمان شش دهم درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت خود در ماه آذر گرمتر بوده‌اند.


وی در ادامه با اشاره به وضعیت دمای کشور در پاییز 95، گفت: دمای کل کشور در فصل پاییز چهار دهم درجه سلسیوس گرمتر از بلندمدت خودبوده است. در این میان استان‌های گلستان، اردبیل و آذربایجان شرقی با درجاتی از کاهش دما نسبت به میانگین بلندمدت خود در فصل پاییز مواجه بودند و در مقابل استان‌های کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان درجاتی از افزایش دما را نسبت به میانگین بلندمدت این استان‌ها در فصل پاییز تجربه کردند.

بارش استان تهران در چند روز اخیر

رئیس مرکز ملی خشکسالی همچنین با اشاره به وضعیت بارشی استان تهران از ابتدای دی تا 6 دی ماه اظهار کرد: طی این مدت کل استان تهران در مجموع به میزان 13.3 میلی متر بارش دریافت کرده است این درحالیست که در بررسی‌های ایستگاهی، میزان بارش در ایستگاه‌های هواشناسی مستقر در استان طی شش روز مورد اشاره، اقدسیه 18 میلی‌متر، مهرآباد 15.8 میلی‌متر، آبعلی 21.8 میلی‌متر، فیروزکوه 14. 6 میلی‌متر، فرودگاه امام خمینی (ره) 10.6 میلی‌متر، لواسان23.6 میلی‌متر، دماوند 25.2 میلی‌متر، شهریار 16.5 میلی‌متر و ورامین 6.9 میلی‌متر بوده است.

فاتح در پایان با اشاره به کانال تلگرامی هواشناسی، اظهار کرد: اطلاعات مشروح از آخرین وضعیت بارش، دما، خشکسالی و گرد و خاک به همراه اخبار مربوط به پیش‌بینی اوضاع جوی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت شامل هشدارها، اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های جوی صادره از سازمان هواشناسی کشور، ادارات کل هواشناسی استان‌ها و بولتن‌های پیش‌بینی، همه روزه علاوه بر دسترسی برروی پایگاه‌های اطلاع رسانی این مراکز، از طریق کانال تلگرامی اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی کشور به نشانی @irimo1 به کاربران ارائه می‌شود. این کانال صرفا وظیفه ارائه اخبار، اطلاعات و هشدارهای یادشده را در دستور کار خود قرار داده و به صورت لحظه‌ای کاربران را در جریان اوضاع آب و هوایی کشور و استان‌ها قرار می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha