• شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۸:۵۷
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 95101106844
  • خبرنگار : 71093

وقتی حق سهامداران خرد به راحتی پایمال می‌شود

وقتی حق سهامداران خرد به راحتی پایمال می‌شود

در حالی که در ۲۳ تیرماه امسال تعداد ۷۲۳ میلیون و ۵۴ هزار سهم رنا که معادل ۱۲ درصد از شرکت می شود به ارزش هر سهم بیش از ۵۰۶ تومان معامله شد، امروز حق تقدم سهام سرمایه گذاری رنا تنها ۱۸ تومان و با احتساب مبلغ اسمی هر سهم آن ۱۱۸ تومان مورد داد و ستد قرار گرفت که تمام سود این معاملات در جیب سهامدار عمده می‌رود.

به گزارش ایسنا، امروز  نماد معاملاتی حق تقدم شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا جهت عرضه ۹۹۰ میلیون ۸۶ هزار و ۹۰۰ عدد حق تقدم استفاده نشده با محدودیت هر دستور خرید حداکثر ۱۰۰ هزار عدد بدون محدودیت نوسان قیمت، عرضه شد که قیمت پایانی آن تنها ۱۸ تومان بود.

این مقدار از حق تقدم استفاده نشده معادل ۱۶.۵ درصد شرکت را تشکیل می‌دهد و سهامدار عمده با این توجیه که از او تهعد پذیره نویسی انجام شده است، امروز حق تقدم استفاده نشده را به قیمت ناچیزی و به نفع خود معامله کرد. در صورتی که چند ماه پیش شاهد بودیم حدود ۱۲ درصد سهام رنا را شرکت سرمایه گذاری سایپا از الکتریک خودروتابان خرید که در آن زمان هر سهم آن به ارزش ۵۰۶ تومان خریداری شد. اما امروز نه ۱۲ درصد بلکه ۱۶.۵ درصد از این سهم با احتساب مبلغ اسمی تنها ۱۱۸ تومان معامله می‌شود و به گفته کارشناسان بورس، این به طور واضح یعنی ضایع شدن حقوق سهامداران خرد.

این در حالی است که طبق قانون تجارت، مدیران شرکت‌های بورسی موظف هستند حق تقدم استفاده نشده را که سهم سهامداران خرد است به بهترین قیمت به فروش برسانند. از آنجایی که حق تقدم استفاده نشده امروز در حال معامله بوده، بیش از ۱۶ درصد کل شرکت را در بر می‌گیرد، قاعدتا باید این سهم به صورت مدیریتی عرضه می‌شد و برای آن قیمت پایه در نظر گرفته می‌شد. در آن صورت امکان داشت، قیمت پایه با توجه به افزایش سرمایه شرکت حتی بالاتر از قیمت کارشناسی شده در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۵ شود.

سازمان بورس به عنوان ناظر که باید مدافع سهامداران از جمله سهامداران خرد باشد، امروز مجوز این معامله را صادر کرده در صورتی که از نهاد ناظر انتظار می‌رود در جهت منابع سهامداران خرد هم حرکت کند تا سهامداران عمده نتوانند حقوق سهامداران خرد را تضییع کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۱ ۲۰:۴۸

بله

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۱ ۲۲:۲۳

از ایسنا بابت دفاع از حقوق سهامدار خرد که صدایش به جایی نمی‌رسد تشکر می‌کنیم.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۱ ۲۲:۴۶

با سلام و ضمن تشکر از خبرگزاری ایسنا که همیشه مدافع سهامداران خرد هستن. از سازمان بورس خواهش می‌کنیم معاملات حق امروز را باطل و به صورت عمده و قیمت عادلانه حق‌ها را عرضه کنند.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۱ ۲۳:۳۷

با سلام و تشکر از ایسنا. به منظور پیگیری جدی تر در باب ضایع کردن حقوق سهامداران خرد در حراجی حق تقدم رنا چه اقدامات موثرتری در نظر دارید؟

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۲ ۰۸:۰۳

سازمان بورس سامانه مکانیزه شکایت از شرکت های بورسی را به آدرس اینترنتی http://shekayat.seo.ir راه اندازی کرده ولی این سامانه در حال حاضر برای ارسال شکایت سهامداران در دسترس نیست. آیا این جفای آشکار در حق سهامدار و هم نوایی سازمان بورس محسوب نمی شود؟!!!

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۲ ۰۸:۴۶

خب هر کسی فکر میکنه ارزش داره خودش حق تقدم استفاده نشده را خرید کنه. این که دیگه دعوا نداره

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۲ ۱۲:۱۱

این قاعده که میگین باید بلوکی عرضه بشه کجا نوشته شده؟ لطفا قوانین رو بیشتر بخونین در ثانی اگر کسی فک مینه مفت هست خوب بره بخره

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۲ ۲۰:۵۳

اگر سهامدار بودی باز این حرف و میزدی؟ من ۶۰ میلیون تومنم شده ۱۸ میلیون تازه یه چیزی هم بابت کارمزد ازش کم میکنن. در ثانی اطلاعات کافی نداری لطفا حرف نزن. قانون تجارت هست لطفا مطالعه بفرمایید. کمی هم در مورد سهام مدیریتی مطالعه بفرمایید.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۲ ۱۶:۰۸

من کسی رو میشناسم که پول نان خریدن فقط براش مونده. گوش کنید مدیران رنا فقط نان !

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۰۹:۳۴

سلام. خیلی نیاز است که دستگاه قضایی وارد بورس شود. البته باید از افراد مجرب استفاده کند، چون به سه شماره سرش کلاه می‌رود ...... به هر صورت سالهاست که ناظری در بورس وجود ندارد و اولین وبالاترین نرخ فساد و ... در این سازمان است که در زمان این دولت هم بیداد می‌کند. مثلا زامیاد را بعد از افزایش سرمایه به قیمت 180 تومان باز کردند بدون دخالت ناظر و بعد که کلی سهم به مردم به قیمت بالا انداختند در یک مدت کوتاه با بلوک زنی منفی و صف فروش قیمت سهم را حتی به زیر 100 تومان کشیدند و خیلی نمونه های دیگر، ولی هر سهم را دلشان بخواهد گیر می‌دهند و معاملات را باطل می‌کنند به هر صورت در دوره روحانی ظلم و فساد در این بازار نرخ خیلی بالایی دارد .....

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۱۳:۴۲

باید در پاسخ دوست عزیزی که گفته اند اگر این حق تقدم مفت است سهامداران آن را خرید کنند باید بگویم سود حاصل از خرید کل حق تقدم های استفاده نشده باید در جیب سهامداران خرد برود. حالا اگر این حق تقدم که بعدها به سهم تبدیل می شود به جای 18 تومان مبلغی بیش از آن به هر شخصی فروخته می‌شد ما به التفاوت قیمت سودی است که در جیب سهامداران خرد می‌رفت ولی الان سهامدار خرد چقدر سهم می‌تواند بخرد تا به آن سود دست یابد؟؟

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۳ ۲۳:۵۱

چند روز دیگه همه چیز فراموش میشه و این وسط سهامداران خرد له میشن و مدیران ورنا سود باد‌آورده‌ای کسب می کنند ... نکته جالب توجه اینه خود حقوقی‌ برای باز کردن حق تقدم سهم رو صف خرید کردن و در 64 تومن فروختن اما هفته قبل که سهم خواست رو 130 تثبیت بشه حقوقی‌ با فروش نذاشت بیاد بالا! تا در کمترین قیمت ها حرام خوری کنه! اینم بدونید بار قبل هم که افزایش سرمایه داد حق 16تومن بسته شد و حدود 2 ریال حراج شد!

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۱۶ ۰۱:۴۱

سازمان بورس به عنوان ناظر که باید مدافع سهامداران از جمله سهامداران خرد باشد، امروز مجوز این معامله را صادر کرده، در صورتی که از نهاد ناظر انتظار می‌رود در جهت منابع سهامداران خرد هم حرکت کند تا سهامداران عمده نتوانند حقوق سهامداران خرد را تضییع کنند. ----------------------------------------------- چرا طبق نظر ایسنا سازمان بورس از سهامداران خرد حمایت نمی کند؟ آیا مسئولین سواد کافی ندارند و بی تجربه اند؟ آیا سنبه حقوقی سایپا و ورنا پر زور است؟ آیا ناظر به کارش تسلط ندارند؟ اینجا ایران و مملکت دینی و اسلامیه؟ عدالت کو؟!

avatar
۱۳۹۸-۱۲-۲۶ ۱۰:۲۶

سلام .سال 95 مبلغ 2053000 ريال بابت خريد سهام حق تقدم افزايش سرمايه واريز كردم با شناسه واريز هم كردم .حا لا اين مبلغ را برده اند در بستانكاري من چون ميگويند بعداز تاريخ مقرر واريز كردم در صورتيكه در زمان اعلام شده واريز كردم .اصلا اين شركت اطلاع رساني درستي به سهامدارانش ندارد .چرا اينگونه موارد را در زمان خودش اطلاع نمي دهند كه بعد از چند سال متوجه بشويم .